Gezginlerin sessiz statü sembolü oldu
En ucuzu 1.430 dolar, yani 50 bin TL’nin üzerinde bir fiyata satılan Alman bavul markası Rimowa, son 10 yıl içinde seyahatseverler arasında statü sembolü haline geldi. 9 yıl önce LVMH bünyesine katılan marka ömür boyu garanti veriyor ve neredeyse bütün bavul markalarının ilham kaynağı konumunda...
Bir bavula kaç para verirsiniz? Bir bavulu kaç yıl kullanırsınız? Şüphesiz bu iki soru seyahat eden ve tatile giden herkesi ilgilendiren bir mesele... Ancak öyle bir bavul düşünün ki fermuarı bile yok, 127 yıldır üretiliyor ve bırakın eskimeyi, ne kadar hırpalanmış görünürse o kadar sizi havalı gösterebiliyor.
Evet Rimowa’dan bahsediyoruz. Alman mühendisliğinin yalın bir yansıması ve ikonik alüminyum oluklu bavulun yaratıcıcı Rimowa. En ucuz modeli 1.430 dolara satılan markanın ayrıca 9.900 dolara mal olan bir valizi ve 2.125 dolarlık çapraz askılı el çantası da bulunuyor.
Fiyatına rağmen, ya da belki de fiyatından dolayı Rimowa’nın parlak dört tekerlekli çantaları artık business class kabinlerinin baş üstü dolaplarında sıkça görülüyor. 2004-2011 yılları arasındaki TV dizisi “Entourage” ile dünya çapında popüler olan Rimowa, 127 yıldan beri Almanya’nın Köln kentinde üretiliyor. 1898’de Paul Morszeck ve Heinrich Görtz şirketi Görtz & Morszeck adıyla kurmuş. 1900’e gelindiğinde Paul Morszeck şirketin tek sahibi olmuş. 1931’de oğlu Richard Morszeck şirkete dahil olmuş ve Berlin’deki Reich Patent Ofisi’nde “Rimowa” yani Richard Morszeck Warenzeichen’in kısaltmasını ticari bir marka olarak tescil ettirmiş.
Şirketin ikonik alüminyum kasalı bavullar üretmesinde iki temel etken var. İlki 1919’da dünyanın tamamen metalden üretilen ilk yolcu uçağı JUNKERS F13’ten ilham alması, ikinci olarak da bir yangın sebep olmuş. 1930’lu yılların sonuna doğru fabrikada çıkan bir yangın bavul yapımında kullanılan bütün malzemeleri yok etmiş. Geriye sadece alüminyum kalmış. Şirket de bavul yapmak için elindeki malzemeyi değerlendirmeye karar vermiş. 2000 yılına kadar da hiç çizgisini bozmadan parlak gümüş rengi alüminyum oluklu bavul üretmiş.
2000 yılında polikarbonat malzeme kullanmaya başlayan şirket Entourage dizisinin etkisiyle, Lebron James, Rihanna, Roger Federer, Lewis Hamilton, Jessica Alba, Martha Stewart, Kylian Mbappé, Billie Eilish gibi ünlülerin seyahat ederken vazgeçilmezi haline geldi. 2016 yılında Rimowa’nın yüzde 80 hissesi 640 milyon euro karşılığında, LVMH Group’a katıldı. Bu LVMH’nin ilk Alman yan kuruluşu oldu. Oğul Alexandre Arnault şirketin CEO’su olarak atanması bile markaya verilen önemin bir göstergesi. Alexandre Arnault, Rimowa’nın başına geçtiğinde, “İnsanlar seyahat ederken en değerli eşyalarını yanında taşır: Giysileri, mücevherleri, hediyeleri... Bu sebeple yanlarında götürecekleri valize güvenmek; valizin içindekileri koruyacağını ve asla kırılmayacağını bilmek isterler” sözleriyle bir bavulun ne kadar önemli olduğunu dile getirdi. Markanın ikonik alüminyum modellerine vurgu yapan Alexandre Arnault, “Alüminyum özeldir, üzerindeki etiketler, vuruklar ve çizikler, bavulunuzun da dünyayı sizinle beraber gezdiğini gösterir” sözleriyle de markanın statü sembolü şöhretinin altını çizdi.
Çok hızlı büyüyor
Seyahat sektörü son 20 yılda yıllık 3.8 milyar yolcudan 7.2 milyar yolculuk bir potansiyele erişirken Rimowa’nın yıllık cirosu da 1 milyar euro’ya ulaştı.
Üretim üç fabrikaya çıktı. Almanya’nın yanı sıra Kanada ve Çekya’da da Rimowa fabrikaları yeni tasarımlar için yönlendirildi, hem LVMH’nin hem de diğer global markalarla ve ünlülerle yapılan işbirliği sayesinde Rimowa bütün dünyada lüks aksesuarın adı, statü sembolü haline geldi.
