SKORER
PEMBENAR
CADDE
YAZARLAR

Hibrit gelecek

Kovid-19 salgınının ‘pandemi’ olarak ilan edilmesinin üzerinden 2 yıl geçti. Türkiye’nin önde gelen şirketlerinin insan kaynakları tepe yöneticileri işte hibrit bir geleceğe işaret ediyor

|

Dünya Sağlık Örgütü’nün salgını ‘pandemi’ olarak ilan ettiği Mart 2020’den bu yana 2 yıl geride kaldı. Data Expert iş birliğinde, Türkiye’nin önde gelen şirketlerinin insan kaynakları tepe yöneticilerine (CHRO) yavaş yavaş kapısı aralanan ‘pandemi sonrası’na dair planlarını sorduk. Tüm hazırlıklar işte hibrit bir gelecek için... Ipsos ve PwC’nin araştırmaları da bu yönde..

‘İş hayatındaki değişim kalıcı’

HAKAN TIMUR Sabancı Holding İnsan Kaynakları ve Sürdürülebilirlik Grup Başkanı

“Pandeminin çalışma hayatında yarattığı değişim kesinlikle kalıcı olacak.

Uzaktan/hibrit çalışma, pek çok avantajın yanında, birçok çalışan için zorlukları da yanında getiriyor. Çalışanların tercihlerini, endişelerini duymak çok önemli. Her seviyeden farklı ihtiyaçlara sahip çalışanlarımızla beraber esnek uygulamalar yarattık.

Uzaktan çalışmayı pandemi sonrası için kalıcı hale getirdik. İki modelimiz var: Birincisi uzaktan ve ofis çalışmasının dengeli olarak ele alındığı hibrit uzaktan çalışma ve ikincisi de tamamen uzaktan çalışma. Pandemi sonrasında da beyaz ve gri yaka çalışanlarımızın yüzde 80’i çoğu hibrit olmak üzere, uzaktan çalışma modellerinden faydalanacak.

Beyaz yaka ve mavi yaka, tüm çalışanlarımız için, esnek çalışma ve işgücü modelleri kapsamını genişlettik. Yasal mevzuata da uygun olarak, freelance çalışma, sıkıştırılmış saatlerle çalışma gibi bazı yeni uygulamaları da devreye alacağız.”

Genç çalışan sosyalleşme istiyor

ŞENGÜL ARSLAN Şişecam İnsan Kaynakları Genel Müdür Yardımcısı

“Çalışanlarımızın genel tercihi hibrit çalışmanın devamı yönünde. Halen yüzde 50 uzaktan çalışmaya devam ediyoruz ve belli ekiplerde tamamen uzaktan çalışmanın tüm yönleri ile geniş kapsamlı bir pilot uygulamasını yapmak için hazırlıklarımızı yapıyoruz.

Özellikle gençlerin bir kısmı iş yerini sosyalleşmek ve sosyal ağlar kurmak adına bir fırsat görüyor. Uzaktan çalışmak onlara cazip gelmeyebiliyor. Hepimizin kişilik özellikleri farklı. Kimimiz motive olmak adına çalışma arkadaşlarından ilham alıyor. Bazılarımız ise bir kurumun parçası olduğunu fiziksel ortamlarla hissedebiliyor. Bunun yanı sıra çalışanlar, uzaktan çalışmak istese bile buna imkân olmayabiliyor. Ev ortamının uygun olmaması gibi. Şirket olarak vereceğiniz kararın tüm çalışanları kapsayıcı olması gerekiyor.

Hibrit çalışmanın, dijital imkanlarla toplantı, oryantasyon, eğitim ve iletişim çalışmalarının doğru hazırlıklar ile oldukça verimli olduğunu gördük.”

‘Verimlilik açısından hibrit etkili’

NESLIHAN YALÇIN LC Waikiki İnsan Kaynaklarından Sorumlu Genel Müdürü

“Şu an haftanın belirli günlerinde ofise geldiğimiz hibrit çalışma modelini uyguluyoruz. IT ekibimiz ise kalıcı olarak uzaktan çalışıyor. Bu yıl esnek ve hibrit çalışma modellerinin kalıcı hale geleceğini düşünüyoruz.

Uzaktan çalışma modelinin avantaj ve dezavantajları oldu. Uzak ilçelerde yaşayan çalışanlarımız için trafiğe çıkmamak büyük zaman tasarrufu sağladı. Olumsuz bir yanı ise birbirimizi özlemek oldu. Birlikte bir projede çalışmak özlendi. Hibrit çalışmayla bu sorun ortadan kalktı.

