Mehmet Soysal

Mehmet Soysal

mehmet.soysal@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Ülkemizdeki medyanın hâlâ tavır gazeteciliğinde kaldığını ve bilgiye dayalı habercilikten uzakta bir yerde durmaya devam ettiğini geçen hafta cuma ve pazar günkü yazılarımızda anlatmaya çalıştık...

Ve gazeteci Barış Soydan’ın analiz yazılarında paylaştığı tabloya değinmiştik...

Sektörün gittikçe dijital noktaya doğru gittiğini ve yazılı basının her geçen gün kan kaybettiğini de...

Dijital abonelik mayasının sadece Amerika’da değil Avrupa’da da tuttuğunu belirten Soydan, İngiltere’de “büyük” gazetelerin çoğunun sitesinin ücretli olduğunu ve Kuzey’e gittikçe, dijital abonelik sisteminin daha da yaygınlaştığını ifade ediyor.

Haberin Devamı

***

Reuters Enstitüsü’nün bir raporuna göre, Norveçlilerin yüzde 87’sinin dijital aboneliği varmış.

“Aynı enstitünün altı ülkede yaptığı araştırmaya göre (Finlandiya, Fransa, Almanya, İtalya, Polonya ve İngiltere), Avrupa’da gazetelerin yüzde 66’sı internet sitelerinde dijital abonelik sistemi uyguluyorlar” diyen Barış Soydan şunu belirtiyor:

“Gazetelerin internet sitelerinin aylık abonelik ücreti 2.10 euro ile 54.27 euro arasında değişiyor. (En pahalısı, ekonomi gazeteleri.)”

***

Peki, gazeteler abonelerinin sayısını artırmayı nasıl başarmışlar?

“New York Times’ın dijital abonelerindeki hızlı büyüme, Trump’ın Beyaz Saray’a yürüdüğü dönemde başlamıştı” diyen Barış Soydan, Trump’ın medyaya açtığı savaşın ne kadar oy getirdiği bilinmese de gazetelere çok sayıda dijital abone kazandırdığını söylüyor.

Ve New York Times seçimden sonra 18 günde 132 bin yeni dijital abone kazanmıştı...

***

Devran dönüyor gibi olsa da düne kadar insanların gazetelere para ödediğini, aslında tek farkın artık haberi basılı gazeteden değil internetten okumaları olduğunu belirten Barış Soydan diyor ki:

“Gazeteler internette parayı reklamdan kazanmaya çalışıyor. Bunun için binlerce başka siteyle tık rekabetine girmiş durumdalar. Bu nedenle belki de gazetelerin internet siteleri basılı hallerine hiç benzemiyor. Sansasyon dozu çok daha yüksek, bulmaca gibi başlıklarla verilen haberler var internette.”

Haberin Devamı

“Okurun iyi gazeteciliğe değer vermediği gerekçesiyle geçmişte habere ve güvenilirliğe hiç yatırım yapılmadı” diyen Barış Soydan’ın bu görüşlerine katılarak diyoruz ki gün geçtikçe devran dönüyor ve ülkemizdeki medyanın da kendini acil güncellemesi gerekiyor...