Songül Hatısaru

Songül Hatısaru

songul.hatisaru@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Tarlaları sensörlerle donatıp cebe ve tablete bağlayarak akıllandıran Anadolu Efes, hem daha az girdiyle daha yüksek verimi yakalamayı, hem de gençleri çiftçiliğe özendirmeyi hedefliyor.

Dünya nüfusu, 2050 yılında 10 milyara ulaşacak. Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü, bu çaptaki nüfusu beslemek için gıda üretiminin küresel olarak en az yüzde 50 artması gerektiğine işaret ediyor.

WWF-Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Uğur Bayar, Türkiye’de ise nüfusun 2050’de, 95 milyonu geçeceğini söylüyor. Ekliyor: "2080 öngörülerine göre de iklim değişikliği nedeniyle ülkemiz tarımda bugün üretebildiğinden yüzde 15 daha az üretim yapacak."

Haberin Devamı

Akıllı tarlada genç çiftçi

Toplam işgücünün dörtte birine istihdam sağlayan tarım sektöründe atılacak adımlar, bu rakamlar ışığında daha da önem kazanıyor. Anadolu Efes, WWF ile “Gelecek Tarımda” ismiyle yeni bir akıllı tarım projesine start verdi. Arpa ve şerbetçiotu çiftçisini akıllı ve doğaya duyarlı tarım uygulamalarıyla tanıştıracak olan proje, aynı zamanda gençleri tarımsal üretime teşvik ederek Anadolu’da tarımın geleceğini güvence altına almayı hedefliyor.

Çiftçiler yaşlanıyor

Her ne kadar Türkiye’deki işgücünün yüzde 25’i tarımda istihdam edilse de son 20 yılda hızlı kentleşme süreci sonucunda, tarım sektöründeki işgücü sürekli olarak azalıyor. Türkiye'de çiftçi yaş ortalaması 57’ye yükselmiş durumda. Sektörü canlandırmak ve daha cazip hale getirmek için teknoloji devreye sokuluyor.

Anadolu Efes’in WWF Türkiye ile ortaklaşa gerçekleştirdiği akıllı tarım projesinin bileşenlerini, akıllı tarım uygulamaları, doğaya duyarlı yenilikçi yöntemler, genç çiftçi destek programı, çiftçi deneyim ve paylaşım platformu oluşturuyor.

Akıllı tarlada genç çiftçi

Proje kapsamında toprak ve hava sensörleri, uydudan tarla sağlığı takibi ve dijital toprak tahlil cihazı gibi akıllı tarım uygulamalarıyla çiftçilerin arazisinde toprak nemi, toprak ısısı, nispi nem ve ısı değerleri anlık olarak toplanacak ve düzenli olarak ölçülüp kayıt altına alınacak.

Çiftçiler için son derece kritik olan bilgileri sunacak bu teknolojiler sayesinde hem çiftçinin hayatı kolaylaşacak, hem de girdilerin daha verimli kullanılmasına olanak sağlanabilecek. Örneğin, toprak ve hava sensörleri ile sadece ihtiyaç kadar sulama ve gübreleme yapılacak. Bu şekilde tarımda teknoloji kullanımı daha verimli üretimi, daha ekolojik üretimi sağlayacak.

Haberin Devamı

2 milyon lira yatırım

Akıllı tarım projesi kapsamında ilk etapta, Konya, Kayseri, Eskişehir ve Adıyaman’da 15 arpa çiftçisinin, Bilecik’in Pazaryeri ilçesinde ise şerbetçiotu üretimi yapan beş çiftçinin bin 542 dekar arazisinde, akıllı tarım teknolojileri ve sürdürülebilir tarla uygulamalarının faydalarının ölçümlenerek yaygınlaştırılması planlanıyor. Üç yıl sürmesi planlanan ve ilk etapta 2 milyon lira yatırım yapılacak projede, zamanla çiftçi sayısı arttırılacak.

Proje, genç çiftçiler için bir destek programını da kapsıyor. Programı ile tarımda yeni nesil teknolojiler kullanılarak gençlerin tarımdaki potansiyeli görmelerine vesile olunması ve meslek olarak tercih etme motivasyonlarının artırılması hedefleniyor.

Haberin Devamı

Sosyal fayda olacak

Anadolu Efes Türkiye Genel Müdürü Tuğrul Ağırbaş, Türkiye’de akıllı tarım uygulamaları ile kendi hammaddesini üretmek konusunda öncü olma hedefiyle yola çıktıklarını şu sözlerle anlatıyor: “Odağımız sürdürülebilirlik ve kalite. Kurulduğumuz günden bu yana tüm fabrikalarımızda aynı kalite ve standartta yüksek teknoloji ile üretim yapıyoruz. Anadolu’nun özenle seçilen doğal hammaddeleri ile üretilmiş geniş ürün portföyümüzü tüketicilerimiz ile buluşturuyoruz. Kalitemizde çiftçilerimizin yetiştirdiği kendi adımıza tescilli tohumlarımız ile üretilen hammaddelerimizin rolü büyük. Yürüttüğümüz sürdürülebilir tarım alanındaki çalışmalarımıza çevresel ve sosyal fayda odaklı yeni bir projeyle devam ediyoruz.”