Ofis ortamı ortak çalışma kültürü ve sağladığı sosyal ortam açısından verimliliğe katkı sağlıyor. Ortak akıl üretme ve ekiplerin birbirleriyle olan sosyal etkileşimleri de çalışmalarında olumlu etkiler yaratıyor. Fakat uzaktan çalışmanın da sağladığı esneklik açısından verimliliğe katkısı olduğu görüşündeyiz. Bu sebeple her iki modeli de harmanlayan hibrit çalışma sistemi verimlilik açısından daha etkili.”

‘Takım ruhu için hibrit model’

TOYGAN PULAT Arçelik İnsan Kaynaklarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı

“Pandemi ile mücadelede mesafe kat edilmesi ve aşılamanın yaygınlaşması ile hibrit çalışma modeline geçtik. Artık çalışanlarımızın belirli günler uzaktan çalışacağı ve bazı günlerde ofise gelecekleri hibrit modelimiz kalıcı olacak. Şu an çalışanlarımız office-free uygulaması üzerinden ofise gelecekleri günleri önceden sisteme girip rezervasyon yapıyorlar ya da uzaktan çalışma planlamalarını yapabiliyorlar. Aynı zamanda Koç Holding şirketlerinin uzaktan çalışma kapsamında hayata geçirdiği ortak ofislerimizden de faydalanabiliyorlar.

Aidiyet duygusu, takım ruhu, sosyalleşme ve sıcak iletişim verimliliği önemli ölçüde etkileyen faktörler. Dolayısıyla iş yerinde bir araya gelirken, uzaktan da çalışabileceğimiz bir modelin daha verimli olduğuna inanıyorum.

Yaptığımız anket çalışmaları çalışanlarımızın büyük çoğunluğunun hibrit modeli istediğini gösteriyor.”

İş yapış şeklinde çeviklik arttı

SELDA SEÇKINLER Kale Grubu İnsan Kaynakları Başkan Yardımcısı

“Şu anda haftada 2, elvermemesi durumunda 3 gün uzaktan çalışma şeklinde iş planlaması yapıyoruz. Pandemi öncesi haftada 1 gün uzaktan çalışma kararı almıştık. Bundan sonraki dönemde de hibrit çalışma modelini benimseyeceğiz.

Uzaktan çalışmanın yüz yüze iş birliğinin yerini alması çok zor ancak bu dönem üretkenlikten ödün vermeden ofis dışında nasıl iş yapabileceğimiz konusunda çok şey öğrendik.

İş yapış şeklimizdeki değişiklikler ile daha çevik bir organizasyon yapısına dönüştüğümüzü, durum şartlarına göre hızlı inisiyatifler aldığımızı ve kararları etkin bir şekilde uyguladığımızı paylaşabilirim.

Gerekli IT altyapısına sahip olduğumuz için fiziki bir ofise sahip olmadan da tüm işlerimizi yapabilir durumdayız. “Oyunlaştırma” gibi teknolojik destekler ile uygulamalarımızı mekândan ve zamandan bağımsız çalışanlarımızın ihtiyaçlarına daha etkili cevap verebilecek şekilde yeniden yapılandırdık.”

Daha yeşil bir ofis hazırlığı

SEÇIL NAMRUK MediaMarkt Türkiye İnsan Kaynakları Direktörü

“Ofise dönüşümüzü hibrit çalışma şeklinde düzenledik. Hafta hafta dönüşümlü çalışıyoruz. Ancak uzaktan çalışma, kültürümüzün değişmez bir parçası oldu. Pandemi bitse bile farklı versiyonlarda uzaktan çalışma modelini hayata geçirmeyi planlıyoruz.

Biz teknoloji şirketi olmanın esnekliğini her sürecimizde yaşadık. Altyapılarımız ve sağladığımız ekipmanlar ötesinde app olarak iç süreç geliştirmeleri de yaptık. Mağazlarımızda app uygulamalar ve teknoloji bazlı sistemler ile destek veriyoruz, merkez ofis çalışanlarımız için hiçbir iş süreci aksamadan başarı ile yürütülüyor.

Çalışma alanımız küçülmedi tam tersine az bir ekip bile gelse daha mesafeli, temiz hava sirküle eden ve daha yeşil bir ofis binası yenileme sürecindeyiz.

