CEO’lar bebekler gibi uyuyorlar
ABD’li senatör John McCain’e başkanlık yarışını kaybettikten sonra katıldığı bir TV programında sormuşlar: “Seçimi kaybettiğiniz geceyi nasıl geçirdiniz?” Deneyimli politikacı, “Bebekler gibi uyudum” demiş. “Bebekler gibi uyumak” deyimi huzurla uykuya dalıp, mışıl mışıl uyumak için kullanılır. Ama McCain’in kastettiği öyle bir uyku değildi. “İki saat uyudum, uyandım; ağlamaya başladım. Sonra iki saat daha uyudum ve yine uyandım, ağladım” diye açıklamış bebek uykusunu McCain. Son yıllarda şirketlerimizin yöneticileri de aynen bebekler gibi uyuyorlar. Yani her iki saatte bir uyanıp, ağlıyorlar, sonra tekrar uykuya dalıyorlar.
SERVET YILDIRIM - BM Global Compact Türkiye Çevre Çalışma Grubu Eş Başkanı
CEO’ları geceleri neler uyanık tutar? Yanıtı uzun bir listeyi oluşturur. İşte bunlardan bazıları:
-Mesela küresel piyasalarda likiditenin daralacak ve paranın maliyetinin artacak olması CEO’ların uykusunu kaçıracak bir nedendir. Fed’in başlattığı sıkılaştırma sürecini diğer merkez bankalarının da izlemesiyle 2022, kaynak bulmanın zorlaştığı ve maliyetlerin arttığı bir yıl olabilir.
-Dünyada enflasyon artıyor. Uluslararası enerji fiyatları neredeyse tüm kalemlerde yüksek seyrediyor. Emtia fiyatları son 10 yılın zirvelerinde. Lojistik maliyetleri de astronomik düzeylere çıktı.
Enflasyon ve risk primi
-Biz ise bu sert dalgaya yüksek enflasyon ve risk primiyle yakalandık. Enflasyonun yarattığı belirsizlik CEO’lar için rahatsızlık verici. Yüksek enflasyon ortamında görüş mesafesi azaldığı için yatırım planlaması zorlaşır. Fiyatlama ayrı bir derttir.
-Tüketici beklentilerinin zayıflaması ayrı bir dert. Beklentilerin bozulduğu bir ortamda tüketicilerin ve şirketlerin daha ihtiyatlı davranarak kabuğuna çekilmesi herkesin uykusunu kaçırır.
Z kuşağı ne diyor?
-Pandemi hız kesmek yerine yeni mutasyonlarla devam ediyor. Bu ortamda hem çalışanların sağlığı hem de operasyonların sürdürülebilirliği CEO’ların ajandasında üst sırada yer alıyor.
-Jeopolitik sorunlar eksik olmuyor. Faaliyet gösterdiğiniz coğrafyada her an operasyonlarınızı etkileyebilecek bir jeopolitik şok ile karşılaşabilirsiniz. Mesele bunlara karşı gerekli güçlendirmeleri yapabilmekte.
-Kasımdaki BM İklim Değişikliği Konferansı tarihi bir toplantıydı. 197 ülkenin temsilcileri 1.5 derece hedefini garantilemediler ancak tarafları daha cesur taahhütler verilmesi ve hızlı olunması konusunda ortak paydada birleştirdiler. Sadece devletlerin değil, özel sektörün de harekete geçmesi için çağrı yaptılar.
-Tüketicilerin iklim farkındalığı arttıkça şirketlerden beklentiler de artıyor. Özellikle çok yakında ana alım gücünü oluşturacak olan Z kuşağı için en büyük sorun iklim değişikliği. Çevre konusunda kaygılı ve duyarlı oldukları kadar tutkulu olan Z’ler sürdürülebilirlik uygulamalarını yaşamlarının bir parçası yapmak istiyorlar. Onlar alım gücünü oluşturduklarında sürdürülebilir markaları tercih edecekler. CEO’lar bu kuşağın taleplerine cevap vermeli.
-CEO’ları uykusuz bırakan bir diğer gelişme AB’ye ihracat yapan ülkeleri uyum önlemlerini almadıkları takdirde olumsuz etkileyecek olan “sınırda karbon düzenlemesi”.
Şirketler acilen buna yönelik uyarlamaları yapıp, aksiyonları almak zorundalar.
CEO’ları geceleri neler uyanık tutar? Yanıtı uzun bir liste oluşturur. Gelin bunlardan bazılarına göz atalım...