Kadın için çocuk kariyerin önünde

Doğrudan satış yöntemiyle yüz binlerce kadının kendi gelirlerini elde etmesini sağlayan, Türkiye’nin önde gelen kozmetik markalarından Avon, Ipsos ile birlikte ikinci kez ‘Kadınları Anlama Kılavuzu’ araştırmasına imza attı.

Akıllı tarlada genç çiftçi

Araştırmanın sonuçlarına göre, her 4 kadından biri fırsat verilseydi kendi işini kurma konusunda daha iyi olacağını söylüyor. Ancak işin içine çocuklar girince kariyer hayali yerini çocukların geleceğine bırakıyor. Kadınların gelecek 10 yıla ilişkin hayalleri arasında çocukları için iyi bir gelecek sağlamak yüzde 31 ile ilk sırada yer alırken, kendi işinin patronu olmak yüzde 28 ile ikinci sırada yer alıyor. Kadınların diğer hayalleri arasında sırasıyla seyahat etmek, mutlu bir aileye sahip olmak, tasarruf yapmak, iyi bir eğitim, araba satın almak ve yurt dışına taşınmak bulunuyor.

Erkeğe işsizlik torpili

Araştırmanın sonuçlarını Avon Türkiye Genel Müdürü Orkun Gül, Ipsos Genel Müdür Yardımcısı Neslihan Sezer ve Avon’un ana sponsoru olduğu Beşiktaş Kadın Futbol Takımı’nın oyuncularından Jessica O’Rourke birlikte paylaştı. Raporun göre, kadın-erkek eşitliğine bakış bölümünde şu sonuçlar ortaya çıktı:

- Toplumun yüzde 48’i erkeklerin de ev işi yapması gerektiğini düşünüyor, yüzde 63’ü erkek ve kadının çocuk bakımında eşit roller üstlenmesi gerektiğini söylüyor.

- Araştırmaya katılanların yüzde 46’sı kadının çalışmasının, çocuğa olan ilgisini azaltacağını ifade ediyor.

Akıllı tarlada genç çiftçi

- Her 10 kişiden 4’ü erkeklerin iş hayatında daha başarılı olduğunu düşünüyor. Erkeklerin yüzde 51’i kendilerinin kadınlardan daha başarılı olduklarını düşünüyor.

- Toplumun yüzde 56’sı, işsizlik fazla olduğunda işe alımda erkeklere öncelik verilmesi gerektiğini söylüyor. Bu oran geçen yıla göre yüzde 7 arttı.

Dişi kartallara yakışır

Geçen aralık ayında BJK Kadın Futbol Takımı'nın ana sponsoru oldu. “Dişi kartallar” bir süredir AVON tarafından desteklendikleri için daha da görünür oldular. AVON, şimdi de tüm kadınlara #YAKIŞIRSANA dediği reklam kampanyasıyla farkındalık yaratarak Türkiye'de kadın futbolunu güçlendirmeyi amaçlıyor. Kadın her alanda varlık göstermeli, futbol dahil! Beşiktaş Kadın Futbol Takımı oyuncularının rol aldığı reklam filminde kadınların futbol oynayamayacağı ön yargısına meydan okunuyor.

Gaia masala çağırıyor

Geçen hafta yolumuz sanat etkinliklerine de düştü. Yonca Saraçoğlu'nun, "Gaia'nın Güncesi' başlıklı heykel ve desen sergisi Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Üniversitesi Tophane-i Amire Tek Kubbe Salonu'nda ziyarete açıldı. Saraçoğlu bu kapsamlı sergide, yeryüzünün insan, hayvan, bitki gibi tüm canlarının güncesini yazıyor.

Akıllı tarlada genç çiftçi

Savaşlar, büyük göçler, aşırı çoğalma, sınırsız tüketim ve kirletme gibi insani etkinliklerle hasta edilen yeryüzü, yani canlı bir varlık olan, evrendeki tek dayanağımız, tüm canlıların birlikte oluştuğu ‘Gaia’, dişi prensip olarak kadınlığın inkar edilen gücünün metaforuna dönüşüyor. Sanatçı asıl meselesini, “bu gücü ‘Can’la hayat bulan, ‘Gönül’le tinselleşen beden imgesi üzerinden, kadının yeryüzüyle olan ve kendi yaşam döngüsündeki serüvenini irdelemek, efsanevi tarih perspektifinden mitler ve arketipler aracılığıyla sorgulamak” olarak belirliyor.

30 Nisan'a kadar

Yeni üretimlerle önceki çalışmaların bir arada yer aldığı sergide, kolektif bilinçaltından yürüyen tema ve semboller, sanatçının kendi öznelliğinden doğan işlere sızarak büyük anlatının ve ‘Arkaik Panteon’un tamamlanmasına yardımcı oluyorlar. 30 Nisan'a kadar açık kalacak bu masalsı sergiyi kaçırmayın.