E-ihracatçının sağ kolu yapay zeka
Ekonomideki rolü gittikçe büyüyen yapay zeka uygulamaları, e-ihracatçı için de büyük fırsatlar yaratıyor. Ticaret Bakanlığı, e-ihracatçılara yönelik kılavuzunda, sahip olduğu kullanıcı sayısı, bilinirlik ve kullanıcı dostu arayüzü bakımdan en önemli araçlardan olan ChatGPT başta olmak üzere yapay zekanın ihracatçıya sunduğu katkılarla ilgili bilgiler paylaşıyor. Yapay zeka, müşteri davranışlarını analiz etmek, kişiselleştirilmiş ürün önerileri sunmak ve müşteri hizmet süreçlerini en uygun hale getirmeyi önemli ölçüde kolaylaştırıyor. Popüler yapay zeka uygulaması ChatGPT ile müşteriler için kişiselleştirilmiş alışveriş deneyimleri ve öneriler geliştirilebildiği gibi yurtdışında kullanılacak markanın ismi, logosu ve hikayesi gibi ögeler, komutlar aracılığıyla oluşturulabiliyor.
MİTHAT YURDAKUL- Dijital teknolojinin gelişimi ve internet kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte e-ticaret sektörü, dünya çapında hızla büyürken ticaretin temel bir parçası haline geldi. E-ticaretin geleceği yapay zeka, artırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik, blok zincir teknolojisi, kişiselleştirilmiş deneyimler ve daha etkili lojistik çözümleri içerecek şekilde gelişmeye devam ediyor.
E-ticaret alanında yapay zeka, müşteri davranışlarını analiz etmek, kişiselleştirilmiş ürün önerileri sunmak ve müşteri hizmet süreçlerini en uygun hale getirme alanlarında etkili bir şekilde kullanılıyor. Chatbotlar ve sanal asistanlar, müşteri sorgularını hızla yanıtlayarak, daha tatmin edici bir alışveriş deneyimi sunuyor. Ayrıca yapay zeka destekli sistemler stok yönetimi ve talep tahmininde rol alarak işletmelerin envanter yönetimini verimli bir hale getirmeye de katkı sağlıyor. Yapay zeka, lojistik ve tedarik zinciri yönetiminde de önemli bir rol oynuyor. Yapay zeka destekli sistemler, en etkin sevkiyat yollarını belirlemek, nakliye maliyetlerini düşürmek ve dağıtım süreçlerini daha hızlı bir hale getirmek amacıyla kullanılıyor. Yapay zeka, tedarik zinciri ağlarında meydana gelebilecek olası aksaklıkları önceden tahmin ederek, bu tür sorunları önlemeye yardımcı oluyor.
Nasıl kullanılabilir?
Ticaret Bakanlığı, e-ihracatçılara yönelik kılavuzunda, sahip olduğu kullanıcı sayısı, bilinirlik ve kullanıcı dostu arayüzü bakımdan en önemli araçlardan olan ChatGPT başta olmak üzere yapay zekanın ihracatçıya sunduğu katkılarla ilgili bilgiler verdi. Buna göre, potansiyel müşteri soruları veya itirazlarına nasıl yanıt verileceği konusunda senaryolar oluşturmak ve ChatGPT’ye bu senaryolara nasıl cevap vereceğini sormak, müşteri hizmetleri ekibininin daha etkili iletişim kurmasına yardımcı oluyor. Farklı hedef pazarlar için özel satış ve pazarlama mesajları oluşturmak üzere ChatGPT’den yardım alınabiliyor.
ChatGPT’ye belirli bir hedef kitle veya pazar segmenti için nasıl bir pazarlama mesajı hazırlayabileceği de sorulabiliyor. ChatGPT sayesinde, belirli ürün kategorileri, hizmetler veya teknolojilerdeki eğilimleri ve gelişmeler yakından takip edilebildiği gibi, yeni iş fırsatlarını tespit edilebiliyor veya mevcut stratejilerin güncellenmesine destek alınabiliyor. ChatGPT, içerisinde şirket verilerinin yer aldığı bir excel tablosundaki istatistikleri analiz edebiliyor.
Blog yazıları, sosyal medya gönderileri veya e-posta bültenleri için içerik fikirleri üretmek üzere de ChatGPT’den katkı alınabiliyor. Potansiyel müşterilerle sosyal medyada nasıl etkileşime geçileceği konusunda stratejiler ve öneriler, senaryolar ve simülasyonlar aracılığıyla ekipleri eğitmek için interaktif materyaller, eğitim modülleri ve programlar, e-ihracat stratejileri, uluslararası ticaret düzenlemeleri ve kültürlerarası iletişim konularında da ChatGPT sınırsız materyal sağlıyor.
Yaşa ve cinsiyete göre
ChatGPT ile, müşteriler için kişiselleştirilmiş alışveriş deneyimleri ve öneriler geliştirmek üzere fikirler üretebilebiliyor. Örneğin, belirli müşteri profilleri için ürün önerileri veya kişiselleştirilmiş pazarlama mesajları hazırlanabiliyor.
