SKORER
PEMBENAR
CADDE
YAZARLAR

Havalı devin yeni kaptanı

Türkiye'de doğup kendi alanında dünya sıralamasında ilk üçe girebilen az sayıda şirket arasında yer alan Hitit 30. yılında yeni Genel Müdürü Nevra Onursal Karaağaç ile iddialı atılımlar yapmaya hazırlanıyor.

|

SERKAN ARMAN-  Hitit dünyanın 6 kıtasına teknoloji ihraç eden bir Türk şirketi... Türkiye'de doğup kendi alanında dünya sıralamasında ilk 3'e giren az sayıda şirket arasında. Bir kadın girişimi olarak zor bir sektörde temelleri atılan Hitit 30. yılında yeni Genel Müdürü Nevra Onursal Karaağaç ile iddialı atılımlar yapmaya hazırlanıyor.

Nevra Onursal Karaağaç yeni atılımların ipuçlarını şöyle veriyor: "2025'te rezervasyon sistemlerinin işleyişini kökten değiştirecek önemli global çalışmalar ajandamızda. Özellikle check-in adımını ortadan kaldıracak önemli yenilikleri hayata geçireceğimiz bir yıl olacak."

Nevra Onursal Karaağaç Hitit'i, iş yaşamını ve havacılık sektörünü konuştuk... 

* Teknoloji ve yazılımları 49 ülkedeki 70'ten fazla havayolunda kullanılan bir şirketin başındasınız. Öncelikle Hitit'i önemli kilometre taşlarıyla anlatabilir misiniz?

Hitit 1994 yılında bir kadın girişimi olarak temelleri atılan bir şirket. Bugün, Türkiye'de doğup kendi alanında dünya sıralamasında ilk üçe girebilen nadir şirketlerden biri. Türkiye'de bilişim ve teknoloji sektörünün henüz olgunlaşmadığı bir dönemde kurulan Hitit, o dönemde kadınların bu alanda varlık gösteremediği bir zamanda ortaya çıktı. Kadın girişimi olarak bu dönemde yeni bir sektör yaratan Hitit, bugün dünyaya teknoloji ihraç ediyor.

Hitit için önemli kilometre taşlarından ilki, 1999'da geliştirmesini tamamladığımız Crane FF (Frequent Flyer-Sık Uçan Yolcu) ürünümüz. Türk Hava Yolları tarafından kullanılmaya başlanan havayolu sadakat yazılımı Crane FF ile yurt dışına açılma sürecimiz başladı ve bu yazılımın ilk ihracatını İzlanda Havayolları'na gerçekleştirdik. Bu, Hitit için çok önemli bir başka dönüm noktası olup, Hitit'in küresel havacılık sektöründe duyulmaya başladığı sürecin başlangıcı oldu.

2012'de, Crane FF, dünyanın en yaygın kullanılan havayolu sadakat yönetimi sistemi haline gelerek sektörde birinci sıraya yerleşti. Crane FF'in uluslararası başarısı ile büyüdük ve yeni nesil bir temel havayolu çözümü olan Crane PSS'i (Yolcu Hizmetleri Sistemleri) geliştirdik. 2015'te bu alanda dünyanın en büyük beşinci teknoloji şirketi unvanını kazandık.

Pandeminin hemen öncesinde, Yolcu Hizmet Sistemleri, Operasyonel Planlama, Seyahat Çözümleri, Turizm Portalı, Kargo ve Muhasebe gibi ana başlıklarda 20'den fazla yazılım çözümümüz ile, dünyada hiçbir teknoloji sağlayıcısının tek başına ulaşamadığı geniş bir ürün yelpazesiyle birçok farklı noktadaki havayolu şirketlerine hizmet vermeye başladık.

Hitit'in önemli dönüm noktalarından biri de hepimiz için bir dönüşüm süreci olan pandemiyle yaşandı. 2020 yılında, pandemi koşullarına rağmen bir yılda 12 yeni havayolu müşterisi kazanarak büyüme rekorumuzu kırdık. Bu büyüme trendini devam ettirerek, 2022 yılına geldiğimizde pandemi döneminde müşteri portföyümüzü üç katına çıkardık. Dünyanın altı kıtasına teknoloji ihraç eder hale geldiğimiz bu süreçte, stratejik bir karar alarak Mart 2022'de BIST'te halka arz olduk.

