‘Dijital ödemeler pazarı büyümeyi sürdürüyor’
Finansal teknoloji şirketi Paynet’in Genel Müdürü Onur Ertürk, “Geçtiğimiz yıl küresel ekonomi açısından zor bir yıldı. Buna rağmen teknoloji yoğun yatırımlarla dijital ödemeler pazarı büyümesini sürdürdü” diyor. Mobil ödemelerin büyümesini sürdüreceği beklentisini paylaşan Ertürk, Paynet ve finansal teknolojideki gelişmeler hakkında sorularımızı yanıtladı.
Paynet’ten ve bugüne kadar hayata geçirdiğiniz ilklerden bahseder misiniz?
Paynet bir finansal teknoloji şirketi. Ağırlıkla Bayi ağı kurgusunda (B2B ve B2B2C) çalışan firmaların hem müşterilerinden yapacakları tahsilatları hem de ana firmalarına yapacakları ödemelerini yönetebilecekleri bir platform olarak hizmet veriyoruz. Aynı zamanda bayi ağında olmayan firmalara da hizmet sunuyoruz. Bayi ağında Paynet olarak müşterilerimizin kendi bayilerinden yapacakları tahsilatları dijitalleştirerek nakit akış süreçlerini basitleştiriyor ve hızlandırıyoruz. Herhangi bir tahsilat çözümümüz kullanılarak yapılmış olan bir son kullanıcı tahsilatının, ilgili bayi, toptancı, üretici firma, ana firma gibi tedarik zincirini oluşturan tüm taraflar arasında olabilecek en hızlı ve güvenli şekilde paylaşılmasını ve tüm tarafların eş zamanlı olarak tahsilatlarını almalarını sağlıyoruz. Ana katma değerimiz tek sözleşme ile tüm bankalar ile anlaşarak tek platform üzerinden tüm ödeme yöntemlerine erişim sağlamamız. Kurumların iş modeline özel ödeme çözümleri de sunuyoruz. Bununla birlikte son kullanıcıya alternatif ödeme çözümleri yaratıyoruz. Bu şekilde üye iş yerlerimizin satış kaybı yaşamamasını sağlıyoruz.
2022 yılı sektör ve Paynet açısından nasıl geçti?
Geçtiğimiz yıl küresel ekonomi açısından zor bir yıldı. Buna rağmen teknoloji yoğun yatırımlarla dijital ödemeler pazarı büyümesini sürdürdü. Global Digital Payment Market Outlook’a göre pazar 2022 yılında 121.42 milyar dolara ulaştı. Dijital ödeme işlemlerinin değeri de 8 trilyon doların üzerine çıktı. Aynı eğilim Türkiye’de de görüldü. Hem nakitsiz toplum olma yolunda atılan adımlar hem dijital ödeme çözümlerinin tüketicinin satın alma gücünü desteklemesiyle Türkiye’de de pazar büyümeye devam etti. BKM Kartlı Ödeme Verileri Raporu’na göre, kredi kartı sayısı 2022 yılında 2021’e göre yüzde 19 artarak 99.5 milyona ulaştı. Banka kartı sayısı yüzde 13 artış gösterdi. Orada da rakamlar 168.9 milyon olurken, ön ödemeli kart sayısı yüzde 25 artarak 71.6 milyon oldu. 2022’de kredi kartlarıyla yapılan ödeme tutarı yıllık yüzde 110 artarak 2 trilyon 954 milyar TL’ye ulaşırken bu tabloda biz de Paynet olarak sektör ortalamasının üzerinde büyüdük. 2021 yılında ulaştığımız 6 milyar TL’lik işlem hacmini 2022 yılında yaklaşık yüzde 160’lık büyüme ile 16.5 milyar TL’ye çıkardık.
Geçtiğimiz yıl şirketinize bu büyümeyi getiren ürün ve çözümler neler oldu?
