Türk Telekom Karaman, Kars ve Antalya’da başlattığı akıllı şehir uygulamalarını önce 10 kente, sonra da tüm yurda yaymayı planlıyor. Akıllı şehir uygulamaları hem yılda milyarlarca liralık tasarruf hem de daha temiz ve güvenli yaşam alanları sağlayacak...
Yağmurlu bir günde parktaki sulama sisteminin, daha önce ayarlanmış olduğu dakikaya uygun şekilde çalışmasına, sokak lambalarının havanın aydınlık olup olmadığına bakmaksızın belirlenen saatte yanmasına tanık olmuşsunuzdur. Gün içinde, “Milli servet heba oluyor. Buna dur diyecek bir akıllı yok mu!” dedirten pek çok durumla karşı karşıya kalırız. İşte o “akıllı” çalışmaya başladı. Hem de yeni değil, neredeyse üç yıl oldu. Sessiz ve kelimenin tam anlamıyla “derinden” ilerliyor.
Türk Telekom ile birlikte gittiğimiz Consumer Electronic Show’da (CES-Tüketici Elektroniği Fuarı) bu yılın odak alanlarından biri akıllı şehirlerdi. Türk Telekom Satış ve Müşteri Hizmetleri Genel Müdür Yardımcısı Ümit Önal, Las Vegas’ta yaptığımız görüşmede, “Yıllardır akıllı teknolojilere yatırım yapıyoruz. Örneğin CES’in de bu yıl ‘yeni odak alanı’ olarak ilan ettiği akıllı şehirler konseptini, biz Türk Telekom olarak 2015’ten bu yana hayata geçiriyoruz” dedi.
Sırada 10 şehir var
Türk Telekom, akıllı şehir uygulamalarını Karaman, Kars ve Antalya’da başlatmış, şimdi bu şehirlerin sayısını 10’a çıkarmak için çalışıyorlar, bir sonraki adım ise 81 ile yaymak elbette. Akıllı şehir çözümlerini altı ana başlıkta topluyorlar: Çevre, ulaşım, yaşam, ekonomi, toplum ve yönetim.
Böylece güvenlik, verimlilik, ekonomi, çevresel duyarlılık ve yaşam kalitesi gibi konularda şehirlere önemli katkılar sağlıyor, akıllı durak, otopark, kavşak, aydınlatma, sulama, atık toplama, geri dönüşüm, güvenlik ve sağlık çözümleri ile belediyelerin işlerini kolaylaştırıyor, bireylerin daha konforlu bir yaşama ulaşmasını ve belediyelerin temel giderlerinde önemli miktarlarda tasarruf etmelerini sağlıyorlar.
Bütün bunları yapmak ciddi bir altyapı yatırımı gerektiriyor ki “derinden” ilerleyen bu yatırımın adı fiber ağ. Ümit Önal, fiber altyapılarının 246 bin kilometreye ulaştığını belirterek, “Fiber akıllı şehirlerin olmazsa olmazı durumunda. Yeni nesil şehirlerin kullandığı data miktarı çok yüksek hızlara, geniş kapasiteye ve yaygın bir altyapıya ihtiyaç duyuyor. Türkiye’nin akıllı şehirleri fiber altyapımız üzerinde yükselecek” dedi.
Kilit sözcük tasarruf
Türk Telekom’un akıllı şehir uygulamalarının dikkat çekici bazı sonuçları şöyle:
- Türkiye’de her yıl sulama için yaklaşık 32 milyar metreküp su kullanılıyor. Akıllı sulamanın tüm Türkiye’ye yaygınlaşmasıyla yaklaşık 9 milyar metreküp su tasarrufu elde edilebiliyor. Bu Ömerli Baraj Gölü’nü 83 kez doldurmaya yetecek kadar su tasarrufu anlamına geliyor.
- Akıllı aydınlatma ile Türkiye’de her yıl 650 milyon TL tasarruf potansiyeli var.
- Akıllı ölçüm ile Türkiye genelinde yılda 2.75 milyar TL’lik elektrik tasarrufu sağlamak mümkün.
- Sokak aydınlatma giderleri yüzde 35, trafikte bekleme süresinde yüzde 25, karbondioksit salımında yüzde 40, suç oranında yüzde 25, sağlık ve eğitim giderlerinde ise yüzde 15’e varan tasarruf sağlanabiliyor.
- Yeni nesil şehir çözümleriyle kaza oranı yüzde 60’a kadar düşüyor.