Türkiye'den dünyanın hemen hemen her bölgesine gerçekleştirilen, ülkemizin en büyük havacılık ve seyahat teknolojileri ihracatına imza atan Hitit'in 30 yıllık serüveninin en önemli noktaları bunlar. İki kadının kurduğu Hitit'in 30. yılında, Genel Müdürlük görevini bir kadın olarak devralmanın heyecanıyla, ekip arkadaşlarımla birlikte şirketimiz için önemli atılımlarda bulunmaya devam edeceğim.

Her çeyrek büyüme

* Havada talep giderek yükselirken bu yıl sizin açınızdan nasıl geçti? 2025'te radarınızda neler gözüküyor?

Hava taşımacılığı, teknoloji firmalarının sektöre dijital dönüşümü getirmesiyle son 20 yıldır sürekli ivmelenen bir artış trendinde. Kâr marjlarının düşük, maliyetlerin yüksek olduğu havacılık sektöründe, teknolojinin penetrasyonu, havayolu şirketlerinin kritik ve maliyetli süreçlerini büyük ölçüde hafifletti. Bilgiyi en verimli şekilde kullanmamız, müşteri memnuniyetini artırmamız ve yapay zekayı bu döngüye entegre etmemiz, hava taşımacılığını yolcular için uygun maliyetli ve cazip bir seçenek haline getirdi.

Pandemi döneminin en zor zamanlarında, talebin dibe vurduğu o günlerde bile büyümeye devam ettik. 2020-2022 yılları, Hitit'in müşteri portföyünün en hızlı genişlediği dönem olarak tarihe geçti. Bu nedenle, sektörden bağımsız olarak süreçlerin otomasyonu ve teknoloji sağlayıcılarına olan ihtiyaç her zaman mevcut. Satış ve Pazarlama Genel Müdür Yardımcılığı yaptığım dönemde başlayan büyüme ivmemiz, halka arzla birlikte çok daha farklı bir boyut kazandı.

2024 bizim için oldukça önemli bir yıl çünkü 30. yılımızı kutluyoruz. Ne mutlu ki bu yılı her çeyrekte büyüyerek geride bırakıyoruz. Ar-Ge alanında yapay zeka destekli yatırımlarımıza yoğunlaştık, bulut altyapımızı güçlendirdik. Dünyanın altı kıtasında 49 ülkeden 75 havayoluyla çalışıyoruz ve eylül ayında, 30. yılımıza özel olarak düzenlediğimiz Hitit Partner's Event büyük ses getirdi.

2025 yılına da aynı heyecanla giriyoruz. Genel Müdür olarak görevde olacağım bu dönemde, yeni yatırımlar yaparak Türkiye'ye kazandırdığımız katma değerli teknoloji ihracatını artırmayı hedefliyoruz. Ayrıca, Avrupa'nın en büyük ikinci, dünyanın ise üçüncü büyük Yolcu Hizmetleri Sistemleri (PSS) şirketiyiz. 2025'te rezervasyon sistemlerinin işleyişini kökten değiştirecek önemli global çalışmalar ajandamızda. Bu dönüşüme öncülük eden aktörlerden biri olmanın gururunu yaşıyoruz. Özellikle check-in adımını ortadan kaldıracak önemli yenilikleri hayata geçireceğimiz bir yıl olacak.

* Cironuzun önemli bölümü yurtdışı operasyonlarınızdan mı geliyor? Kısa ve orta vadeli yol haritanız nasıl?

İkinci çeyrek sonuçlarımıza göre, satışlarımızın yüzde 80'ini yabancı para cinsinden gelirler oluştururken, toplam gelirlerimizin yüzde 64'ü yurt dışı, yüzde 36'sı ise yurt içi partnerlerimizden geliyor. Bu da Hitit'in finansal açıdan güçlü ve sağlam bir yapıya sahip olduğunu gösteriyor. Türkiye'yi havacılık ve seyahat teknolojilerinde öncü bir ülke haline getirmek için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Yenilikçi teknoloji yatırımları yapıyor ve akademik iş birlikleri ile sektördeki güncel dinamikleri yakından takip ediyoruz.

Güneydoğu Asya'da PSS ve Acente Dağıtım Sistemi (ADS) alanlarında büyüme hedeflerimiz doğrultusunda stratejik adımlar atıyoruz. Ar-Ge çalışmalarımız ve güncel pazar dinamiklerine dayalı satış stratejilerimizle yeni pazarlara girmeyi ve ülke sayımızı artırmayı planlıyoruz.

