E-ihracata hücum!
E-ticaretin büyümesi tam gaz sürüyor. Bu yıl sektörün hacminin 560 milyar TL’yi geçmesi bekleniyor. E-Ticaret İşletmecileri Derneği Başkanı Emre Ekmekçi, “E-ihracat hacmi 2.5 milyar doları aştı” diyor.
Hanife Baş - Pandeminin kazananı sanal ticaret... Hemen herkes internet üzerinden satın almaya alıştı. Bu durum e-ticaret sektörünü de büyütüyor. Türkiye’de 2021 yılında e-ticaret hacmi 381.5 milyar TL olurken, bu yıl sonunda bu rakamın 560 milyar TL’yi geçmesi bekleniyor. Türkiye’de sektörün bütün paydaşlarını bir araya getiren en önemli dernek E-Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD). ETİD Başkanı ve aynı zamanda e-ticaret girişimcisi olan Emre Ekmekçi, ”Türkiye kişi başına düşen e-ticaret hacminde 94 ülke arasında 23’üncü sırada. Türkiye’nin bu sıralamada daha üst sıralara tırmanacağı öngörülüyor” diyor. Ekmekçi ile sektörü ve geleceği konuştuk..
+Öncelikle sizi tanıyabilir miyiz?
-Tarsus Amerikan Koleji’nden mezun oldum. 1999’da University of Southern California’da Endüstri ve Sistem Mühendisliği bölümünü bitirdikten sonra çalışma hayatıma Los Angeles’ta bir pazarlama ajansında başladım. Daha sonra New York’ta Columbia Business School’da MBA’i tamamladım. 2010 yılı Mart ayında Rocket Internet grubu ile CityDeal çatısı altında sehirfirsati.com’u kurdum. Sitenin Groupon.com bünyesine girmesinden sonra Groupon Türkiye Genel Müdürü ve Doğu Avrupa Bölge Müdürü olarak görev yaptım. 2011-2016 arasında Doğan Online Şirketler Grubu’nda İş Geliştirme Bölüm Başkanı olarak görev yaptım. Ticari Grup Başkanı ve Uluslarası Grup Başkanlığı görevlerini de yürüttüm. HepsiJet’in kuruluşunda bulundum ve yönetim kurulu üyeliğini yaptım. HepsiGlobal markası altında ülkemizde e-ihracatın önünün açılması için çalıştım. Halen Migros A.Ş. Bağımsız Yönetim Kurulu üyeliği, ETİD Başkanlığı ve TOBB E-Ticaret Meclisi Başkan Yardımcılığı rollerini yürütüyorum. Şu anda iki girişimim ile sektöre değer katmaya devam ediyorum. E-ticaret markalarını birleştirerek büyüyen RubiBrands yönetim kurulu başkanı ve 3-18 yaş çocuklar için online canlı eğitim platformu Fundomundo.com’un kurucu ortaklığını yürütmekteyim. Eşim Neslişah ve kızım Hanzade ile İstanbul’da yaşıyoruz.
Sektörün tanığı oldu
+Türkiye’de e-ticaret nereden nereye geldi?
-Türkiye’de e-ticaretin geçmişi 1999’a kadar uzanıyor. Ben 15 yıldan beri birçok değişime tanıklık ettim. En önemli gözlemim Türkiye pazarında başarılı olmak için bu pazarı buradan stratejik kararlar vererek yönetmek zorunda olduğunuz. Uzaktan kumanda ile burayı bir jandarma sınır karakolu mantığında yönetmekle Türkiye pazarında başarılı olunmuyor. Pandemi sektörde bir aydınlanma etkisi yarattı. Birçok holding, büyük marka, tedarik şirketi, kargo şirketi bu sektöre yatırım yaptı. Online ticaret yapan işletme sayısı 500 bine yaklaştı.
+2022 yılının ilk yarısında e-ticaret rakamları nasıl oldu?
-Pandemi ile iki yıl boyunca ciddi bir ivme yakalayan e-ticaret sektöründeki büyüme ve yatırımların aynı şekilde devam etmesini bekliyoruz. 2021’de e-ticaret hacmi 381.5 milyar TL olarak gerçekleşirken, sipariş sayısı bir önceki yıla göre yüzde 46 artışla 3 milyar 347 milyon adede ulaştı. E-ticaret hacminin 2022’de 560 milyar TL’yi geçeceğini öngörüyoruz.
Mağazaya gitmeden online araştırma!
+Sanal alışveriş konusunda tüketici davranışları hangi dönem nasıl değişiklik gösteriyor?
-Google’ın pandemi sonrası değişen perakende ve tüketici dünyasını incelediği “Çok Kanallı Perakende Araştırması” sonuçlarına göre, Türkiye’deki tüketicilerin yüzde 91’i mağazada alışveriş yapmadan önce de online olarak araştırma yapıyor, alışveriş yolculuğuna online olarak başlıyor. TÜSİAD-Deloitte E-ticaret Raporu’na göre ise Türkiye, kişi başına düşen e-ticaret hacminde 94 ülke arasında 23’üncü sırada yer alıyor. Türkiye’nin bu sıralamada daha üst sıralara tırmanacağı öngörülüyor. Son yıllarda Türkiye, e-ihracat alanında da ciddi bir gelişme gösteriyor. 2021 yılında e-ihracatta hem ciro hem de adet bazında yüzde 50’lik büyüme gerçekleşti. E-ihracat hacmi 2 milyar 500 milyon doları aştı.
‘E-ihracat’ büyük potansiyele sahip
+Türkiye’de sektörün gelişmesi için neler yapılmalı? Sorunlar neler?
-Türkiye’de e-ticaretin büyümesi KOBİ’lerin e-ticarette güçlenmesinden geçiyor. Pandemi dönemindeki büyümenin arkasında da 7 kat artış yapan işletme sayısı var. Bu KOBİ’ler ise tek başlarına sadece kendi e-ticaret siteleri üzerinden e-ticaret yaptıklarında yeterli hacme ulaşamıyorlar. Bu nedenle platformlarda KOBİ’lerin büyümesini desteklemek önemli. Türkiye’nin e-ticarette en önemli potansiyeli ise sınır ötesi e-ihracat. E-ihracatın büyümesinin desteklenmesi gerekiyor.
Sektör metaverse’e hazırlanıyor
+Sektörün geleceği konusunda neler söylemek istersiniz?
-E-ticaretin gelecek öngörülerine baktığımızda, AR (artırılmış gerçeklik), mobilite, metaverse, IoT (nesnelerin interneti) gibi başlıkların öne çıktığını görüyoruz. Metaverse önümüzdeki dönemde günlük hayatımızın bir parçası olacak en yeni teknoloji platformu olarak konuşulacak. Metaverse’ün web’in yeni versiyonu olacağını söyleyebiliriz. Dolayısıyla e-ticaretin de bu sistemin içinde kendine özgü olarak en doğru yeri bulacağını söyleyebiliriz.