Türk Telekom, yurdun dört bir yanını dolaşarak kadınlara sanal âlemin abc’sini öğretiyor. Geçen yıl 38 ilde 5 bin kadına ulaşan Türk Telekom’un TIR’ları bu yıl da seferlere devam ediyor.
Kapadokya’da güneş tepemizde, hem ısıtıyor hem aydınlatıyor. Bölgenin aydınlık kadınları da teknoloji bilgilerini artırmaya, dünyaya entegre olmaya çalışıyor. Türk Telekom’un kadınlara teknoloji öğretmek için Türkiye’nin dört bir yanını dolaştığı teknoloji TIR’ı ile Nevşehir’deyiz.
Sabah saat 10, kadınlardan kimi çocuğuyla, kimi yalnız, TIR’a doğru ilerliyor. Birazdan, başta sosyal medya olmak üzere internet evreninin sırlarına vakıf olacağız. Çocuklarını Türk Telekom’un onlar için hazırladığı oyun parkına bırakıyorlar. Aramızda 75 yaşındaki Fatma Teyze de var, 25 yaşındaki kadınlar da. Hep birlikte her masanın üstüne bilgisayarların yerleştirildiği TIR’a geçiyoruz. Herkes kendini tanıtırken arka masaya geçip otuyorum. Eğitim başlıyor, sosyal medya, e-nabız, e-devlet, bankacılık, siber güvenlik...
Şifre vermenin şifresi
Eğitim boyunca önemli bilgiler veriliyor. Başta bankacılık, e-devlet olmak üzere şifre belirlerken belli harflere, belli simgeler verme gibi. Mesela şifrenizi Galatasaray olarak belirlediniz. Uzmanlar a ve y harfine mesela 5 ve & simgelerini seçmemizi öneriyor.
Böylece, Galatasaray şifresi G5l5s5r5& oluyor. Aynı şekilde, anne kızlık soyadıyla internet ortamında birçok dolandırıcılığın yolu açıldığından sosyal medyada tek soy isimle hesap açılmasını öneriyorlar.
Türk Telekom’un projesinin hashtag’i ‘senin zamanın’. Gerçekten de kadınlar bu projeyle ‘zamanı’ yakalıyor.
20 bin kilometre
Başta siber güvenlik olmak üzere çok şey öğrendiğimiz eğitim sonrasında Nevşehir’de görüştüğümüz Türk Telekom Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Hakan Dursun’dan, kadınların dijital okuryazarlığını artırmak amacıyla hayata geçirdikleri, bu yıl ikinci dönemini başlattıkları Teknoloji Seferberliği Projesine ilişkin bilgiler aldık. Daha çok teknoloji eğitimi erişimine uzak kadınları tercih ettiklerini ve onların yanına gitme hedefiyle işe başladıklarını söyleyen Dursun, “Geçen yıl Ordu’dan başladık 38 ile gittik. Yüzde 92’si kadın olmak üzere 14 ile 86 yaş arasında 5 bin kadına ulaştık. Bu sene 20 bin kilometre yol yaparak en az 5 bin kadına daha internet okuryazarlığı eğitimleri vermeyi hedefliyoruz” diyor.
Türk Telekom Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Hakan Dursun, geçen yıl yola Ordu’dan çıkan TIR’ların 38 şehri dolaştığını, bu yıl 20 bin kilometre daha yol yapacaklarını söyledi.
Nineler ve torunları
Eğitimlere bazen kadınların yakınlarının da katıldığını söyleyen Dursun, ilginç öyküler anlatıyor: “85 yaşındaki katılımcımız da oluyor. Özellikle sosyal medya konusuna ilgililer, internetten torununu görebilmek, kızını sosyal medya platformlarından takip etmeyi öğrenmek hevesi oluyor. E-ticaret, sosyal medyada hikâye koyma, çocuklarıyla görüntülü konuşma, e-devlette tapu ve soyağacı sorgulama kadınların ilgi gösterdiği konular arasında. Kadınların teknoloji kullanımını öğrenmek için kimseye muhtaç olmamasını istedik. Eğitimlerde e-mail hesabı açma, sosyal medya uygulamalarını anlatıyoruz. Bazıları biliyor ama her özelliğini kullanmayı bilmiyor.”
Bu yılki eğitim verilecek iller sırasıyla Erzincan, Elazığ, Malatya, Adıyaman, Nevşehir, Konya, Antalya, Zonguldak, İzmir, Manisa, Bursa, İstanbul, Tekirdağ, Eskişehir, Ankara, Kırıkkale, Kırşehir, Yozgat, Amasya, Afyonkarahisar, Giresun, Trabzon, Rize ve Kars olacak.
Anneleri eğitim görürken çocuklar da eğlenceli vakit geçiriyor.
Kadınlara istihdam
Dursun, projeye kadın istihdamı boyutunu eklediklerini ise şu sözlerle anlatıyor: “Bu sene ayrıca, TIR’lardaki eğitimlerin yanı sıra bölge ve il müdürlükleri binalarımızda vereceğimiz satış ve telekomünikasyon eğitimleri sonunda katılımcıların bir kısmını bünyemizde istihdam edeceğiz.”
24 Nisan’da İstanbul’da başlayan istihdam eğitimleri 28 Haziran’da Erzurum’da son bulacak. Her ilde toplam 4 gün sürecek olan istihdam eğitimleri kapsamında katılımcılara, Türkiye’de ve dünyada telekomünikasyon, satış teknikleri ve cihaz eğitimi veriliyor. Eğitimler sırasıyla İstanbul, Ankara, İzmir, Samsun, Bursa, Antalya, Mersin ve Erzurum’daki il ve bölge müdürlüklerinde gerçekleşecek.