‘Arkadan koşma, öncü sen ol’
"Üç üniversitede okusam da en önemli eğitimim Birol Altınkılıç Üniversitesi... En önemli öğretisi başkasının arkasından koşmaktansa, öncü olmak..."
AYLİN RANA AYDİN
Altınmarka Grubu dünyanın önde gelen endüstriyel kakao ve çikolata üreticilerinden. 1992 yılında Birol Altınkılıç tarafından temeli atılan Altınmarka Grubu bünyesinde bugün Altınmarka Gıda, Detay şirketleri, Kahve Dünyası, Baylan, Alcao ve Altınyapı şirketleri var. Altınmarka Grubu Yönetim Kurulu Üyesi ve Detay Gıda CEO’su Dilara Altınkılıç Kutmangil sorularımızı yanıtladı:
Dünyada emtia fiyatları yüksek. Altınmarka, Detay ve Kahve Dünyası entegrasyonunun sağladığı avantajlar neler?
Altınmarka Gıda hem kakao, hem de endüstriyel çikolata üreticisi olarak kendi bünyesindeki şirketlerin ve sektördeki diğer çikolata üreticilerinin tedarikçisi. Her şirketimiz özerk yapıya sahip. ‘Çekirdekten çikolataya’ sürecindeki bütünleşmiş yapılanma, bize ham maddeyi yakından kontrol etme ve en iyi kalitede ürünü müşterilerimize sunma şansı veriyor.
Detay şirketleri sizin yönetiminizde 12 yılda nasıl bir yol izledi?
Detay şirketleri Detay Gıda, Detay Kahve ve Detay Unlu Mamuller ve Dondurma’dan oluşan bir yapı. Detay bugün kendini Türkiye çikolata sektöründe kanıtlamış, global marka ve zincir marketlere private label üretim yapan bir yapıya sahip. 12 yıl önceki 16 milyon TL’den 2.8 milyar TL ciroya ulaşmış ve 5 üretim tesisi ile Türkiye’de private label çikolatanın öncüsü. Detay olarak 500’den fazla kişi istihdam ediyoruz. 12 yıl önce sıfırdan ekip kurarak doğru ürün portföyünü geliştirdik. Biz private label’i kendi ürünümüzmüş gibi ele alıyoruz.
İhracatın ön planda olduğu bu dönemdeki hedefiniz nedir?
Önümüzdeki 5 yıllık hedefimiz ihracat odaklı bir büyüme olacak. Ağırlıklı ihracatımız Ortadoğu ve Amerika’ya. Toplam ihracat hedefimiz ise 150 milyon dolar.
Türk kahve kültürü üzerine çalışmalar yapıyor musunuz?
Kardeşim Kaan Altınkılıç yönetimindeki Kahve Dünyası, 700’ün üzerindeki satış noktası ile 2004’ten bugüne 100 milyon kişiye Türk Kahvesi içirdi. Bu da aslında yapılan çalışmayı ve sonucunu ortaya koyuyor.
Babanız Birol Altınkılıç’tan öğrendikleriniz ile yurtdışında aldığınız eğitimi iş hayatında nasıl harmanladınız?
Ben yurtdışındaki eğitim hayatıma Bentley Üniversitesi’nde başladım. Üniversiteyi gereğinden erken bitirdiğim ve eğitimime devam etmek istediğimden, Tufts Üniversitesi’nde sertifika eğitimi aldıktan sonra da, Harvard Üniversitesi’ne devam ettim. Grubumuzda göreve başlamadan yurt dışında 3 üniversite deneyimim olsa da, aldığım en önemli eğitim Birol Altınkılıç Üniversitesi’ndeydi. Babamdan problemler karşısında sakin kalmayı, sonuç ve çözüm odaklı bir bakış açısına sahip olmayı öğrendim. Ayrıca, işi yönetirken en ince detayını dahi öğrenmenin gerekliliğini aşıladı bize. Çalışan ekibimizle yakın ilişkiler içinde olmanın, insan kaynağını yönetmek ve yönlendirmek için önemli bir meziyet olduğunu gösterdi. En önemli öğretilerinden biri ise, başkalarının arkasından koşmaktansa, öncü olmak.
İklim krizini duvara taşıdı
Kahve Dünyası’nın 2017 yılında hayata geçirdiği, kâr amacı gütmeyen sanat platformu Yanköşe, Şubat - Ağustos 2022 arasında sokak sanatçısı No More Lies’ın ‘Origami Geyik’ isimli çalışmasını Kabataş’ta ağırlıyor. Orman yangınlarından yola çıkarak hazırlanan eser, üstünden güneş ışınları sızan bir ormanı ve kâğıttan yapılmış bir geyiğin yanışını sergiliyor.
Sokak hayvanlarının korunması için çalışmalarınız bulunuyor...
Altınmarka Grubu olarak, patili dostlarımıza kucak açan bir topluluğuz. Evlat edindiğimiz birçok sokak hayvanının fabrikalarımızda mutlu şekilde barınmalarını sağlıyoruz. Barınaklara da destekler veriyoruz; örneğin kulübe yapımlarında kullanılması için tahta paletler gönderiyoruz ve maddi desteklerimizle hem mama, hem sağlık ihtiyaçlarında kullanılmak üzere fonlara katkı sağlıyoruz.
Son olarak Yanköşe sanat projesinden bahseder misiniz?
Kahve Dünyası’nın güncel sanat projesi Yanköşe beklenmedik, deneysel güncel sanat eserleri üreten sanatçılara bir ifade alanı açıyor. Proje, Kabataş’taki Meclis-i Mebusan Caddesi, 85 numarada konumlanan Kahve Dünyası mağazasının dış duvarı ve onu kesen duvarda, yaklaşık 260 metrekarelik bir alana yayılıyor. Eser seçiminde, sunulan projenin içeriği, görselliği, kentle ilişkisi gibi unsurlar göz önünde bulunduruluyor.