Güneri Cıvaoğlu

Güneri Cıvaoğlu

ngunericivaoglu@gmail.com

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Önce...
Şunu belirte-rek başlayayım yazıya...
Eşim Canan’la “resmi nikâhın” yanı sıra “dini nikâh da yaptık” diye yazdım ama aslında bu fikir tamamen bana ait.
Babam ve annem şaşırdılar.
Çünkü nişan yüzüklerini Celal Bayar takmış...
DP’lilerdi. (Demokrat Parti)
Ama ben bütün ailede tek “DP’li olmayan, CHP’ye yakın” bireydim.
Bizim ailede “dini nikâh kıydıran” tek birey de ben olacaktım.
Kayınpederim eski Büyükelçi ve Dışişleri Bakanlığı Genel Sekreteri Faik Zihni Akdur da eşi İkbal Hanım’la “dini nikâh” yaptırmamış.
Eşim Canan eğitiminin 1 yılı hariç tamamını yurt dışında yapmış.
Lozan Hukuk Fakültesi’ni bitirip geri gelmiş.
Yani...
“Dini nikâh” deyince olsa olsa bildiği “kiliselerde kıyılan nikâh...”
Kısacası, bu dini nikâhı iki tarafın ailesinin garipseyen ama net karşı çıkarak beni kırmamaya özen gösteren anlayışıyla “dini nikâhı bizim evde, bir hoca çağırarak” kıydırdık.
Sonra da Belediye Başkanı adına görevli memurun huzurunda resmi nikâh.
İnancı olan fakat bunu “Atatürk devrimleri çizgisinde, laik ilkelere kesin bağlı olarak” yaşamıma yansıtan bir vatandaşım.
“Dini nikâha”, elbette kesinlikle ve mutlaka “resmi nikâh” şartıyla taraftar olduğumu söyleyebilirim.

VE KARŞI OLDUĞUM ŞEY

Zihniyetimi hiç sansürsüz yukarıdaki satırlarımla açtıktan sonra “müftülere resmi nikâh kıyma yetkisi veren yeni yasa tasarısını” hiç benimsemediğimi hatta “çok sakıncalı bulduğumu” altını çizerek belirtiyorum.
Gerekçelerim şöyle:
Devlet görevinin, dini alanla sınırlarının bu alanda kalkacağı endişesini duyuyorum.
1926’dan bu yana 100 yıla yakın süredir (91 yıldır) tıkır tıkır işleyen resmi nikâh kıyma görevi neden ortada hiç sebep yokken müftülere veriliyor?
Efendim, “Belediyelerde gün ve saat almak için yığılma oluyormuş...”
“Müftü-lükte” yığılma olmayacak mı?
Belediye Başkanı adına “onun tayin ettiği memur” nikâh kıyıyor.
“Müftü de imamları görevlendirecek.”
...................
Ayşe Arman “kara mizah” yaparak soruyor:
“Müftüler nikâhı nerede kıyacak?
Müftülüklere salon mu yapılacak?
İmamlar nerede?
Camilerde.
Yani bu durumda camiler düğün salonları olarak mı kullanılacak?”
İmamlar belediyenin nikâh salonlarına gelecekse bu zahmet niye?
Nikâh memuru kıyar.
Ayrıca...
İsteyenin dini nikâh yapmasına engel nedir?
İmamın önünde yapılan resmi nikâhta çocuk evlilikleri için bir sürü kaçak “yan yol” var.
Kadınlar 1926 Medeni Kanunu’yla birlikte pek çok hak elde ettiler.
“Seçme seçilme hakkı, meslek seçmek, mahkemelerde tanıklık, miras ve boşanmada eşitlik, çalışmak için erkekten izin almamak özgürlüğü, evin reisi erkektir hükmünün kaldırılması (yakın tarihlerde)” kadının Cumhuriyet kazanımlarıydı.
Şimdi...
“Budama” dönemi mi?
Evde doğum yapılması halinde “sadece beyan üzerine” kimlik verilebilmesi de tasarıda öngörülmekte.
“Çocuk yaşta evlen, 18 yaşına geldikten sonra bebeğini kaydettir!..”
Hele bir de 2015’te Anayasa Mahkemesi kararı var ki araladığı kapıdan çok şey geçiriliyor.
Kararda “dini nikâh kıyılması için resmi nikâh şartı iptal edilmişti.”
Yani resmi nikâh olmadan da “dini nikâh” yolu zaten açılmıştı.
.......................
Bunların 21. yüzyılın ilk çeyreğine yaklaşmakta olan Türkiye’ye patinaj yaptıracağı, hatta kadın haklarının geriye kayacağı görüşündeyim/kaygısındayım.