SKORER
PEMBENAR
CADDE
YAZARLAR

Dijital çağda iş nasıl tanıtılır?

İnternet, işini yeni kuranlar ve pazarda büyümek isteyenler için önemli fırsatlar sunuyor... Bant reklam mı, video mu? Hangisi daha çok alışverişe dönüyor?

|

MİTHAT YURDAKUL- Gelişen teknolojiyle birlikte internet, işini yeni kuranlar ve pazarda büyümek isteyenler için önemli fırsatlar sunarken, her dijital kanalın kendine özgü avantajları var. Bant reklamlar marka bilinirliği ve internet siteleri için daha fazla kullanıcı trafiği yaratmakta etkili olurken; video reklamlar, işitsel ve görsel olarak daha zengin olması nedeniyle kullanıcıların dikkatini daha kolay çektiği, sürükleyici bir deneyim sunduğu için tercih ediliyor. Arama motorları, firmaların tüketiciye ulaşmasında "nokta atış" görevi görürken, e-posta ile tanıtım, eski gücünden uzaklaşıyor. Tüketicilerin çevrim içi mecralarda giderek daha fazla zaman geçirmesi, çevrimiçi reklamcılığı tüketicilere ulaşma bakımından önemli bir kanal haline getiriyor. Türkiye’de de 2017 - 2022 döneminde çevrimiçi reklamcılığın toplam reklam harcamalarından aldığı pay; yüzde 25.9, yüzde 28.9, yüzde 33.3, yüzde 54, yüzde 46.7 ve yüzde 46.3 ile giderek artan oranda gerçekleşti. İnternetteki reklam türlerinden birisi olan görüntülü reklamcılık ile metin, resim veya video formatındaki görsel tabanlı reklamlar ile platform sahipleri, reklamverenlere, internet sitelerinin veya uygulamaların ziyaretçilerine ulaşma imkânı sağlıyor. Görüntülü reklamlar temel olarak; bant reklamlar (banner), video reklamlar, doğal (native) reklamlar, zenginleştirilmiş medya (rich media) reklamları, tanıtıcı reklam/haber şeklinde reklamlar (advertorial) ve e-posta reklamları şeklinde alt türlere ayrılıyor.

Görüntülü reklamlar şu şekilde yapılıyor:

Hangi çeşitleri var?

Bant reklamlar:

İnternet sitelerinin görünür yerlerine (sayfanın sağına, soluna, altına, üstüne vb.) yerleştirilen ve tıklandığında tüketiciyi reklamverenin belirlediği adrese yönlendiren, genellikle dikdörtgen grafik şeklinde olan reklamlar olarak biliniyor. Bant reklamlar marka bilinirliği ve internet siteleri için daha fazla kullanıcı trafiği yaratmak gibi amaçlarla reklamverenler tarafından kullanılıyor.

Video reklamlar:

İnternet sitelerinde, sosyal medyada veya çeşitli video platformlarında tüketicinin karşısına çıkan video formatındaki reklamları içeriyor. Video reklamları, yayın içi (in-stream) video reklamları ve yayın dışı (out-stream) video reklamları olarak ikiye ayrılıyor. İnternet ortamında herhangi bir video içeriğini izlerken tüketicinin karşısına çıkan yayın içi video reklamları; yayın öncesi (pre-roll), yayın ortası (mid-roll) ve yayın sonrası (post-roll) olarak alt türlere ayrılıyor. Video reklamlar; işitsel ve görsel olarak daha zengin olması nedeniyle kullanıcıların dikkatini daha kolay çektiği, sürükleyici bir deneyim sunduğu, kullanıcıları diğer görüntülü reklamlardan çok daha kısa bir sürede etkileyebildiği ve ikna edebildiği için tercih ediliyor. .

Doğal reklamlar:

İçerik sayfalarında metne veya sayfanın içeriğine uygun olarak yerleştiriliyor. Doğal reklamların temel özelliği, kullanıcıların herhangi bir içeriği tüketirken markayla veya ilgili ürünle reklam görüntüsünden uzak bir biçimde karşılaşmasını ve etkileşime geçmesini sağlaması.

Medya reklamları:

Kullanıcıları etkileşime teşvik eden ve animasyon, video veya ses gibi gelişmiş özellikler içeren görüntülü reklam türü. Tüketicinin sayfayı aşağı veya yukarı kaydırmasıyla birlikte hareket eden veya imlecin üzerine getirilmesiyle birlikte büyüyen reklamlar bu türe örnek.

Aracı platformlar:

Kendi reklam envanterlerini çeşitli ara yüzler aracılığıyla doğrudan reklamverenlere veya medya ajanslarına satan platformlardan oluşuyor. Bütünleşmiş hizmet sunan platformlar ağırlıklı olarak sosyal medya platformlarını kapsıyor.

E-ticarette üste çıkmak...

Belirli bir pazara hizmet sunan bir internet sitesinde, belli ürünlerin daha iyi konumda ve daha görünür şekilde listelenmesi için ödeme yaptıkları model olarak biliniyor. Listeleme reklamcılığının; tüketicilerin genelde içerik, marka ve ürünle olan etkileşimini artırmayı amaçlayan, belirli sektörlere odaklanan, genellikle alışveriş sitelerinde kullanılan ve satış amacı taşıyan bir çevrim içi reklamcılık türü olduğu ifade ediliyor. Reklam verenlere belirli ürünleri listeleme yeteneği ve tüketiciler için bu listeler arasında karşılaştırma yapma imkanı sağlayan bu reklamcılık türünün kullanıldığı yaygın olarak kullandığı platformlar arasında; işe alım, e-ticaret, seyahat, emlak ve taşıt sektörleri yer alıyor. E-ticaret sitelerinde ürün ve fiyatların listelenmesi, ilanların yayımlanması, üst sıralarda çıkması veya dikkat çekici kılınmasında etkili olan listeleme reklamcılığında ödemeler, doğrudan listeleme ücreti veya komisyon ücreti üzerinden yapılıyor. Bir de arama motoruyla reklam var... Arama bazlı reklamcılıkta, kullanıcıların yaptıkları arama sorgusunda yer alan anahtar kelimelere reklam verenlerce teklif veriliyor. Arama motorları da organik arama sonuçlarının üstünde veya altında metin reklamlarına yer veriyor. Böylece reklam verenler, internette arama yapan kullanıcılara nokta atışla ulaşabiliyor. Arama bazlı reklamcılık, reklamverenler açısından kullanıcının anlık ilgisine yanıt verme konusunda başarılı bulunuyor. Arama bazlı reklamlarda, yalnızca belli bir konumda arama yapan kullanıcılara görüntülenecek şekilde ayarlama yapılarak hedefleme düzeyi artırılabiliyor.

 

© Copyright 2024

Türkiye'den ve Dünya’dan son dakika haberler, köşe yazıları, magazinden siyasete, spordan seyahate bütün konuların tek adresi milliyet.com.tr; Milliyet.com.tr haber içerikleri izin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez, kanuna aykırı ve izinsiz olarak kopyalanamaz, başka yerde yayınlanamaz.