Bu güçlü büyümemizi mevcut ürün portföyümüzün yanında yeni ürünler de destekledi. Pazara 2 yeni ürünümüzü sunduk. Bu ürünlerden biri PayPOS. PayPOS, birden fazla cihaz veya POS taşınmasına gerek kalmadan, Android telefon ve tabletlerle ödeme alma özgürlüğü sunuyor. NFC özelliği bulunan tüm Android telefon ve tabletleri bir POS cihazına dönüştürerek, saniyeler içinde istenen yerden temassız ve hızlı ödeme almayı sağlıyor. Pazara sunduğumuz bir diğer yeni ürünümüz de kredi ile ödeme alma çözümümüz PayKredi oldu. PayKredi, kart limiti yetersiz kaldığı için alışverişini tamamlayamayan, kart limitini doldurmak istemeyen veya daha uzun vade talep eden müşterilerimiz için alternatif bir ödeme yöntemi olarak öne çıkıyor. İşletmeler, müşterilerine sundukları taksitli ödeme deneyimiyle satış hacmini artırırken müşterileri kart limitlerini doldurmadan dakikalar içinde alışverişlerini tamamlayabiliyor.
2023’te ve önümüzdeki yıllarda pazar nasıl bir büyüme ortaya koyar? Sektörde büyümenin itici gücü ne olur?
Hem tüketicilerin, hem işletmelerin ‘Dijital ödemeler pazarı büyümeyi sürdürüyor’ Onur Ertürk 49 FİNANS DÜNYASI ‘Dijital ödemeler pazarı büyümeyi sürdürüyor’ ihtiyaç ve talepleri ödemeler dünyasına yön vermeye devam ediyor. Son dönemde tüketiciler için istedikleri yerde ve zamanda alışveriş yapabilmeleri önem kazanıyor. Bu nedenle kesintisiz ve kullanıcı dostu ödeme deneyimi, ödeme sistemlerinde en önemli trend olmaya devam ediyor. Bu noktada mobil ve dijital cüzdanlar, giyilebilir teknolojiler, tek tıkla ödemeler, tekrarlayan ödemeler ve uygulama içi ödemeler öne çıkıyor. Capgemini’ye göre 2023 yılının sonunda küresel e-ticaret ödemelerinin yarısından fazlası dijital cüzdanlarla yapılacak. Dünya nüfusunun yüzde 60’ının da gelecek üç yılda mobil cüzdan teknolojisini tamamen benimsemesi bekleniyor. Mobil ödemeler büyümesini sürdürecek. Mordor Intelligence’a göre mobil ödeme pazarının 2025 yılına kadar 4.8 trilyon dolara ulaşması bekleniyor. Mobil ödemeler ve ödeme kartları en çok kullanılan ödeme yöntemleri haline gelecek. Temassız ödemeler yükselişini sürdürecek. Özellikle temassız özellikli POS terminalleri ve cihaz düzeyinde destek gibi temel temassız ödeme ekosistemine yapılan yatırım bu büyümede etkili olacak. Juniper Research’ün verilerine göre temassız ödeme işlemleri 2027 yılında 10 trilyon doları aşacak. Özellikle mobil ve giyilebilir teknolojilerin 2027 yılına kadar yüzde 221 büyümesi bekleniyor. Yapılan çalışmalara göre giyilebilir ödeme cihazları pazarı da 2030 yılına kadar 436 milyar dolara ulaşacak. Bu tabloda her ölçekten şirketin müşteri beklentilerini karşılaması için ödeme teknolojilerini dijitalleştirmesi, süreçlerini akıllı hale getirmesi gerekiyor.
Siz 2023 yılına hangi hedeflerle girdiniz? Bu yıl odağınızda ne olacak?
