22.11.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:
Gökhan Karakaş / İstanbul
Türk mahkemeleri tarafından “seferden men” edilen gemi, 5 bin büyükbaş canlı hayvanı bıraktıktan sonra limanın iki kilometre açığına çekildi. Lübnanlı Halife Denizcilik firmasına ait 131 metrelik gemideki 39 Suriyeli ve Lübnanlı denizci merkezi Londra’da bulunan Uluslararası Taşıma İşçileri Federasyonu ITF’ye başvurarak yardım istedi.
Sahibi Lübnan Beyrut’taki Halife Denizcilik’in iflas etmesiyle gemideki denizciler ilk aylarda ambarlardaki erzakla yaşamı devam ettirdi. ITF hemen Türk Dışişleri Bakanlığı ve Liman Başkanlığı yetkilileriyle görüşmelere başlayarak hukuki yardımda bulundu. Londra’dan gönderilen bütçe ile ITF yetkilileri gemiye bin 500 dolarlık yiyecek ve içecek alarak denizcilerin yaşamlarını sürdürmelerini sağladı. Mürettebattan üçü sağlık sorunları nedeniyle gemiden ayrılırken bir Suriyeli firar etti. Şartların zorlaşmasıyla gemideki 35 Suriyeli’den 18’i ITF’ye başvurarak gemiden ayrılmak istedi.
‘Büyük fareler var’
Savaş nedeniyle Lübnan ve Sudan’a gitmek isteyen Suriyeliler bu kez Suriye vatandaşlarının Türkiye’ye girişlerinin yasaklanmış olması nedeniyle gemiden inemedi. ITF Türkiye Müfettişi Muzaffer Civelek, “600 bin dolar alacakları var ama firma iflas etmiş. Hayvan yemleri bozulmuş ve güvertede kediden büyük fareler dolaşmakta. Liman Başkanlığı ve Ulaştırma, Denizcilik, Haberleşme Bakanlığı ile gerekli görüşmeleri yaptık. Mürettebatın Suriyeli olması nedeniyle çözüme ulaşamadık. Salgın hastalık ve ağır kış şartları her geçen gün artıyor. Ters bir rüzgarla Mersin kıyılarına dayanması bile söz konusu. Geminin bir an önce tahliye edilmesi ve limandan uzaklaştırılması gerekli” dedi.
Suriyeli Kaptan Abduljalil Mallah, Milliyet’e gönderdiği mesajda, “Bizler insanız, hayvan değiliz. Tek istediğimiz evimize gitmek. Hastalık riski artıyor. Geminin Mersin’e doğru sürüklenmesini düşünmek bile istemiyoruz” dedi.
Mersin’e tehdit!
Gemi, Mersin kıyılarına çok yakın olduğu için barındırdığı risklerle şehri tehdit ediyor. Hayvan yemlerinin çürümeye başlamasıyla salgın hastalıklardan korkulurken, kış ayları bol fırtınalı geçen Akdeniz’de yakıtı olmayan
bir geminin bulunması denizcilik otoriteleri tarafından sakıncalı bulunuyor. Sert bir rüzgarla kıyıya yönelebilecek yakıtsız geminin makineleri çalışmadığı için bir kaza
yaşanabileceği belirtiliyor.