Strateji konusunda her önüne gelen bir fikir söylüyor. Oysa, Mentoro’ya göre, “strateji”nin amacı, olabildiğince kalıcı rekabet avantajı elde ederek, sürdürülebilir kârlı büyüme sağlamaktır. Stratejinin faydalarını, şöyle sıralayabiliriz.
- Rekabet avantajı yaratma,
- Kârlılığı artırma,
- Kurum içi şeffaflık yaratma,
- Amaç ve yordam birlikteliği yaratma,
- Sistematik çatışmaları önleme,
- Çalışanların bağlılığını artırma,
- Rekabet avantajı yaratan faaliyetleri belirleme, bunlara yoğunlaşma,
- Patinajları önleme,
- Rakiplere giriş engeli yaratma,
- Müşterilere çıkış engeli yaratma,
- Müşterilerin sadakatini artırma,
- Rekabet avantajı yaratan yetkinlikleri edinme ve geliştirme,
- Var olan yetkinlikleri kullanarak büyüme.
Strateji kakofonileri
İş hayatında en yanlış kullanılan kavramların başında strateji ve iş modeli geliyor. Strateji konusundaki kakofonileri, şöyle sıralayabiliriz:
- Stratejimiz, operasyonel verimliliği artırmaktadır.
- Stratejimiz, büyüyen pazarlarda büyümektedir.
- Stratejimiz, en iyi ürünü üretmektedir.
- Stratejimiz, çevre ülkelerde büyümektedir.
- Stratejimiz, firma satın alarak büyümektedir.
- Stratejimiz, yeni ürünlerle büyümektedir.
- Stratejimiz, organik olarak büyümektir.
- Stratejimiz, faaliyette bulunduğumuz sektörlerde 1 ya da 2 numara olmaktır.
- Stratejimiz, bölgemizdeki tüm firmaların tüm sektörel ihtiyaçlarını karşılamaktır.
- Stratejimiz, her sene devrimci ürünler piyasaya sürmektir.
- Stratejimiz, her sene iki misli büyümektir.
Kavramsal yanılgılar
Strateji ile ilgili kavram karışıklığı, çok yaygın. Aşağıda, en çok rastlananları sıralıyorum.
Strateji ile ilgili sık rastlanan
13 KAVRAM YANILGISI
Kavramsal yanılgılar
- İş stratejisine gerek duymadan daha çok çalışarak başarılı olunacağını sanmak
- Daha iyi olmaya çalışmanın (daha iyi ürün, hizmet, değer, süreç vs.) strateji olduğunu sanmak.
- Yüksek kaliteli ürün ve hizmetlerin stratejiyi gereksiz kıldığına inanmak
- Hedef belirlemenin strateji belirlemek olduğunu sanmak
- Daha büyük olmayı (ciro, müşteri sayısı vs.) hedefleyen tedbirlerin strateji olduğunu sanmak
- Operasyonel verimliliği artırma tedbirleri almanın strateji olduğunu sanmak
- Belirli işler yapmaya karar vermenin strateji olduğunu sanmak
- Öz görev (misyon), ülkü (vizyon) ve kurum değerlerini belirleyerek ve iyi niyetle çalışarak başarılı olunacağını sanmak
- Belirlenen hedeflere ulaşmak için hangi ürünlerle ne kadar ciro yapılması gerektiğini hesaplamanın strateji olduğunu sanmak
-Müşteri değer önerisinin strateji olduğunu sanmak
- İş modelini iş stratejisi sanmak
- Stratejinin yeni ürün geliştirme ve yeni coğrafyalara girme kararları vermek olduğunu sanmak
- Stratejiyi halen var olan sistemin optimizasyonu olarak görmek (genellikle operasyonel verimlilik projeleri ile)
- Stratejiyi sektördeki diğer firmaların en iyi uygulamalarının bileşeni olarak görmek