Lokum gibi bir hikâye
Zeynep Turudi, İngiltere’de köklerine dönerek başladığı girişimcilik serüveninde lokum markası Truede’yi yarattı. Gelin hikâyesini dinleyelim...
Aylin Rana Aydın
İngiltere’de yaşayan girişimci Zeynep Turudi, mühendislik eğitimi alırken birden yolunu Türk lokumuna doğru çevirdiğini anlatıyor. Turudi, inovatif bir girişimcilik serüveniyle ‘Truede’ markasını yaratmış. Ailesinin uzun yıllardır İngiltere’de yaşadığını dile getiren Turudi, hikâyesini şöyle anlatıyor: “Ailem Türkiye’ye tatile gittiğinde İngiltere’ye bavullara lokum koyup getiriyordu. Bunları İngiltere’de tanıdıklarımıza hediye ediyordu. Bu benim aklımda kalmıştı. Sonra ben de ‘Türkiye’den lokum getirilir mi? Bize özgü bir ürünü İngiltere’de tanıtmak nasıl olur?’ diye düşündüm. Daha sonra piyasa araştırması yaptık.
Araştırmamıza göre, İngiliz raflarında lokum yoktu, etnik marketlerde vardı. 20 yıl öncesinden bahsediyorum. Çin lokumu, Yunan lokumu vardı ama Türk lokumu yoktu. O zamanlar Türkiye’ye gelip birkaç üreticiyle görüştüm. Çünkü içeriğini doğal, vegan istiyorduk. Yalnızca bir firma bizimle çalışmak istedi, o firmayla da hâlâ çalışıyoruz. Türkiye’deki bir lokumu direkt İngiltere’ye getirmedik. Lokum üzerinde inovasyon çalışmaları yaptık, kutu boyutlarını İngiltere pazarına göre değiştirdik. Şu anda 30- 40 ülkeye lokum satıyoruz.” Dünyada trendin doğal ürünlere doğru gittiğini söyleyen Turudi, leblebi alanında bir girişimleri olduğunu da belirtiyor.
‘Cappuccino’lu leblebi
Tuzlu-sirkeli, acılı, barbekülü, bitter çikolata, cappuccinolu leblebi ürettiklerini kaydeden Turudi, “Leblebinin hakkını veremediğimizi düşündük. Peng markalı leblebilerimizin içeriği doğal. İngiliz, Amerikan, Avustralyalı müşterilerimiz var. Sonra da şekerli yaptık leblebileri” diyor. Turudi, “Konya’da kendi üretimimiz de var. Leblebiyi de orada üretiyoruz. Fakat yetiştiremediğimiz için farklı bir üreticiyle de çalışıyoruz. Fabrikamızı büyütme planlarımız var” diye de ekliyor.
British Museum’da satıyor
Truede markalı lokumlarının British Museum’daki Türk eserlerinin olduğu bölümde de yerini aldığını belirten Zeynep Turudi, “Londra’daki British Museum’a giden turistlerin gezdikleri Türk ve Osmanlı bölümünde Truede markalı Türk lokumlarıyla karşılaşmaları beni çok gururlandırıyor. Bunun yanında Harrods ve Liberty London gibi ünlü mağazalarda satılmaya da başlandı ve oralarda en çok ilgi gören ürünler arasına girdi” diyor.
‘Konfor alanınızdan çıkın’
Zeynep Turudi, genç girişimcilere şu önerilerde bulunuyor: “Öncelikle konfor alanından çıkmalısınız. Mutlu olduğunuz bir şeyi bulup onun üzerine odaklanın. Ondan vazgeçmeyin, o heyecan hep orada olmalı. Uyandığınızda onun üzerine çalışacağınız için heyecan duymalısınız. Heyecan duymuyorsanız eğer yanlış bir yoldasınız demektir. Mutlu olduğunuz bir projedeyseniz, onu zaten iş olarak görmüyorsunuz.”