Bu yıl odağımızda finansman alternatiflerinin artırılması var. Tüm şirketlerin gündeminde finansman ihtiyacını karşılamak en öncelikli konular arasında. Biz de çözümlerimizle bu ihtiyacı karşılamayı hedefliyoruz. Bu hedefe yönelik en son ürünümüz Tedarikçi Ödemesi çözümümüz. Büyük ölçüde sattığı ürün ya da hizmetlerden elde edilen gelirler ile varlıklarını sürdüren işletmelerin, uzun vadeli alacaklar karşısında nakit akışlarını yönetmekte zorlandıklarını biliyoruz. Ürün ya da hizmetin hemen teslim edilmesi ancak ödemesinin belirli bir süre sonra yapılması, işletmenin yeniden üretim yapabilmesi için gerekli sermayesinde eksiklik kalmasına yol açabiliyor. Pazara yeni sunduğumuz Tedarikçi Ödemeleri çözümüyle şirketleri bu noktada destekliyoruz, işletmeleri tedarikçilerine kolayca ödeme yapabilmelerini sağlıyoruz. Bu çözümle Paynet üye şirketleri, tedarikçilerinden ürün ve hizmet alırken ödemeyi kredi kartı ile 18 aya kadar vadeli yapabiliyor. Fakat kendileri taksitli ödeme yaparken tedarikçileri ödemenin tamamını hemen alıyor. İşletme kasasından nakit çıkmadan tedarikçisini mutlu etmiş oluyor. Paynet üye iş yerlerinin bayi ve müşterileri de aldıkları ürün ve hizmetleri taksitli ödese de ödemenin tamamı tek seferde işletmenin kasasına giriyor. Böylelikle hem ana şirket hem tedarikçileri hem de bayi ve müşterileri çek senet döngüsünden kurtuluyor, daha sağlıklı bir nakit akışı yaratarak zorlu rekabet ortamında önemli bir avantaj elde ediyor. Ayrıca normal akışta ana şirket, tedarikçilerine tek tek, farklı bankalar üzerinden ödeme yapar ve bu bir operasyonel yük yaratır. Tedarikçi Ödemesi çözümüyle tüm bu operasyonel süreç Paynet tarafından yürütülüyor. Ana şirketin finansal operasyonlarındaki yük azalıyor.
Yıl içinde başka yeni ürünler de pazara sunacak mısınız?
Elbette. Banka iş birliklerimiz de olacak. Özellikle ikinci çeyrek bu anlamda daha hareketli geçecek. İşletmelerin finansal araçlara erişimini kolaylaştırmak için çalışacak, fon sağlayan bankalar ile fon ihtiyacı olan şirketler arasında köprü vazifesi görmeye devam edeceğiz. Ödemelerin dijitalleştirilmesinin yanı sıra işletmelerin hangi bankada olursa olsun tüm hesaplarını tek bir noktadan izleyebileceği ve nakit akışlarını kolaylıkla yönetebileceği Açık Bankacılık çözümümüzde lisans kapsamımızı genişleterek 2023’te bu çözümümüzü daha geniş bir yelpazede sunuyor olacağız.
Paynet olarak işletmelerin ürünlerini daha kolay satması için alternatif finans kanalları yaratıyorsunuz. İçinde bulunduğumuz dönemde özellikle hangi çözüm ve kanallarınızın işletmeler için en büyük değeri yarattığını düşünüyorsunuz?
Biz ödeme teknolojilerimizle şirketlere daha sağlıklı bir nakit akışı yaratarak finansal olarak güçlenmelerine katkıda bulunuyoruz. Örneğin Paynet Bayi Ağım Çözümü özellikle bayi ve alt bayiye sahip şirketlerin nakit ve tahsilat akışını kolaylıkla yönetmelerini sağlıyor. Üreticiden son kullanıcıya kadar olan süreçte gerçekleştirilen satışlarda tahsilat tüm paydaşlara Paynet Bayi Ağım Çözümüyle otomatik olarak aktarılıyor. Anında herkesin hak ediş tutarı ilgili banka hesaplarına paylaştırılmış oluyor. PayKredi ile işletmelere, kart limiti yetersiz kaldığı için alışverişini tamamlayamayan, kart limitini doldurmak istemeyen veya daha uzun vade talep eden müşterileri için alternatif bir ödeme yöntemi sunuyoruz. Bu çözümümüzü 2022 yılında üye işyerlerimizin kullanımına sunduk. Online başvuru ile kısa sürede sonuç veren bir çözüm yarattık. Avantajlı faiz oranları, masrafsız ve sigortasız kredi sunması PayKredi’nin en önemli avantajları. Hızlı, dijital, anında onaylı ve güvenilir bir alışveriş deneyimi yaşatıyor. Üye iş yerleri taksit sayısını artırarak satış hacmini yükseltiyor.