Strateji oluşturmak veya değiştirmek zordur. Bu zorluğun, aşağıda sıralanan dar boğazları vardır:
- Günü kurtarmanın önceliği.
- Vazgeçmenin zorlukları.
- Kapıları ve/veya alternatifleri kapatmama içgüdüsü.
- Var olanları kaybetme korkusu.
- Başkalarını ikna etme gereksinimi.
- Değişime karşı direnç-“Bana ne olacak?” sorusu(İnsani unsur).
- Başarısızlık riskleri(Geleceğin Belirsizliği).
- Sürekli değişen koşullar.
- Çok sayıda değişkeni(Bileşeni) olması.
- Eskisi ile çelişen değer zinciri adımları faaliyetleri, (firma kültürü, ödüllendirme sistemi vs.)
Başarılı olmama riski
Mentoro strateji sistemine göre, bu riskler, pazar veya kurum kaynaklı olabiliyor.
Pazar kaynaklı riskler, şunlardır:
- Hedef müşterinin stratejiyi benimsememesi
- Strateji bileşenlerinin uygun olmaması.
- Rakiplerin strateji değişikliğine karşı aksiyon almaları.
Kurum kaynaklı riskler ise, şöyle:
- Ürün için gerekli teknolojinin geliştirilememesi.
- Ürünün hedef müşterilerin ihtiyacını karşılayacak şekilde tasarlanamaması.
- Ürünün tasarlanan şekilde üretilememesi.
- Gerekli yeni kaynak ve yetkinlik seviyesinin yetersiz kalması.
- Stratejinin getireceği iç endişeler ve organizasyonel uyumsuzluklar.
- Karmaşıklık maliyetinin artması.
- Gelir ve/veya masraf yapısının bozulması vs.
Yeni strateji yaklaşımları
Piyasada, birkaç yılda bir yeni strateji yaklaşımları boy gösterir. 1960 yılından günümüze kadar gündeme getirilmiş strateji yaklaşımlarından bazılarını şöyle sıralayabiliriz:
- Öğrenme/tecrübe eğrisi.
- Büyüme-Pazar payı matrisi.
- SWOT analizi.
- 5 güç analizi.
- Değer zinciri analizi.
- Senaryo analizi.
- Toplam kalite yönetimi.
- İş süreçleri mühendisliği.
- Altı sigma.
- Müşteri sadakat yönetimi.
- Ana yetkinlikler.
- Büyüme ufukları.
- Reka-birlik.
- Strateji haritaları.
- Yakın ve uzak pazarlarda büyüme.
- Mavi okyanus.
- İş modeli.
- Müşteri deneyimi.
- Dijital dönüşüm.
Aslına bakılırsa, sıralanan yaklaşımların hiçbiri tek başına iş stratejisi oluşturmaz. Mentoro, bunların hepsini bir arada kullanıyor.