Liderlik kurumunun temel unsuru “güven”dir. Özellikle askerlikte bu unsur öne çıkar. Bu konuda ileri aşamada eğitim veren ve tecrübe sahibi olan Robin Dreeke, “The Code of Trust (Güvenin Kodları)” isimli bir yazdı. Buradaki prensipler halen tüm istihbarat ajanslarında kullanılıyor. Kitaptaki prensipler hem insan hem de iş hayatına rahatlıkla uygulanabilir.
Güvenin sağlanmasında şu beş prensip öne çıkıyor:
1. Egonuzu kontrol altına alın.
2. Karşınızdakini yargılamayın.
3. Karşınızdakilere değer verin.
4. Karşınızdakinin itirazlarını hoşgörüyle karşılayın.
5. Verici olun.
Sadakat değil, güven
Dreeke, lideri takip edenlerin ona sadık olmalarının bir noktada sonlanabileceğini, ancak, liderine güven duyan takipçilerin liderle birlikte hedefe ulaşacaklarını söylüyor.
Güven kazanma aksiyonunun dört aşaması şöyle belirleniyor:
1. Hedefi belirleyin.
2. Hedefe ulaşmak için gücünüz olduğunu gösterin.
3. Takipçilerinizi motive edin.
4. İlişkiyi koparmayın.
Sürdürülebilirlik
- Acele etmeyin. Karşınızdakinden bir şey saklıyormuş, hissi vermeyin.
- Hiç kimseyi manipüle etmeye, kandırmaya çalışmayın.
- Amaçlarınızı olumlu bir dille anlatın.
- “Sizin yerinizde olsaydım, böyle yapardım” diyerek karşınızdakine yaklaşmayın; önce onun ne istediğini öğrenin.
- İnsanların farklı kişiliklerde olduğunu kabul edin. Bazılarının mantıksız, bazılarının korku içinde olabileceklerini değerlendirin.
- Birisi size yukarıdaki gibi davranmazsa, ona samimi ve saygılı davranın. Başka türlü onu çözemezsiniz.
- Gülümseyin, gülümseme herkesi yanınıza toplar.
- Çok ciddi durumlarda bile insanlara dostça yaklaşın.
- İş hayatındaki her şey aynı zamanda kişiseldir. Bu prensibi göz ardı etmeyin.
İlişki kurma
a) En güçlü iletişim kurma tekniği konuşmaya bir soruyla başlamaktır. Sorduğunuz soru asıl planınızın bir parçası olmalıdır. Böylece, istediğiniz konuya rahatlıkla girebilirsiniz.
b) İkinci iletişim tekniği “aktif dinleme”dir. Bu metot size ciddi ölçüde güven duyulmasını sağlar.
c) Vücut dilinizi kullanın. Buna “konuşma dışı iletişim” diyoruz. Konuşmanız sırasındaki ton ve tempo, yüzünüzün aldığı şekiller ve vücudunuzun biçimi, iletişimde büyük önem taşır.
“Aktif dinleme” sırasında, önemli bulduğunuz noktaları daha dikkatle dinleyin. Görüşlerinizi kendinize saklayın. Karşınızdaki kişilerin sözlerine değer verdiğinizi belirtin. Karşınızdakine eleştiri yöneltmeyin. Konuyu iyice anladıktan sonra bile, dinlemeye devam edin. Karşınızdaki sizin onu iyi dinlediğinizden emin olmalıdır. Konuyu değiştirecek sorular sormayın. Telefonunuzu çalmayacak şekilde ayarlayın.
Güvenilir duruş
- Gülümsemek.
- Bir kenara çekilmemiş olmak; grup içinde bulunmak.
- 45 derece açı ile oturmak.
- Kafayı hafif yana yatırmak.
- Göz göze gelmek; fakat karşınızdakine sürekli bakmamak.
- Birisinin sözlerine odaklandığınızda, gözlerinizi biraz kısmak.
- Vücudunuzu dinlenme pozisyonunda tutmak.
- Yumuşak bir tonla ve biraz yavaş konuşmak.
- Aynı görüşte olduğunuzu gösterecek biçimde kafa sallamak.
- Bir kişiyi baştan aşağıya süzmemek.