Ford Otosan’ın Eskişehir tesislerinde yerli teknoloji ve insan kaynağıyla geliştirdiği F-MAX, daha piyasaya çıkmadan pek çok ülkeden talep görmeye başladı. Teknik olarak ‘çekici’ diye adlandırılan kamyon, ihracatta da yeni bir çekim noktası olacağını kanıtladı.
Bundan 5 yıl önce, 1.200 Türk mühendis, Ford Otosan Ar-Ge Merkezi ve İnönü fabrikasında hummalı bir çalışmaya girişti. Motoru dâhil olmak üzere tamamen yerli teknolojiyle üretilecek kamyonu geliştirmek üzere yola koyulmuşlardı. Milli kamyonun geliştirilmesinde 5 ülkede saha çalışmaları yapıldı. 900 şoför, 44 filo yöneticisiyle görüşüldü. Türk mühendisleri gece gündüz çalıştı, Koç Grubu’nun iştiraki Ford Otosan da yeni kamyon için tam 400 milyon dolar harcadı.
Teknolojik konfor
Sürücünün beklentileri doğrultusunda dizayn edilen, direksiyon tarafındaki merdivende şoförlerin terliklerini koyacağı su sızdırmaz dolabın dahi düşünüldüğü milli kamyon, 4 kıtada 11 ülkede 5 milyon kilometre teste tabi tutuldu.
Ortaya konfor, teknoloji ve verimliliğin zirve yaptığı F-MAX çıktı. Ford’un ihracatta yeni kozu olacağı anlaşılan kamyon, 2.50 metre kabin genişliği, tünelsiz orta bölgesi ve uçak tipi saklama alanlarıyla uzun yol şoförlerine büyük konfor sağlıyor. 500 PS gücü ile yakıt ekonomisi, düşük bakım ve işletim giderleriyle de kullanım maliyetini düşürüyor.
Ford’un bağlantılı ilk ağır ticari aracı olan F-MAX, harita destekli hız kontrolü, multimedya sistemi gibi teknolojileriyle sürücülerin ve filo yöneticilerinin hayatını kolaylaştırıyor.
‘Yılın Kamyonu’
İşte önceki gün dünyanın en önemli ticari araç fuarlarından IAA Hannover 2018’de Türk mühendislerin 5 yıllık emeği karşılığını buldu. Almanya’da, dünya prömiyeri yapılan kamyon, fuarda her yıl kimin alacağı merakla beklenen ‘Uluslararası Yılın Kamyonu’ ödülünü kazandı. Yılın kamyonu ilk kez Türkiye’den çıkarken, Koç Grubu törende Rahmi Koç ve Ali Koç düzeyinde temsil edildi. Ford Otosan, fuarda Türk mühendisleri tarafından geliştirilen, geleceğin aracı, yeni sürücüsüz ve elektrikli yeni konsept kamyonunu da ilk kez gösterdi.
Kamyonun dünya prömiyerine Ford Otosan Onursal Başkanı Rahmi Koç, Koç Holding Başkan Vekili ve Ford Otosan Yönetim Kurulu Başkanı Ali Y. Koç, Koç Holding Otomotiv Grubu Başkanı Cenk Çimen, Ford Otosan Yönetim Kurulu üyeleri Ali İhsan İlkbahar, Turgay Durak, Füsun Akkal Bozok, Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, Ford Otosan Genel Müdür Başyardımcısı Lisa K. King ve Ford Otosan üst yönetiminin de katıldığı uluslararası basın toplantısında, şu anda 33 ülke pazarında var olan Ford Otosan’ın yeni kamyonla birlikte pazar sayısının 2018 sonunda 41’e, 2020’de 51’e çıkaracağı açıklandı.
Ekimde yollarda
Fuarda bir araya geldiğimiz Ali Koç, 2010’da stratejik kararla kamyon yatırımını büyütmeye başladıklarını ve günün sonunda, motoru dâhil yüzde 86’sı yerli olan ve 2019’da tamamlanacak şanzıman yatırımıyla yerlilik oranı yüzde 90’a çıkacak bir kamyonun hayata geçtiğini söyledi.
Ali Koç, “Ford Trucks’ın ekimde piyasaya süreceği yeni çekicisi F-MAX’in motoru dâhil geliştirip üretebilecek yeteneğe sahip ilk Türk şirketi olmanın gururunu yaşıyoruz” dedi.
Avrupa’dan yoğun talep
Ford Otosan geçen yıl uluslararası pazarlardaki satışlarını yüzde 50 artırmış, Türkiye’de 5 milyar dolarlık ihracat rakamıyla yılın ihracat şampiyonu seçilmişti. Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, 23 Avrupa ülkesinden 23 ayrı jüri üyesinin değerlendirmesiyle elde ettikleri ‘Yılın Kamyonu’ ödülünün Ford Otosan’ın araç geliştirme ve üretme kabiliyetinde geldiği noktayı gözler önüne serdiğini vurguladı. F-MAX’in adeta gövde gösterisi yaptığı fuarın ilk gününde İrlanda, İspanya, İngiltere, Belçika, Almanya, İtalya, Portekiz ve Hollanda’dan bayilik talebi geldi. Ford Otosan, F-MAX’in satış gelirinin üçte birini ihracattan elde etme hedefi koymuş. Fuardaki ilgi bu hedefin ilk günden tuttuğunun göstergesi oldu.