Pazarlama teknikle-rinden bihaberiz. Mal satamamaktan ve iflasların arttığından yakınıyoruz. Bu durum, “şirket sahibi her şeyi bilir” kültüründen kaynaklanıyor.
En büyük şirketlerimiz bile müşteriye ulaşmakta zorlanıyor. Müşteriler, şirketlerin yaptıkları indirimlerden habersiz. Üstüne üstlük, müşteriler ürünler arası ve indirimler arası karşılaştırma yapamıyorlar. Oysa, gelişmiş ülkelerde, şirketler müşterilerine her gün ulaşabiliyor; ürünler birbirleri ile karşılaştırılabiliyor.
Örneğin, “retailmenot” internet sitesi, tüm şirketlerin yaptıkları indirimleri bir arada topluyor. Ayrıca, bu site sayesinde, her satış noktasının internet sitesine doğrudan bağlanılabiliyor. Alın size, bir piyasalaşma örneği.
Bizde neden yapılamaz?
Hediye kartları
Bildiğiniz gibi, mağazalar, “hediye kartları” satıyorlar. Bu kartlar, parası önceden ödendiği için, çoğu zaman indirimli alınabiliyor. Gelişmiş piyasalarda, bu kartlar hediye olarak verilebiliyor. Böylece, kart verdiğiniz kişi, ister o mağazaya gidip, isterse o mağazanın internet sitesinden alışveriş yapabiliyor. İş bununla da kalmıyor. “Cardcash.com” internet sitesine girip, kartınızı kolaylıkla başka bir kartla değiştirebilir veya size hediye gelen kartı satıp, paraya çevirebilirsiniz. Bu siteden, piyasadan daha iskontolu “hediye kartı” da alabilirsiniz.
Yardım isterseniz
“Yelp.com” internet sitesi, 23 milyondan fazla işyerini bünyesinde barındırıyor. Herhangi bir konuda yardım isterseniz; (örneğin, evinizi boyatmak, bir lokantada yer ayırtmak, sineme bileti almak, yemek getirtmek vs gibi) bu siteyi kullanabilirsiniz.
Sitenin 23 milyondan fazla işyerine iletişimi var. Tüm işyerleri ile doğrudan iletişim sağlayabileceğiniz gibi, bu siteden de doğrudan işlem yapabilirsiniz. Üstelik, sitede tüm hizmetler ve fiyatları karşılaştırmalı olarak yer alıyor. Sadece adresinizi bildirmekle, size en yakın yerden hizmet alabilir veya hizmet alanını genişletebilirsiniz.
Sigorta karşılaştırın
Ülkemizde hangi sigorta şirketinin daha ucuz hizmet verdiğini bilemiyorsunuz. Belki de şirketler, kendi aralarında aynı fiyatları vererek bir tür tröst oluşturmuşlar. Gelişmiş piyasalarda, “thezebra.com” veya “insurancequotes.com” gibi şirketlere girerek, evinizi, otomobilinizi vs en uygun şartlarla, olanakları karşılaştırarak, sigorta ettirebilirsiniz. Belki de, bu ve benzer hizmetleri devletin vermesi lazım.
İnsanlara yardım
Bir çok kişi daha ucuza havaalanına gitmek, çocuk baktırmak, köpek gezdirmek, evinin bodrumunu temizletmek, 2 saat içinde tüm evini bir kaç kişi ile temizletmek, yazdığı kitabın yanlışlarını düzelttirmek vs isteyebilir. “Taskrabbit.com” milyonlarca başvuruyu isteklileri ile buluşturuyor. Kazanılan paranın bir bölümünü internet sitesine ödüyorsunuz. Bizde, binlerce internet programcısı varken, neden böyle bir site yazılımı yok?
Kredi notunuzu bilin
Bizde kredi notu veren tek bir şirket var. Bu şirket getirdiği düzenlemedeki zor şartlar sayesinde, başka şirket kurulmasını engelliyor. Oysa, en az 3 kredi notu veren şirket olmalı. Bu BDDK’nın görevidir. Gelişmiş piyasalarda, “annual creditreport.com” gibi internet sitelerine girerek, ücret ödemeden kredi notunuzu ve nedenini öğrenebilirsiniz. Üstelik, yanlış girişler nedeni ile düşük kalan notunuzu yükseltebilirsiniz. Bunun için küçük bir ücret ödersiniz. İşte size bir piyasalaşma örneği daha. “Bize öneri getirin” diyenlere hatırlatırız.
Bağışları takip edin
“charitynavigator.com”, “givewell.org”, give.org.”, “guidestar.org” gibi siteler, bağışlarınızı en uygun yerlere yapmanızı sağlıyor. Biz zekat ve kurban alışkanlığımız nedeniyle, en çok bağış yapılan ülkelerden birisiyiz. Neden bu siteler örnek alınıp, bağışlarımızın en uygun yerlere ulaşması sağlanmıyor?