Motosiklet kazala-rında tanıdığı ölmeyen ya da sakat kalmayan kaç kişi var? Benim yeğenlerimden biri ve üç ayrı arkadaşım motosiklet kazasında öldü. Tanıdığım birçok kişi de motosiklet kazalarında sakat kaldı. Motosiklet kullanıp da hiç kaza yapmamış veya bir yerini kırmamış kişi tanıyor musunuz? Otomobil kullanıp, motosikletlerden şikayet etmeyen veya motosikletli kaza yapmamış olan var mı?
Bu yılın ilk beş ayında yaşanan ölümlü ve yaralamalı motosiklet kazası sayısı 10.882 oldu. Ayda ortalama 3.500 kayda geçmiş motosiklet kazası olayı yaşanıyor. Hafif atlatılan kazaların ise bu sayının neredeyse 10 katı olduğu hesaplanıyor. Son 10 yılda, kayda geçmiş 351 bin motor kazası meydana geldi. Medyada hemen her gün bir ya da birkaç kişinin motosiklet kazasında hayatını kaybettiğini okuyoruz.
Motosikletçilere göre...
Motosikletçilere sorarsanız, otomobillerin sağından da, solundan da geçme hakları var. Emniyet şeritlerinin kendilerine ayrıldığını söylüyorlar. Otomobiller yol vermezlerse korna çalarak onları taciz ediyorlar. Geçen gün, trafik sıkışması nedeniyle mecburen durmakta olan aracımın yanından geçmeye çalışan motosikletli, “Kenara kır, yoksa aynanı kırarım” dedi.
Nispeten düzgün ve kasklı motosiklet kullananlar, “kebapçı motosikletleri” ve “motosikletli kuryeler”den şikâyetçi. Bunların nerede duracakları, nereye sapacakları, motosikletlerinin ne zaman bozulacağı belli değilmiş.
“Kebapçı motosikletleri” ve “motosikletli kuryeler”, özellikle kadın sürücülerle alay ediyor. Bir kadın tanıdığım, bu yüzden kebapçı motosikletini takip edip dükkân sahibine şikâyet etti. Dükkân sahibi, “Sana ne, ölürse benim adamım ölecek” diyerek, kadının arabasına hasar verdi.
Kazaların nedenleri
Birçok motosiklet kazası, diğer araç sürücülerine bağlı olarak yaşanıyor. Çünkü, motosikletler otomobillerin kör noktasından, aniden çıkıyor. Çok sıkışık trafik durumunda, yayalara ayrılan kaldırımlar motosiklet yolu haline geliyor. Şimdi de, motosikletlerde havalı korna modası çıktı. Kaldırımlarda yürüyen yayanın arkasına yanaşıp korna çalarak onu ürkütüyorlar.
Polis ve jandarma ekipleri tarafından ehliyet, plaka, sigorta, ruhsat, şasi numarası kontrolleri yeterli değil. Kask takmadan motosiklet kullanan ve yine kasksız arkasına ikinci, üçüncü kişiyi alan motosikletler var. Bunlara ilaveten, şehirlerde, motosikletinin egzozunu çıkarıp, geçtiği caddeyi ayağa kaldıran motosiklet sürücüleri cirit atıyor.
New York’ta başıma gelen bir olayı anlatayım. Polis, bir trafik kazası nedeni ile bir mil önceden yolu kesmişti. Tüm otomobiller ve motosikletler, kuyrukta beklediler. Bir motosikletli öne geçmeye kalktı. Polis onu gördü; kuyruğun sonuna kadar bekletti ve cezasını yazdı.
Ne olur, bu motosiklet terörünü sona erdirecek tedbirler alalım.