‘Bankacılığın geleceğini şekillendiriyoruz’
Bankacılık sektörü, hızla gelişen teknoloji ve değişen müşteri beklentileri doğrultusunda büyük bir dönüşüm yaşıyor. Akbank, bu dönüşüm sürecinde öncü rol üstlenerek, dijitalleşme ve inovasyon alanlarında önemli adımlar atıyor.
Akbank’ın dijitalleşme yolculuğunu Akbank Teknoloji Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Gökçay ile konuştuk. Gökçay teknolojiye yaptığı stratejik yatırımlarla bankacılığın geleceğini şekillendiren Akbank’ın müşterilerine sunduğu yenilikçi çözümlerle fark yarattığını vurguladı...
Hızla gelişen teknoloji ile birlikte bankacılık nasıl bir dönüşümden geçiyor? Bu alandaki trendler ve müşteri beklentileri neler?
Müşteriler artık kendi benzersiz ihtiyaçlarını karşılayan ve geleneksel bankacılık ürünlerinin ötesinde değer sağlayan finansal hizmet sağlayıcılarını tercih ediyorlar. Eşzamanlı olarak gelişmiş telekomünikasyon imkânları ile gerçek zamanlı iletişim çağına girdik. Mobil akıllı cihazlar artık kullanıcılarının yaşam deneyimini tamamıyla değiştirdi. Bulut ve yapay zeka gibi teknolojileri ile deneyimi mükemmelleştirme ve kişiselleştirilmiş hizmet sunma kabiliyeti benzersiz bir noktaya ulaştı.
Bu değişimin etkisiyle bankacılık işlemleri de hızla dijitalleşiyor. Artan rekabet ortamı ise inovasyon alanındaki gelişmeleri hızlandırıyor.
Akbank bu ekosistemde nasıl bir role ve hedeflere sahip? Hızla dijitalleşen ürünleriniz müşterilerinizde nasıl bir karşılık buluyor?
Akbank olarak teknoloji ve insan kaynağına yaptığımız yatırımlarla ‘Bankacılığın Geleceğini Şekillendiren Akbank’ vizyonu doğrultusunda ilerliyoruz. Bankamız ve iştirakleri için tüm kanallarda üstün bir müşteri deneyimini ve yenilikçi çözümlerle sunduğumuz değeri sürdürülebilir kılmayı amaçlıyoruz. Bu sayede bugün müşterilerimizin gerçekleştirdiği işlemlerin yüzde 96’sı dijital etkileşim noktaları üzerinden gerçekleşiyor. Müşterilerimiz mobil uygulamalarımız ile günde 700 milyon kez etkileşim gerçekleştiriyor.
Bu dijital güce, müşterilerimize sunduğumuz müşteri odaklı, dijital ve inovatif ürün ve servislerle, iyi deneyim ile ulaştık. Türkiye’nin ilk dijital kartı, ilk limit üstü cebe posu ve dijital yazar kasasını Akbanklılarla buluşturduk. Blok zinciri teknolojisi web 3.0 ile ilk yurtdışı para transferi ve ilk dış ticaret çözümü gibi çok sayıda ürünü, güncel teknolojiyi en iyi şekilde kullanarak geliştirdik.
Akbank Mobil, Juzdan, Yatırımcı Mobil, Akbank Asistan ve İştirakimiz Aköde’nin vizyonuyla ortaya konan Tosla çözümümüz gibi önemli kanallar aracılığıyla katma değerli ve farklı alanlarda deneyim sunacak çözümler hayata geçirdik. Örneğin, yazışma ve ses tabanlı iletişim özelliğine sahip olan, doğal dil işleme ve anlama teknolojileriyle geliştirilen Akbank Asistan bugün 1000’in üzerinde bankacılık işlemini anlıyor ve çoğunu otomatik olarak gerçekleştirebiliyor. Aynı zamanda Akıllı İpuçları ile müşterilerimize finansal farkındalığı artıran, kişiselleştirilmiş içgörüler sunuyor.
Açık kaynak tabanlı bir modeli temel aldık ve bankacılık süreç ve terimleri üzerine uzmanlaşmış bir büyük dil modeli oluşturduk. Modelimiz, 56 milyar parametre ve bankacılık süreçleri özelinde 100 bin örnek talimatla eğitildi.
Önümüzdeki dönemde de mevcut doğal dil işleme çözümlerini büyük dil modeli ile dönüştürmeyi ve yapay zeka temelli yeni bankacılık uygulamalarını hayata geçirmeyi amaçlıyoruz.
Tüm bu ilklerin ve yeniliklerin ardında nasıl bir ekip ve yapılanma var? Akbank Teknoloji’yi sizden dinleyebilir miyiz?
Akbank Teknoloji, uzun süredir bizimle birlikte çalışan uygulama geliştirme hizmeti aldığımız iş ortaklarımızdaki yeteneklerimizle birlikte 2400’den fazla teknoloji profesyoneli ve 240’tan fazla çevik takımdan oluşuyor. Ayda 10 binden fazla değişikliği devreye alıyor, yılda 500’den fazla proje tamamlıyoruz.
Son dönemde bu yenilikleri hayata geçirebilmek için Akbank Teknoloji’de hangi adımları attınız?
Ülkemizin öncü teknoloji gücü olma vizyonumuzla çevik olmayı; dijitalleşme alanındaki ivmeli çalışmamızı sürdürmek için inovatif ve üretken olmayı esas alıyoruz. Bu doğrultuda son 2 yılda yetkinlik bazlı teknoloji organizasyonundan ürün/servis bazlı organizasyona geçtik. Geliştirme, test ve kod gözden geçirme gibi süreçlerimizde AI ve otomasyonun gücünü işimize kattık. Dayanıklılık ve gözetim kabiliyetlerimizi güçlendirmek üzere Site Reliability Engineering (Servis Yönetimi) pratiklerini bankamıza kazandırarak sektörümüzdeki ilklerden olduk. Bunlara paralel olarak, mimarimizi bulut tabanlı platform ile ve uygulamalarımızı en modern teknoloji ile dönüştürüyoruz.