- Türk Telekom’un Karaman, Kars ve Antalya’da kurduğu akıllı şehir uygulamaları kapsamında kablosuz iletişimden bugüne kadar 750 binden fazla kişi faydalandı ve toplamda 480.3 TB’den fazla veri kullandı.
- Karaman’ın akıllı şehirlere dönüştürülmesiyle sağlanan elektrik tasarruf oranı sistemlerin kurulu olduğu lokasyonlarda yüzde 40’lara ulaştı.
- Kars’ta uygulamaya alınan kavşak çözümleri sonucunda, kavşak kaynaklı gecikmelerde yüzde 41’e, ortalama araç hızında yüzde 26’ya, araç başına durma sayısında yüzde 25’e varan oranlarda bir iyileşme elde edildi.
- Yıllık 307 bin lt yakıt tasarrufu, 1.3 milyon TL yakıt maliyeti tasarrufu, 784 kg PM10 partikül madde azaltımı, 768 ton CO2 gazı salınımı azaltımı bekleniyor.
2 milyon net abone kazandı, Tivibu ile pazarın ikincisi oldu
- Türk Telekom, abone sayısında 2017 yılı 3. çeyrekte 900 bin artışla 2008’deki halka arzdan bu yana rekor bir büyüme sergiledi ve 40.5 milyona ulaştı.
- Eylül 2016-Eylül 2017 arasındaki 12 aylık süreçte rekor seviyede net 2 milyon abone kazanımı sağladı.
- 2017’nin ilk 9 ayında 1.5 milyar TL yatırım gerçekleştiren Türk Telekom 13.3 milyar TL gelir sağladı ve bu dönemde 1 milyar 249 milyon TL net kâr elde etti.
- Sabit erişim hatları 2017 3. çeyrekte halka arzdan bu yana en yüksek çeyreksel artış olan 186 bin net artış ile 13.4 milyona yükseldi. Sabit ses abonesindeki global düşüş trendinin aksine halka arzdan bu yana ilk kez net abone kazanımı gerçekleştirildi.
- 2017 3. çeyrekte 289 bin artış sağlanan genişbant abone sayısında, yılın ilk 9 ayında da 695 bin artış elde edildi.
- Tivibu toplam abone sayısı 2017 3. çeyrekte 202 bin artışla 2.5 milyona ulaştı. 2017’de 9 aylık toplam artış ise 502 bin oldu. Ödemeli TV pazarında ikincilik konumuna yerleşti.
- Tivibu ev abonelerinde ise yine halka arzdan bu yana rekor bir çeyreksel kazanım yaşandı. 3. çeyrekte toplam 135 bin artışla 1 milyona ulaşan toplam Tivibu ev abone bazında 9 aylık artış rakamı ise 352 bin oldu.
Yapay zekânın ‘meleği’ olacak
Yeni iş fikirlerine ve genç girişimcilere 2010 yılından bu yana PİLOT programı ile destek veren Türk Telekom şimdi bu destekleri daha artırma, deyim yerindeyse “melek yatırımcı” olma yolunla bir adım atıyor. Ümit Önal anlattı:
“Büyüme potansiyeli taşıyan küçük şirketleri ortak olarak desteklemek ve ülke ekonomisine daha fazla katkı sağlamak amacıyla Türk Telekom Kurumsal Yatırım şirketini kuruyoruz. Türk Telekom Kurumsal Girişim Sermayesi şirketi, küçük girişimlere Türk Telekom kaynaklarının kullandırılması yolu ile ortak olacak. Özellikle yüksek teknoloji ve katma değerli ürünler ve hizmetler üreten küçük girişimler Türk Telekom’un Türkiye’yi kapsayan teknik altyapısıyla, dağıtım kanallarıyla, abone tabanıyla, pazarlama gücüyle ve teknik uzmanlığıyla desteklenecek. Böylelikle, küçük şirketler büyüyecek ve aynı zamanda Türk Telekom’a da değer katacaklar. Şirketin ana işlerine katkıda bulunan ve ayrıca 5G, akıllı şehirler, yapay zeka gibi alanlardaki girişimlere destek verilecek.”
Bu arada Türk Telekom, kendi bayileri için geçen yıl başlattığı dönüşüm hareketini bu yıl da sürdürüyor. Ümit Önal, 250’nin üzerindeki bayinin adeta birer tekno-market gibi hizmet vermesini amaçladıklarını söyledi.