New York Times Genel Yayın Yönetmeni Bill Keller on yıl önce Davos’ta söylemişti:
- Kâğıt fiyatları pahalı. New York gibi bir kentte gazete dağıtımı ise maliyeti artırıyor. Önümüzdeki on yıl içinde bu gazeteyi kâğıda basıp dağıtacağımızı sanmıyorum. Dijital kalelere dönüşmek zorundayız...
Ve New York Times dijital dönüşümünü gerçekleştirdi.
Abonelik sistemiyle gelir kayıplarını önlemiş oldu.
***
Okuyucu pazarında durağanlaşma ve hatta gerileme yaşayan gazetelere birbiriyle yakından bağlantılı iki hedef sunan öğretim üyesi Erkan Saka ise “2012. Siber Medya Sonrası Kamusal Alan ve Gazetecilik Pratikleri” konusundaki makalesinde, bu hedeflerin mobile öncelik vermek ve küresel bağlamda yeni okuyucu kitleleri bulmak olduğunu belirtiyor.
Birkaç haftadır geleneksel medyayı bekleyen tehlikeleri yazıyoruz.
Ve diyoruz ki çağa yenik düşmemek için çağı yakalamak lazım.
***
Uluslararası medya forum toplantılarında tavır gazeteciliğinden vazgeçme alışkanlığından kendini kurtaramayan medyanın geleceğinin olmayacağı sürekli vurgulan-masına rağmen, ülkemizdeki medya, bilgi paylaşımı yapmak ve yorumu okuyucuya bırakmak yerine, gelenekselleştirdiği eski alışkanlığını yeni okuyucu ve seyirci kitlesine benimsetmeye çalışıyor...
Teknoloji kuşağı dediğimiz yeni nesil ise kendisi adına tavır alınmasını ve yorumlu haber yapılmasını istemiyor...
***
Herkesi ve her şeyi eleştirebilmeyi ya da beğenisini ifade etmeyi daha çok kendisi istiyor.
Sosyal medya bu yüzden olağanüstü ilgi görüyor.
Mobil çağında herkes elindeki akıllı telefonla biraz muhabir, biraz yazar, biraz fotoğrafçı, biraz gurme, biraz şair, biraz siyasetçi, biraz sanatçı ve biraz sporcu, vs...
Peki, bu süreç nereye kadar gidecek?
Bireylerin alışkanlıkları değiştiği zaman yeni bir değişimden bahsetmek mümkün olabilir. Geleneksel medya araçlarıyla sağlanan pahalı içeriklere yeni nesil pasif kaldıkça yani yorumlarını yazamadıkça kendini tüketici gibi hissediyor, dolayısıyla okumuyor ve seyretmiyor...
Pazar yazımızda yeni çözüm önerilerini gündeme getireceğiz.