14 Şubat “Sevgi-liler Günü” yüreklerin ısınması, yüzlerde gülümseme için bir vesile oldu.
“Hıristiyan icadı” falan gibi eleştirilere karşın toplumun her yıl genişleyen bir kesiminde paylaşılıyor.
“Dünya bir köy” söylemi giderek gerçeklik kazanmakta.
İnternet ve TV öylesine bir “iletişim ağı” ki dünyanın her coğrafyası birbirinden etkileşimde.
...................
21. yüzyılın söylemi şöyle:
“Yerel düşün, küresel uygula... Küresel düşün, yerel uygula...”
Bu ikisi birbirine “zıt” gibi görünse de aslında “birbirini tamamlıyor.”
Örneğin...
Bundan bir süre önce dünya devi Coca Cola “reklam stratejisinde” yeniden düzenleme çalışmaları yaptı.
Şirketin merkezi Atlanta’da hazırlanan ve buram buram Amerika’yı yansıtan reklamların, sadece sunum dilleri değiştirilerek farklı ülkelerde yayına konması için “Yeterli olmuyor” denildi.
Bunun yerine her ülkenin “yerel özellikleri” ekseninde “özgün” görüntüler ve sloganlar kullanılması... Bunların sonuna kameranın geniş açıya geçerek yerküreyi göstermesi... Coca Cola markasıyla final vurgusu yapılması...
***
Bu kolay iş değil.
BM’de üye 200 dolayında ülkenin her birinin folklorik özelliklerinin tespiti, en güzel ve etkileyici özelliklerinin, sloganlarının listelenmesi, aralarından seçim yapılması hayli zaman alacak bir uzun süreç.
Ayrıca...
Her ülkenin “değişik bölge özelliklerini” yansıtan bir sonraki “reklam stratejisi” de düşünülmüştü.
Bunları, içinde Türkiye’nin de bulunduğu ülkelerden sorumlu bir “bölge başkanı” dostumdan dinlemiştim.
“Epey zaman alacak bir proje ama düğmeye basıldığında satışlarımızın çok kez katlanacağını düşünüyorum” demişti.
“Karadenizliler, Egeliler, farklı görüntüler ve folklorik sloganlardan” örnekler verdiğini hatırlıyorum.