Ben belli aralıklarla da olsa bir arada olmanın sadece iş süreçleri değil tamamen sosyalleşme ihtiyacını karşıladığını ve iletişim kalitesini artırdığını düşünüyorum.”

İzni kapsayan yaz çalışması

CENK AKINCILAR QNB Finansbank İnsan Kaynakları Genel Müdür Yardımcısı

“Mayıs 2021’de yeni nesil çalışma süreçleri komitemizi kurduk. Hibrit çalışmada yüzde 65 ev, yüzde 35 ofiste zaman geçirecek, sinerji ve kurum kültürünün devam etmesine imkân verecek şekilde ilerliyoruz. Uygun roller için hem izin kullanılabilecek hem de 1 - 1.5 ay şehir dışından çalışabileceği yaz çalışma modelini bu sene de isteyen finansçılarımız için uygulamaya devam ediyoruz.

Ev - ofis çalışma dengesinde bizim için en temel amaçlar aramızdaki bağı, kültürü ve sinerjiyi güçlendirmek, bir arada çalışacağımız zaman uyumunu sağlamak. Görev bazında bir denge kurarak bu kapsamda hibrit model dengesini sürdürmeyi hedefliyoruz.

Esneklik önemli bir süreç. Ofise dönmek sağlık yönünden tedirgin etmiyor, daha çok zaman ve harcanan zamanın içeriği, trafik gibi kriterlerin daha dikkat edilen verimlilik alanları olduğunu görüyoruz çalışanlarımız için. Ofise gelince keyif alındığı net şekilde görülüyor.”

Tüm çalışanlara seçenek sundu

GÜNTULU PEKER sahibinden.com İş Destekten Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı

“Pandemi döneminde uyguladığımız ‘uzaktan çalışma’yı kalıcı hale getirdik. Pandemi sonrasındaki yeni çalışma modelimizde uzaktan ve hibrit çalışma seçenekleri ile çalışıyoruz.

Tamamen uzaktan ve hibrit olmak üzere iki farklı çalışma modeli seçeneği tanımladık. Bu modeli benzer uygulamalardan farklı kılan, departmandan bağımsız olarak tüm çalışanların bu modellerden istediğini tercih edebilmesi. Tamamen uzaktan çalışma modelinde çalışanlar tüm çalışmalarını uzaktan yürütebiliyor. Çalışanlar işlerini etkin şekilde sürdürebilecekleri sürece farklı şehirlerden de çalışmalarına devam edebiliyorlar. İhtiyaç duymaları halinde rezervasyon yaparak Türkiye’nin dört bir yanındaki ofislerimizden yararlanabiliyorlar. Hibrit modelde ise çalışanlar haftalık çalışma gününün, kendi belirleyeceği 3 gününü ofiste geçirirken, diğer 2 gününde uzaktan çalışabiliyor.”

Yüz yüze ve uzaktan dengesi

SEDA KIZILTAN Boyner Grup İK Genel Müdür Yardımcısı

“Şu anda ekiplerimiz 2 gün ofisten, 3 gün uzaktan çalışıyor. Bunun yanı sıra IT, grafik tasarım, stüdyo gibi 5 gün evden çalışan ekiplerimiz de bulunuyor. Hepimiz hibrit düzene alıştık. Dolayısıyla takım olduğumuzu hissettirecek seviyede yüz yüze ve uzaktan olma arasında sağlıklı bir denge kurulduğu sürece bu düzen devam edecek diye düşünüyorum.

Pandeminin başlamasıyla, zorunlu olarak uygulanan tam zamanlı uzaktan çalışma ve devamındaki hibrit çalışma modellerinin aslında iş verimliliğini düşürmediği anlaşıldı. Hatta pandemi öncesinde trafikte geçen zamanları ailelere ve hobilere kanalize eden çalışanların şirkete olan bağlılığının artırdığını söyleyebiliriz. Bu süreçte karşımıza çıkan en temel zorluk yeni çalışma arkadaşlarımızın oryantasyonu aşamasında oldu.

Önemli kararlar alırken, bir proje geliştirirken ya da kriz anlarında yüz yüze çalışmanın halen daha etkili olduğunu düşünüyoruz.”

© Copyright 2024

Türkiye'den ve Dünya’dan son dakika haberler, köşe yazıları, magazinden siyasete, spordan seyahate bütün konuların tek adresi milliyet.com.tr; Milliyet.com.tr haber içerikleri izin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez, kanuna aykırı ve izinsiz olarak kopyalanamaz, başka yerde yayınlanamaz.