Müşterinin ilgi alanları, alışveriş geçmişi, demografik yapısı (yaş, cinsiyet, konum vb.) gibi bilgiler kullanılarak, ChatGPT bu müşteri profiline uygun ürünler önerebiliyor. ChatGPT, tedarikçilerle iletişim kurarken kullanılabilecek e-posta şablonları veya iletişim stratejileri geliştirmede yardımcı oluyor, farklı kültürlerdeki iş ortaklarıyla etkili iletişim kurma yolları hakkında öneriler sunuyor.
Doğru sonuç için neye dikkat etmeli?
ChatGPT’den en verimli sonuçları alabilmek için şu püf noktalarına dikkat etmek gerekiyor:
*Açık ve detaylı sorular sorup spesifik olmak: Yapay zekaya sorulacak sorularda detaylı cümleler kullanılmalı. Örneğin, “e-ihracatta en etkili pazar araştırma yöntemleri hangileri?” gibi spesifik sorular sormak, daha net ve kullanışlı cevaplar almayı sağlıyor.
*İçerik belirtmek: Yapay zekaya sorulacak sorunun bağlamını açıkça belirtilmesi gerekiyor. Eğer belirli bir ülke, sektör veya hedef kitle ile ilgileniliyorsa, bunun soruda belirtilmesi şart.
*İhtiyaçları netleştirmek: Ne tür bilgilere ihtiyaç olduğunu ve hangi konularda yardıma ihtiyaç duyulduğu netleştirilmeli. Örneğin, e-ihracat için ürün listeleme stratejileri, uluslararası gönderim yöntemleri veya yerel pazar trendleri hakkında bilgi isteyenebiliyor.
*Pazar analizi: ChatGPT belirli ülkelerdeki veya sektörlerdeki e-ihracat trendleri ve tüketici davranışları hakkında fikir veriyor. Rakiplerin stratejileri, güçlü ve zayıf yönleri hakkında genel bilgiler edinilebiliyor. ChatGPT 4.0, halihazırda güncel bilgilere erişebilirken, ChatGPT 3.5 Eylül 2021’e kadar olan bilgilerle sınırlı kalıyor. Bu yüzden ChatGPT tarafından sağlanan bilgileri, özellikle kritik kararlar alırken, dış kaynaklarla doğrulamak gerekiyor. ChatGPT ile etkileşimli bir diyaloğa girmekten kaçınılmaması, eğer verilen cevap tam olarak tatmin etmediyse, daha fazla ayrıntı veya açıklama isteyerek konuşmanın derinleştirilmesi tavsiye ediliyor.
İşte ihracatçı dostu yapay zeka araçları
Ticaret Bakanlığı, e-ihracatçılar için kılavuzunda yapay zekanın ihracatçıya katkılarını anlatırken çeşitli yapay zeka araçları ihracatçıların farklı ihtiyaçlarını karşılayabiliyor. İşte bazı örnekler...
nTailor Brands: Kullanıcıların kurumsal kimlik geliştirme sürecinde önemli bir destek sağlıyor. Platform, markalaşmanın temel aşamalarını kullanıcıya sunarak, kurumsal kimliğin hızlı ve etkili bir şekilde oluşturulmasına olanak tanıyor. Yapay zeka tabanlı araç ile kullanıcılar, markalarının logosunu, kartvizitlerini, sunumlarını ve web sitelerini kolaylıkla tasarlayabiliyor.
Yapay zeka aracının web sitesine erişildiğinde, kullanıcıları “Enter Your Business Name” başlıklı bir giriş alanı karşılıyor. Kullanıcılar, bu alana markalarının adını yazdıktan sonra “Get Started” butonuna tıklayarak yapay zeka aracını aktif hale getirebiliyor. Bu işlem, platformun kullanıcıya özel kurumsal kimlik geliştirme sürecini başlatıyor. Platformda ilerlerken, kullanıcıların bir sonraki adımda markalarının temel iş alanını seçmeleri isteniyor. Bu aşamada, kullanıcıların markalarının hangi sektörde faaliyet göstereceğini belirtmeleri ve mağazaları hakkında kısa bir açıklama yapmaları gerekiyor. Sayfanın üst bölümüne markanın sektörü, alt bölümüne ise mağaza hakkında kısa bilgi girilmesi isteniyor. İngilizce dilinde oluşturulan siteye giren kullanıcılar, web sayfasında “Türkçe’ye çevir” seçeneğini kullanabiliyor.
*10Web IO: Bu yapay zeka aracı, kullanıcıların web sitesi hazırlamalarına kolaylık sağlıyor. Platform, oluşturulan web sitelerine ödeme sistemlerinin entegre edilmesine imkan tanıyarak, kullanıcıların e-ticaret web sitelerini verimli bir şekilde kurulmasına katkıda bulunuyor.
Web sitesinin ana sayfasında yer alan “Generate Your Website” seçeneğine tıklayarak web sitesi kurulum süreci başlatılıyor. Bir sondaki adımda, kullanıcılara iki alternatif sunuluyor. Site üzerinden yapay zeka ile sıfırdan bir web sitesi oluşturulabileceği gibi, mevcut bir web sitesinin WordPress tabanlı bir web sitesine dönüştürerek, yapay zeka yardımıyla yeniden tasarlanmasına da imkan sağlanıyor. Bu seçenekler, kullanıcıların ihtiyaçlarına göre dijital varlıklarını geliştirmelerine yardımcı oluyor.