Rimowa, Fendi, Louis Vuitton veya Tiffany and Co. gibi LVMH’nin diğer 74 ikonik markası kadar konuşulmuyor olabilir, ancak Bernard Arnault’un lüks dünyasında kesinlikle yerini koruyor. LVMH’nin geliri, Çin’de lüks mallara olan talebin yavaşlaması nedeniyle 2024’ün ilk yarısında yüzde 1’in biraz üzerinde düştü. Ancak LVMH, Rimowa’nın ivmesini sürdürdüğünü söyledi. Bir sözcü Business Insider’a, bavul üreticisinin artık ana şirketinin en hızlı büyüyen markalarından biri olduğunu söyledi. Avrupa ve Asya’dan Kuzey Amerika’ya kadar varlığını genişletti ve ABD artık en önemli pazarlarından biri.
Rimowa aynı zamanda bavul sektörüne yön veren bir marka. Yüzlerce çanta üreticisi Rimowa’nın çıkardığı modelleri yakından takip ediyor.
Rimowa inovasyonları sayesinde de sektörün takip ettiği bir marka. Rimowa ilk olarak çoklu tekerlek sisteminin patentini alıp kullanan marka. Bu tekerlekler sayesinde adeta kayar gibi bavulunuzu taşıyabiliyorsunuz. Otomatik kapanan sapı yine markaya has bir özellik, her zaman bavulun sapı tutmak istediğiniz yerde duruyor. 2006 yılından beri küresel havaalanı güvenlik uyumlu kilitlere sahip. Kilitlerin şifreleri de çok pratik bir şekilde kolayca değiştirilebiliyor. Polikarbonat olmayan modellerinde fermuar bile yok ama su geçirmiyor ve fermuarlı bavullara göre daha iyi kapanıyor ve pratik. Bavulun çekçek kolu ayarı her boya göre ayarlanabiliyor. Her valizin içinde ayrıca koyduğunuz eşyaları sabitleyen iki adet yüksekliği ayarlanabilir flex bölücüye sahip. Away, Samsonite ve Tumi gibi rakipleri Rimowa’nın benzer modellerini ürün gamlarına sürekli olarak ekliyorlar.
Piyasada başka seçenekler de varken, bir bavul için neden iki, üç hatta 4 kat fazla para vermeye değer olduğunu merak ediyor olabilirsiniz. Neden kült bir klasik haline geldiklerini anlamak için, en büyük hayranları bu çantalardan birini bizzat denemeniz gerektiğini söylüyor. Kırılsa bile sorun değil, çünkü Rimowa ömür boyu garanti sunuyor. Çünkü bütün Rimowa ürünleri onarılacak şekilde tasarlanmış. Rimowa’nın CEO’su Hugues Bonnet-Masimbert’e göre şirket, her hafta gerçekleştirdiği onarımları analiz ediyor ve gelecekteki kazaları önlemek için tasarımı ayarlıyor.
Peki verdiğiniz paraya değer mi? Neredeyse kullanan herkes kuruşuna kadar değdiğini söylüyor. Yorum şu: Bir kere kesenin ağzını açıyorsunuz ve bir daha harcama yapmıyorsunuz. Kırılırsa tamir ediliyor, tamir edilemeyecek durumda ise yenisi ile değiştiriliyor. Statü sembolü bu bavulu almak seyahatseverlerin tercihine kalmış. Neden olmasın...
İkonik tasarımını koruyor
LVMH bünyesinde satış rakamlarını her yıl katlayan Rimowa, ‘sadece bavul üreten’ bir marka olmaktan, ikonik çizgilerini koruyarak çıkmaya başladı. Rimova yine bavullarındaki imzası haline gelen çizgileri ve teknolojileri koruyarak The Original Bag isminde bir el çantası piyasaya sürdü. Siyah ve gümüş rengi olarak satışa sunulan unisex olarak kullanılabiliyor. Çıkarılabilen ve ayarlanabilen kayış da Original Bag’i hem gündelik kullanım hem de seyahat için pratik hale getiriyor. Bir başka öne çıkan noktası da el çantasının kolayca açılıp kapanabilmesini sağlayan, Rimowa tarafından geliştirilmiş düğme mekanizması.
Çantanın iç kısmında ise tüm gündelik ihtiyaçları karşılamak için tasarlanan Original Bag, fermuarlı gözü ve kredi kartı yuvalarıyla ihtiyaç duyduğunuz her şeyi düzenli bir şekilde ve kolayca yanınızda taşımanız için gereken alanı sunuyor. Bu çantaya sahip olmak isteyenler 2.125 dolar ödemek zorunda.
Rimova ayrıca alüminyum evrak çantası, kanvas sırt çantası ve kanvas evrak çantası koleksiyonlarını da ürün gamına ekledi.
2.470 $’a saat kutusu
Rimowa özel çanta ve saklama üniteleri konusunda da lüksün sınırlarını zorluyor. 3 saatin konulduğu lüks saat kutusu 2.470 dolara satılıyor, tek şişelik şarap kutusu 1.825, 12 şişe alan şarap bavulu ise 9.900 dolara satılıyor. Rimova’nın ikonik alüminyum hatlarını taşıyan iPhone kılıfları ise 150 dolardan başlıyor.