İyilik alışverişi!
Sosyal girişim Givin ile kullanılmayan eşyalar STK’lara desteğe dönüşüyor.
Destekçilerin, ‘kullanılmayan eşyaları’nı satarak sivil toplum kuruluşları (STK) için desteğe dönüşmesini sağlayan sosyal girişim Givin ile yaklaşık 2.5 milyon TL’lik iyilik alışverişine aracılık ettiklerini kaydeden Givin Kurucusu Başak Sucuka, girişimcilik hikâyesini anlatıyor.
Givin olarak kuruluş hikâyenizi anlatır mısınız?
Mezun olduktan sonra yurtiçi ve yurtdışında birkaç terfi aldıktan sonra ömrümün büyük çoğunluğunu harcadığım işim yavaş yavaş bana anlamsız görünmeye başladı ‘Daha anlamlı ne yapabilirim?’ diye düşünmeye koyuldum. Araştırmalarım sırasında sosyal girişimciliğin sürdürülebilir bir şekilde fayda sağlıyor olması çok ilgimi çekti. Sivil Toplum Kuruluşları, çok değerli işler yapıyorlar. Eğitime ve çocuklara destek oluyorlar ancak bağış yöntemleri SMS atmak, bağış sertifikası göndermek gibi daha konvansiyonel yöntemlerle ilerliyor. Buna alternatif olarak günümüz ihtiyaçlarına uygun ne yapabileceğimizi sorgulamaya başladım. Tüketim kültürü içerisinde sıklıkla alıp biriktirdiğimiz ve sıklıkla bir yerlere verdiğimiz ürünleri eğitime destek için bağışa nasıl dönüştürebileceğimizi düşündüm. Givin fikri bu şekilde ortaya çıktı. İlk etapta sadece mobil uygulamaydı, şu anda Givin.co web sitemiz ve Akasya alışveriş merkezindeki Givin iyilik mağazamız ile alışverişlere ve hayata iyilik katıyoruz.
ÜRÜN BAĞIŞIYLA HAYATA İYİLİK
Givin’de sistem nasıl işliyor?
Ürün bağışında bulunmak isteyen tanınmış kişiler, bireysel destekçiler ve markalar bizimle Givin.co web sitemiz ya da sosyal medya hesaplarımızdan iletişime geçiyorlar. Ürünlerinin gelirini bağışlamak üzere bir sivil toplum kuruluşu seçiyorlar. Bağışlanmak istenen ürünleri teslim aldıktan sonra web sitemiz ve Akasya AVM’deki mağazamız veya alternatif fiziksel satış alanlarında ürünleri satışa çıkarıyoruz. Ürünler, yeni sahipleri tarafından uygun fiyatlara satın alınıyor ve ürünlerin geliri, bağışlayan kişinin ve kurumun seçmiş olduğu STK’ya bağışlanıyor. Ürünü bağışlayan kişi/kuruma ürünler satışa çıktığında ve her ürün yeni sahibiyle buluştuğunda bilgilendirme e-postası paylaşılıyor. Böylece, ürünlerin yeniden kullanımıyla sürdürülebilirliğe, ürün gelirleriyle eğitime ve çocuklara, uygun fiyatlara kaliteli ürünlere erişilebilmesiyle de bütçelere ve hayata iyilik katıyoruz.
Givin ile bugüne kadar ne kadarlık bağış topladınız?
Yaklaşık 2.5 milyon TL’lik bir iyilik alışverişine aracılık ettik. Sayısız kişiye ilham olduk.
Kurulduğunuz günden bu yana hedeflerinize ne kadar ulaştınız?
İlk hedef, ihtiyaca hizmet eden, sosyal ve çevresel fayda sağlayan, kendi kendisini devam ettirebilen ve büyütebilen bir sistem inşa edebilmekti. Bunu gerçekleştirdik. Hedefler hiçbir zaman sabit değil, gerçekleştirdikçe yeni hedefler koymaya devam ediyoruz.
2022 yılı ve gelecek dönem için Givin olarak neler hedefliyorsunuz?
Operasyon süreçlerimizi iyileştirmeyi ve erişimi yüksek kurum işbirlikleriyle erişimimizi artırarak sağladığımız faydayı büyütmeyi hedefliyoruz. Gelecek dönemde de, sürdürülebilir iyilik alışverişi platformumuzun etkisini çok daha hızlı bir şekilde büyütebilecek bir kuruma satmayı hedefliyoruz.
Hangi kurumlarla iş birliği içindesiniz?
En kıymetli iş birlikçilerimizden biri Akmerkez ve Akasya mağazalarımıza ev sahipliği yapan Akiş Grup oldu. Yalıkavak Marina, 2019 ve 2020 yıllarında bize alan açarak çok değerli destekte bulunmuş başka bir iş birlikçimiz olmuştu. Buna ek olarak İş Bankası hızlandırma programı ve işbirlikleri, Trendyol’un hem iş birliği şartları hem ürün bağışlarıyla gerçekleştirdiği destekler en güzel iş birliği örneklerinden.
Son dönemde çevresel, sosyal ve toplumsal sorunlara ilişkin farkındalık arttı. Bu artış sosyal girişimciliği nasıl etkiledi?
Kitlelerin sosyal, çevresel duyarlılığı gelişmesi, sosyal girişimlerin pazarının de genişlemesi anlamına geliyor, o bakımdan mutlaka ki pozitif etkiliyor. Örneğin normalde ikinci eli tercih etmeyebilecek kişilerin, yeniden kullanımla ya da ödemelerin bağış sağladığını öğrenmesiyle daha algısı açık bir şekilde yaklaştığını gözlemleyebiliyoruz.
KONFOR ALANINDAN ÇIKMAK GEREKİYOR
Eğitim ve iş hayatınızdan kilometre taşlarını paylaşır mısınız?
Basketbol bursuyla normal şartlarda okuyamayacağım özel bir okulda ortaokul ve lise eğitimimi tamamladım. Bu sayede Boğaziçi Üniversitesi’ne girebildiğim için şükran doluyum. Üniversitede edindiğim hobiler ve o hobilerin açtığı kapılar bugün bile hayatıma değer katıyor. Staj yaparken ilk defa insanın mutlu bir şekilde işe gitmesinin ne demek olduğunu deneyimlediğimi hatırlıyorum. Sahada ve yurtdışında çalışma deneyimleri elde etmek beni konfor alanımdan çıkararak gelişmeme katkı sağlayan önemli kilometre taşları olmuştur.
Sosyal girişimcilik alanında çalışmak isteyenlere ne gibi tavsiyeleriniz olur?
Sosyal girişimleri araştırıp kendilerini heyecanlandıran girişimleri tespit edip onlardan birinde ne iş yaptıklarına bakmadan, gönüllü olarak bile olsa yer edinmeye çalışmalarını tavsiye edebilirim.