Benzinli aracı elektrikli arabaya çeviren Murat Orhon, yaptığı işlemleri Facebook sayfasında böyle anlattı. %100 elektrikle çalışan bir araç yapma fikri bir süredir aklımdaydı bunun için uygun seçeneklerden en ucuzu olan 1990 model Fiat 126 Bis imi 2 ay önce 3.000.- TL ye aldım, ve benzinli motoru ile son sürüşü yaptım Aracın fiziksel boyutları oldukça küçük olduğu için çokda hafif , buda elektrikle çalışan bir araç için daha uzun menzil demek. 126 Bis çok basit bir araç dönüşüm sırasında ne direksiyon sistemine nede hidrolik fren sistemine elektrikli pompa takmak gerekmiyor buda işimi oldukça kolaylaştıracak. Bu araçların sulu ve susuz tipleri var , benimki su soğutmalı yani motorla beraber radyatör fan vs. de sökmem gerekiyor Önce ön tarafdan aracın aküsünü söktüm daha sonra soğutma ve kalorifer sistemini daha sonra ise motor ve benzin deposunu, arka koltuklarıda söktüm aküler için oraya uygun bir yer yapacağım. Motoru şanzımana bağlayan M8 vidaları söküp marş motorunuda ayırdıkdan sonra motorun tek bağlantısı arka kaporta parçasına, ben o parçayı yerinden söküp motorla birlikde çıkarmayı daha uygun buldum. Motoru yerinden çıkarmadan önce benzin, su ve elektrik bağlantılarınıda söktüm, sanki hepsi geri takılacakmış gibi kırmadan bozmadan kesmeden çalıştığım için söküm biraz uzun sürdü. Şimdilik şanzıman ve debriyajı kullanacağım, sürüş testlerinden sonra bazı değişikler yapabilirim nede olsa bu araç benim için bir test platformu. — Ostim Ankara'da. 126 Bis motoru... Motorun üstünden debriyaj baskı ve balatası ile volanı sökeceğim, bunları çizip yaptıracağım adaptör parçaları ile elektrik motoruna bağlayacağım. Baskı, balata ve volan... Gerekli parçaları yapabilmek için bazı ölçüler almak ve biraz kafa yormak gerekti Şanzıman bağlantısı için kartondan şablon çıkardım Araç üstünde yaptığım her işlemi detayları ile yazmama imkan yok ama merak edenlere bir fikir vermesi için önemli işlemleri resimleri ile açıklamaya çalışıyorum. Aldığım ölçüler ve çıkardığım şablona göre bağlantı parçasını çizdim. Parçayı CNC Lazer de kestirdim. Volan bağlantı parçasını çizdim. Torna ve frezede işlettim. Elektrik motoru bağlantı parçası çizimi Bitmiş imalat. Parçaların birbirine uyduğuna bakmak ve bazı ölçüler almak için geçici montaj... Kamalı motor bağlantı parçası. Rulmanlı ara parça... Volan nihayet motorla buluştu... Baskı ve balatada bağlandı ve montaj tamam... Birkaç ölçü aldıkdan sonra geri sökeceğim, montaj plakasını şanzımana iyice yaklaştırmak için motoru geriye alacak bir parça çizmem ve yaptırmam gerekiyor... Delikler tutuyor.. Spacer ı çizdim Parça oldukça büyük, ağır olmaması için aluminyumdan işlettim Motoru 6 cm. geriye alınca şanzıman ile bağlantı plakası arası 2 cm. ye düştü buda bağlantı civatalarının oluşacak torka dayanmasını çok kolaylaştıracak. Nihayet geçicide olsa motoru araca taktım bundan sonrası mekanikden çok elektrik, elektronik... Daha önce motoru ve kontrol ünitesini test edip ön ayarlarını yapmışdım.. Araca takmayı düşündüğüm göstergelerden biri. Hepsini çok düşük fiyatlara ebay den aldım... Sökülen benzin deposunun doldurma kapağı yerine şarj prizi...Yalnız kapaklı fiş piyasada bulunmuyor kapaklı olanlar hep dişi yani priz... Bir kapaklı priz bir fiş ve biraz epoksi ile kendim yaptım...72 V 10 A şarj cihazıda gümrüğe takıldı ama evrakları yolladım bugün yarın gelir. Şanzımanı tutan bağlı olduğu benzin motoruydu , onu çıkarınca boşta kaldı aşağı düştü vitesler geçmiyor , bu sorunu halletmek için bir ray profil kullandım Arka koltuğu sökünce aküleri koymak için pekde düzgün olmayan bir zemin çıkdı. Bu sorunu çözmek için biraz marangozluk gerekti. Ağır aküler nedeniyle zaman içinde meydana gelebilecek çökmeleri önlemek için çeşitli boylardaki tahtalarla destekli 15 mm. OSB den aldığım ölçülere göre bir platform yaptım. Arka koltuğun olduğu yere vidaladım. Aküler yerlerine konuldu , daha sonra üstlerini bir pleksi fanus ile kapatmayı ve fan ile havalandırmayı düşünüyorum Ara bağlantılar yapıldı , 72 Volt hazır... Kablo kesiti 6 mm2 çıkmasına rağmen 16 mm2 kesitli kablo kullandım genede gözüme ince geliyor. Aracın gaz pedalını söküp yerine potansiyometre pedalı taktım kablosunuda lehimle ekleyip uzattım artık arkadaki motor kontrole gelen bütün kablolar tamam. Yarın veya ilk fırsat bulduğumda test sürüşü için hazır gibi... Ters dönme sorunu çözüldü , son bağlantılar son lehimler... 2 anahtarlı geçici bir kutu yaptım daha sonra bu anahtarlar yapacağım kontrol panelinde olacak , bir tanesi kontaktörü aktif hale getiriyor diğeri kontrolun e-lock ını kaldırıyor her ikisini açmadan çalışmıyor. Motoru tekrar monte ettim. Tüm bağlantılar teorik olarak tamam ilk deneme videosu yorumlarda... Geçici kontrol kutusunu biraz geliştirdim, artık akü voltajını ve kalan kapasiteyi görebileceğim 72 Volt 10 A switch mode şarj cihazını bağladım şimdilik güzel çalışıyor dışardanda şarj durumu görülebiliyor. Araç standart bir uzatma kablosu ile şarj edilecek. Artık güzelleşme zamanı, ayrılabilirsem minikden boya kaportaya göndereceğim. Fırında boyanmadan önce astar boyalı... Ve İvedik O.S.B. den eve 24 km. lik yolculuk başlar , benzincide benzin! almaya durmadım sadece birkaç bileşenin sıcaklığını ve bazı civataların sıkılığını kontrol ettim. Aynı işlemi 10 km de bir yaptım artık Çayyolundayız... Eve birkaç km kaldı , bende de stres azaldı, 24 km. yi sıfır sorunla tamamladı , bataryanın %65 i duruyor, maksimum 70 km hıza çıkdım daha hızlanabilir ama dördüde kampana olan güçlendiciside olmayan bu frenlere güvenemem. e-Bis in şarj prizinide yerine taktım ve artık tamamen yeşil enerjiden ve bedava akülerimizi doldurabiliriz. e-Bis vs. BMW i8 hybrid ...Yorumsuz...