*Opus Pro: Uzun biçimli videolardan kısa kliplerin oluşturulmasında kolaylık sağlayan bir yapay zeka video düzenleme yazılımı olarak; videoları analiz etmek, alakalı ve ilgi çekici klipler oluşturmak için yapay zeka algoritmalarından faydalanıyor. Opus Pro yapay zeka aracına, hazırlanması istenen video, ilgili alana sürükleyip bırakılarak veya videoya ait linkin belirtilen alana girilmesi yoluyla yüklenebiliyor. E-ihracat sektöründe, ürünün tanıtımı amaçlanan uzun bir video hazırlandığında, Opus Pro yapay zeka aracıyla birlikte bu uzun videonun içerisinden sosyal medyada paylaşımı uygun kısa tanıtım videoları üretilebiliyor.
*Gamma APP: Kullanıcıların yapay zeka ile saniyeler içinde belgeler, sunumlar ve web sayfaları oluşturmasına olanak tanıyor. Kapsamlı biçimlendirme ve tasarım çalışmalarına gerek kalmadan ilgi çekici içerik oluşturmayı kolaylaştırmak için tasarlanan Gamma App yapay zeka aracında, ilgili alana yapay zekanın hazırlaması istenilen konu yazılıyor. “Generate Online” butonuna tıklayarak, yapay zeka aracının sunumu hazırlaması başlatılılıyor.
*ElevenLabs: 20’den fazla dilde ve mevcut sesle konuşma üretme yeteneği sağlıyor. “Text” bölümüne seslendirilmesi istenilen yazı yazıldıktan ve bütün ayarlamalar yapıldıktan sonra “Generate” butonuna tıklayarak yapay zeka aracı çalıştırılıyor. Uygulama, e-ihracat alanında reklam kampanyaları yürütürken kullanılacak videoların seslendirmesinde kolaylık sağlıyor.
Adım adım marka nasıl oluşturulur?
Yurtdışında kullanılacak markanın ismi, logosu veya hikâyesi gibi öğeler ChatGPT ile oluşturulabiliyor. Verilen örneğe göre, Türkiye’de ahşap oyuncak satışı yapan bir marka e-ihracatını gerçekleştirmek için hedef pazaryerleri olarak Avrupa ülkeleri ve ABD seçiliyor. Bu verilerle ChatGPT’ye soru sorularak şu şekilde marka ve logo oluşturuluyor:
*Soru: “Türkiye’de ahşap oyuncak satışı yapan bir markayız. Marka olarak yurt dışına ihracat yapmak istiyoruz. Hedef ülkeler olarak Avrupa ülkeleri ve Amerika’yı belirledik. Markamız için bu pazaryerlerine uygun bir marka oluşturmak istiyoruz. Senden buna uygun olacak şekilde markamızın logosunu ve markamızın hikâyesini oluşturmanı istiyorum.”
*ChatGPT’nin yanıtı: “Marka Adı: NaturPlay
- Hikâye: NaturPlay, sadece bir oyuncak markası değil, aynı zamanda çocukların hayal gücünü ve yaratıcılığını besleyen bir deneyimdir. Türkiye’nin zengin ormanlarından ilham alarak, her bir ahşap oyuncak, doğanın sıcaklığını ve samimiyetini evlerinize taşır.
NaturPlay, sürdürülebilir orman yönetimini destekleyerek, her oyuncakla birlikte, çocuklarımızın oynayacağı daha yeşil bir dünya bırakma misyonunu üstlenir. NaturPlay’in oyuncakları, el işçiliğinin ve geleneksel ahşap oyma sanatının modern tasarım ile buluştuğu özel parçalardır.
Avrupa ve Amerika’daki ebeveynlerin, çocukları için güvenli, eğitici ve çevre dostu oyuncaklar arayışına cevap veriyoruz. Her oyuncak, çocukların motor becerilerini, problem çözme yeteneklerini ve yaratıcı düşünme kapasitelerini geliştirmek için özenle tasarlanmıştır.
NaturPlay, küresel bir aile olmayı hedefler. Oyuncaklarımız, çocukları doğayla iç içe büyümeye ve dünyayı daha iyi bir yer haline getirmeye teşvik eder. Her bir NaturPlay oyuncak, çocuklara doğanın mucizelerini keşfetme fırsatı sunar ve onlara, oyun oynayarak öğrenmenin keyfini çıkarmaları için ilham verir.”
Logoyu nasıl tasarlıyor?
*Logo Tasarımı: Yeşil ve kahverengi tonları, doğal ve organik hissi vurgular. Bir ağaç veya yaprak figürü, doğa ile bağlantıyı simgelerken, bir oyuncak figürü (örneğin, bir tahta blok veya bir hayvan figürü) markanın oyuncak sektöründeki yerini belirtir. Sıcak ve dostane bir yazı tipi, markanın çocuk dostu ve aile odaklı karakterini yansıtır.”