2017-ÖSYS Kılavuzu’nu yayınladı. ÖSYM, açık uçlu soru dönemini resmen başlattı. Genelde bu değişiklik, ‘LYS’de devrim gibi değişiklik’ olarak yorumlandı.
Değil, devrim gibi bir değişiklik, ancak sınav sisteminin tamamen kaldırılmasıyla olur. Bu, öyle abartılacak türden bir değişiklik değil; olması gereken oldu, beklene ve arzulanan oldu. Bu değişiklik ansızın da olmadı, epeydir gündemdeydi, sadece resmileşti.
Adaylar, ÖSYM’nin sitesine girip, 3 Kasım 2013 tarihinde ÖSYM’nin uyguladığı açık uçlu soru deneme kitapçığını incelesinler. Orada örnek soru tipleri var, en azından fikir sahibi olurlar.
Kaldı ki, bu yıl sorulacak soruların, sitedeki sorular kadar ayrıntılı ve detaylı olacağını sanmıyorum; adaylar oradaki sorulara bakıp da, karamsarlığa veya umutsuzluğa kapılmasınlar.
Rahat olun, paniklemeyin, açık uçlu soru sayısı fazla olmayacak. Her testte 3 soru, açık uçlu soru tipinde olacak. Sizin için güzel bir güvence daha verildi, açık uçlu sorularda yanlışlar doğruları götürmeyecek.
Değerlendirmede bir sıkıntı olur mu, yani objektif değerlendirme olur mu? Olur, hiç endişe etmeyin. Sorulara verilecek yanıtlar kompozisyon türünde ya da bir problemin çözümü şeklinde olmayacağı için, değerlendirmede bir subjektiflikten söz edemeyiz. Yanıt, sade ve kısa cevaplı olacak!
Sözel derslerde tek kelime veya bir cümle, sayısal derslerde de tek sonuç veya tek sembol kullanılacak, yani ‘bu konudaki düşünceni özetle ya da şu problemi çöz, çözüm yolunu bir görelim’ türünden bir durumla karşılaşmayacaksınız, onun için rahat olun…
Örnek soru: Ev aletlerinden, elektrik enerjisini kinetik enerji dönüştürmek üzere tasarlanan ikisini yazınız?
Cevap: Matkap, çamaşır makinesi…
Belki bir başka aday, matkap ile fan (vantilatör) da diyebilir. Bunu değerlendirecek fizik öğretmeni olacağına göre, burada bir sıkıntının, subjektif bir değerlendirmenin olacağını sanmıyorum…
Şimdi gelelim diğer değişikliklere…
Öğretmenlik programlarının tamamı ve İlahiyat programı LYS ile öğrenci alacak. programları farklı formatlarda öğrenci alıyordu, kimi YGS ile kimi LYS ile, gerçekten burada bir kavram kargaşası vardı. Şimdi bu ortadan kaldırıldı, ortak bir dil kullanıldı. Bu değişikliğin tek bir tanımı var; böylesine hassas bir branşta, girdi kalitesinin yükseltilmesi, bu hem sınav türüyle hem de sıralamayla sağlanmaya çalışılacak…
Öğretmenlik programlarında baraj puan 240 bin olarak belirlendi. Bunun sinyalleri çok daha önceden, yani hukuk, mühendislik, tıp ve mimarlık için baraj getirildiğinde verilmişti. Zaten bu dalları düşünen aday, bu sıralamaların çok daha üzerinde olası gerektiğinin farkında…
LYS-1 sınavında, Matematik ve Geometri testleri ayrı olmayacak, 80 soruluk tek sınav olacak. Aslında böyle olması, yani iki testin birleştirilmesi yerinde ve doğru bir karar.
Adaylar, saat 10.00’da başlayan sınavlarda saat 09.45’ten sonra; saat 14.30’da başlayan sınavlarda saat 14.15’ten sonra sınav binalarına alınmayacak.
Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumların dan ön lisans programlarına sınavsız geçişle yerleştirme işlemi kaldırıldığından, mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından mezun olanlar, ön lisans programlarına ek puan ile yerleştirilecek.
Sınavsız geçiş, hep kanayan bir yaraydı, uygulandığı ilk andan itibaren hep şikayet konusu oldu, okul başarısıyla (OBP) ile gelen adayların, başarılarının devam etmedi, kalite sıkıntısının olduğu hep dile getirildi. Yerinde bir değişiklik, belki de geç bile kalındı.