03.09.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:
Ankara - Milliyet
Halkbank’ın internet sitesinden cuma gecesi piyasa fiyatından ucuza dolar ve euro satılmasıyla ilgili açıklama yapan Halkbank Genel Müdürü Osman Arslan, “1763 müşteri 4.6 milyon dolarlık işlem gerçekleştirdi. Müşterilerin hesaplarına bloke konuldu ve özel bir yazılımla bu işlemleri eski haline getirdik” dedi.
Arslan, NTV canlı yayınında soruları yanıtladı. Bankacılığın 7/24 yapılabilen bir hizmet olduğunu ifade eden Arslan, “Bir çok bireysel ve kurumsal müşterimiz var. Piyasalar kapandığı zamanda müşterilerimizin internet bankacılığında döviz alım ve satım işlemleri yapan bankalardan bir tanesiyiz. Döviz kotasyonlarını hemen hemen bütün bankalar Bloomberg, Reuters’tan alır. Biz de Bloomberg’ten sağlamaktayız. Piyasalar kapandıktan sonrada biz Bloomberg verileriyle devam ediyoruz. Söz konusu dolar ise alış ve satış kurunu alırız, bir de iki para birimi arasındaki faiz farkları vardır” dedi.
“Kur bilgisi hatalı girilmiş değildir ama ülkeler arası faiz makasının bir düzeltme faktörü olarak kura olan etkisinden kaynaklanan bir yanlış giriş vardır. İlk defa böyle bir hata ile karşılaştık” diyen Arslan şöyle devam etti:
“Hatalı kurlar saat 22.01 ile 22.39 aralığında kısa süreli olarak işlem görmüş, bazı müşterilerimiz dijital kanallardan yaptıkları döviz alım satımlarını bu hatalı kurlar üzerinden gerçekleştirmiştir. Sorunun tespit edilmesi üzerine, döviz alım satım işlemleri geçici olarak kapatılmış, kısa sürede alınan tedbirlerle sistemde doğru kurların uygulanması sağlanmıştır.”
4.6 milyon $’lık işlem
Arslan, söz konusu zaman içinde sınırlı sayıda işlem yapıldığını, bankanın ve mevduat sahiplerinin zararının olmadığını belirterek, “1763 müşteri 4.6 milyon dolar alım yaptı. Hem servis sağlayıcısı kurumla ilgili bir inceleme talep edeceğiz, hem de kendi süreçlerimizle ilgili bir zafiyet olması durumunda gerekli tedbirleri alacağız. İnceleme başlattık. Diğer bankalarda bize benzer bir durum yaşanmadığı bilgisindeyim. Bizim yaşadığımız hadise teknoloji kaynaklı öngörülemeyen bir hadisedir” diye konuştu. Arslan, şunları kaydetti:
“Toplam 1256 müşterimizin 3.3 milyon dolar, 124 müşterimizin 539 bin euro, 383 müşterimizin ise diğer döviz cinslerinde 689 bin dolara eş tutarda döviz alım-satım işlemi gerçekleştirdiği anlaşılmıştır. Bu işlemlerin dolar cinsinden toplam büyüklüğü 4.6 milyon dolar civarındadır. Toplam işlem adedi ise 2569 olmuştur. Bu işlemlerle ilgili olarak, derhal ilgili müşteri hesaplarına bloke konulmuş olup, bu süre içerisinde EFT ve Swift sistemlerinin kapalı olması nedeniyle banka dışına herhangi bir döviz ya da TL kaynak çıkışı olmamıştır. Yapılan detaylı incelemeler sonrasında, hatalı kurlardan yapılan işlemler iptal edilmiştir. Gerçekleştirilen düzeltme çalışmaları sonucunda bankamızın ya da müşterilerimizin herhangi bir kar ya da zararı oluşmamıştır.”
BDDK ve BTK davet edildi
Sorun tespit çalışmaları sırasında BDDK ve BTK uzmanlarının da bankaya davet edilerek inceleme yapmalarının sağlandığını aktaran Arslan, bankanın hatanın tekrar etmemesi için gerekli tedbirleri aldığını kaydetti. Arslan, şöyle devam etti:
“Bankamız, algısının olumsuz şekilde etkilenmesine neden olan, hatalı veri sağlayıcı kuruluş hakkında her türlü yasal haklarını kullanacaktır. Ayrıca, bazı yazılı ve görsel medya kuruluşları ile sosyal medya hesaplarında, bankamızın güven ve itibarını sarsıcı, kamuoyunu ve yatırımcıları yanıltıcı nitelikte haber ve yorumların yapıldığı görülmekte. Gerçekle bağdaşmayan haber ve yorumlara itibar edilmemeli.”