'Havacılık sadece işim değil, tutkuya dönüştü'

* Hitit 30'uncu yılında yönetim kadrosunu güçlendirme adımı attı ve siz de Genel Müdür olarak atandınız. Havacılık maceranız nasıl başladı ve şekillendi?

Hitit'in yeni Genel Müdürü olmak benim için büyük bir onur ve aynı zamanda son derece heyecan verici bir sorumluluk. Şirkette kesintisiz 20. yılıma yaklaşırken, böylesine köklü, vizyoner, ve dünya havacılık sektöründe öncü teknolojik dönüşümlere imza atan bir şirketi yönetmek hem ayrıcalık hem de büyük bir gurur. Hitit'in iki kadın tarafından kurulmuş olması ve halen Yönetim Kurulu Başkanı ve Başkan Yardımcısının kadın olması, sektör açısından oldukça yenilikçi ve alışılagelmemiş bir durum. Bu bayrağı bir başka kadın olarak devralmak, sadece şahsım için değil, sektördeki kadın liderliği açısından da büyük bir anlam taşıyor.

Havacılık macerama gelirsek, aslında bu sektöre girişim oldukça sıra dışı oldu. Üniversite seçimimde farklı alternatifler arasında gidip geldim, ancak sonunda hem yaratıcı alanlarda öne çıkan hem de mühendislik gibi teknik bölümlerde prestijli olan Carnegie Mellon Üniversitesi'nde karar kıldım. Disiplinler arası bir eğitim aldım ve bu bana geniş bir perspektif kazandırdı. Mezuniyetimden sonra, üç seneye yakın Amerika'da marka yaratma üzerine çalıştım ve arkasından uzun zamandır hayalini kurduğum Milano'daki yüksek lisans programına burslu olarak kabul edildim. Orada farklı kültürlerden gelen insanlarla birlikte çalışmak, sadece akademik olarak değil, kişisel olarak da büyük bir gelişim fırsatı sundu.

Kariyerimin ilk yıllarında reklam, pazarlama ve tasarım alanlarına yönelmiştim. Bu süreçte önemli markaların kimlik oluşturma ve strateji çalışmalarında yer aldım ancak küçükken uçakları izleyip "Keşke içinde olsam" dediğim zamanlar, bugün beni alanında dünyanın en büyük üçüncü şirketi olan Hitit'te Genel Müdürlük pozisyonuna taşıdı. Havacılık benim için sadece bir iş değil, zaman içinde bir tutkuya dönüştü ve bu tutkuyu her geçen gün daha da ileri taşımak, Hitit'i global arenada büyütmek adına büyük bir motivasyon kaynağı. Havacılık böyle birşey, bir kere sevdiyseniz vazgeçmek çok zor.

Dijital dönüşüm ve sürdürülebilirlik

* Yıllar içinde kazandığınız tecrübeye dayanarak nasıl bir yönetim izleyeceksiniz? Öncelikleriniz neler olacak?

Nur Gökman gibi havacılık sektöründe bir ikon olan kişiden bayrağı devralmak, hem büyük bir onur hem de büyük bir sorumluluk. Kendisinden ve üst yönetim ekibimizden öğrendiğim tecrübeler, bana bu yeni dönemde izlemem gereken yolu çizmekte büyük bir rehberlik sunuyor. Satış ve Pazarlama Genel Müdürlüğü görevimde şirket için kritik projelere imza attım ve zor dönemleri başarıyla yönetme fırsatı buldum. Şimdi ise Nur Gökman'ın olağanüstü başarılarından ilham alarak, Hitit'i daha da ileriye taşımayı hedefliyorum.

Satış ve pazarlama kökenli bir yönetici olarak, büyüme ve yeni pazar stratejilerine odaklanmayı planlıyorum. Büyümenin ilk adımında, "partner" olarak tabir ettiğimiz müşterilerimizin mutluluğu ve bağlılığı yer alıyor. Farklı açılımlar için partnerlerimizin bize olan güvenini onlarla beraber yapacağımız yeni ve ortak projeler ile artırmayı hedefliyorum. Hitit'in halihazırda güçlü olan büyüme trendini daha da yukarı taşımak, özellikle yeni pazarlar keşfetmek ve bu süreçte yenilikçi stratejiler geliştirmek öncelikli hedeflerim arasında.

Aynı zamanda, havacılık ve seyahat sektörünün dijitalleşme sürecine katkı sağlayarak, sürdürülebilir ve uzun vadeli iş birliklerine daha fazla ağırlık vermeyi planlıyorum. Bu doğrultuda, kurumsal ve akademik iş birliklerini de güçlendireceğiz. Özyeğin Üniversitesi'nin Danışma Üyesi olarak görev almak, bu alandaki sorumluluğumun bir göstergesi.

Teknoloji firması olarak zaten düşük karbon salımıyla faaliyet gösteriyoruz, ancak hizmet verdiğimiz havacılık sektörünü NetZero hedefine ulaştırmak için sürdürülebilir teknolojiler ve yapay zeka destekli çözümler üretmeye devam edeceğiz. Her adımımızda sürdürülebilirliği temel prensip olarak belirleyip, stratejilerimizi bu doğrultuda şekillendireceğiz. Hem sektörün dijital dönüşümüne liderlik edecek hem de geleceğe dair sürdürülebilir bir vizyonla hareket edeceğiz.

* İş hayatının stresiyle nasıl başa çıkıyorsunuz?

Ortaokula giden iki oğlum var ve iş hayatının yoğun temposunda onlara en kaliteli vakti ayırmak benim için öncelikli. Bu nedenle hobilerimi genelde onları da dahil ederek birlikte yapmayı tercih ediyorum. Eşim ve iki oğlum, hayatımın önceliği. Bebekliklerinden beri ailece birçok farklı yere gittik. Birlikte yeni deneyimler yaşamak, farklı kültürler keşfetmek ve yeni yemekler denemek, bizim için çok keyifli. Sıkı bir Fenerbahçe taraftarı olarak maçları stadyumda ya da evde birlikte izlemek, ailece mutfakta yemek yapmak ve fırsat buldukça kayak yapmak en keyif aldığımız aktivitelerden. Son bir yıldır masa tenisi oynamaya başladık ve bu da hepimizin birlikte vakit geçirdiği eğlenceli bir hobiye dönüştü.

Kariyerindeki 3 dönüm noktası

* Havacılıkta uzun bir kariyeriniz var. Bugüne kadar çalışma hayatınızdaki en önemli 3 dönüm noktasını saymanız gerekse neler paylaşırdınız?

Hem öğrenim hayatımda hem de profesyonel yaşantımın ilk yıllarında pek çok şey öğrendim, ama asıl dönüm noktalarımı Hitit'te yaşadım. İlk büyük dönüm noktam, Hitit'in ilk yazılım çözümü olan ve 2012 yılında dünyanın en çok kullanılan sadakat programı haline gelen Crane FF'in başka bir şirkete satılmasına rağmen, Hitit'te kalma kararı almamdı. Bu karar, benim için sadece bir tercih değil, aynı zamanda genel müdür yardımcılığına ve nihayetinde genel müdürlük pozisyonuna uzanan yolda attığım ilk adımdı.

İkinci dönüm noktası ise pandemi sürecinde yaşandı. Hepimiz gibi o dönemde büyük bir belirsizlik içindeydik, ama ben satış ve pazarlamanın başında olarak Hitit'i bu belirsizlikten başarıyla çıkarmayı başardım. Müşteri portföyümüzü iki yıl gibi kısa bir sürede yüzde 300 artırmamız, hayatımda asla unutmayacağım bir başarı oldu.

Üçüncü dönüm noktam ise halka arz sürecimizdi. Zorlu ve heyecan verici bir süreçti. Tam talep toplamaya başladığımız gün Rusya'nın Ukrayna'ya savaş açması, işleri iyice zorlaştırdı. Ancak bu zor şartlara rağmen başarılı bir talep toplama süreci geçirdik. Bu üç olay, kariyerimdeki en önemli dönüm noktaları.

© Copyright 2024

Türkiye'den ve Dünya’dan son dakika haberler, köşe yazıları, magazinden siyasete, spordan seyahate bütün konuların tek adresi milliyet.com.tr; Milliyet.com.tr haber içerikleri izin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez, kanuna aykırı ve izinsiz olarak kopyalanamaz, başka yerde yayınlanamaz.