Pazar“Tonguç anladıysa herkes anlar”

“Tonguç anladıysa herkes anlar”

15.02.2015 - 02:30 | Son Güncellenme:

Ücretsiz eğitim platformu Tonguç Akademi’nin öğretmenleri Talha Doğan ve Mehmet Tuğutlu: “Tonguç isimli karakterimizi kullanarak her dersi çok basit anlatıyoruz. Aramızda da Tonguç anladıysa herkes anlar diye espri yapıyoruz”

“Tonguç anladıysa herkes anlar”

Matematik, edebiyat, coğrafya, kimya... İnternet üzerinden hem de ücretsiz olarak eğitim veren Tonguç Akademi ile bu dersler artık daha kolay. Bunu bu platformu kullanan öğrencileri söylüyor. “Sayenizde saatlerce anlamadığım konuyu 10 dakikada anladım” diyen de var, “Sizi ailece izliyoruz” diyen de. Farkları ne? Karakterleri Tonguç. Tonguç zeki ama pekde çalışkan olmayan karikatürize bir karakter. Öğretmeni anlatıyor, o sorular soruyor, bazen de “Hocam beynim yandı” diyebiliyor. Bu basit ve eğlenceli ders videolarının Youtube’da 100 bin takipçisi olmuş bile. Platformun yaratıcıları, aynı zamanda Tonguç’la öğretmenlerine ses veren Talha Doğan ile Mehmet Tuğutlu ve platformun proje koordinatörü Emre Öztemir, Tonguç Akademi’yi anlattı.

Haberin Devamı

Tonguç kim?
Talha Doğan: Tonguç çocukların kafalarında hayal ettikleri saf ama zeki, yaramaz ama terbiyeli, karikatürize bir tip. Yalan olduğunu biliyorlar ama kendilerini koyuyorlar onun yerine. Çünkü aynı hataları onlar da yapıyor. Sayısal derslerde ben, sözel derslerde Mehmet Hoca Tonguç oluyor.

Sizi göremiyoruz ama videolarda... Merak etmiyorlar mı?
Mehmet Tuğutlu: Dersi dinlerken öğretmenin fiziksel özelliklerine takılabiliyorsunuz.
Biz onu dağıtmak istedik. Öğretmeni ve öğrenciyi görmemeleri, sadece kağıt üzerine odaklanmaları çok güzel bir şey. Bunun dünyada hiçbir örneği yok.

Nasıl bir sistem bu? Nasıl ortaya çıktı?
Talha D.: Birincisi; motivasyon ve odaklanmayı sağlayan bir kadrajımız var. İkincisi; o iki kişinin diyaloğu dediğimiz şey. Karagöz-Hacivat, orta oyunu gibi... Biri saf ama akıllı, diğeri akıllı ama aynı zamanda o da hata yapabilir imajı. Bu çocukların hoşuna gidiyor. Velilerden de “Hocam siz iyi anlatıyorsunuz, çocuğumuz Türkiye derecesi yaptı, şu liseyi kazandı” gibi cümleleri duyunca bu işe iyice odaklandık. Ücretsiz yaptığımız ve bir sosyal sorumluluk projesi kıvamında hareket ettiğimiz için öğrenciler de bizi motive ediyor.

Haberin Devamı

“Tonguç anladıysa herkes anlar”


“Sabaha kadar size dua ettim diyorlar”

Başka nasıl tepkiler geliyor?
Talha D.: “Hocam sizler çok iyi insanlarsınız. Başka yerlerde dershaneye, koleje, özel hocaya para veriyoruz, bunun 10’da 1’ini elde edemiyoruz. Sizde ise daha fazlasını elde ediyoruz, üstelik ücretsiz” diyorlar. Kimileri para yatırmak, bağışta bulunmak istiyor. “Kitabınızı alalım bari” diyorlar. Ayrıca “Hocam sizin videonuzu izledim ve sınıf birincisi oldum”, “Hocam bu gece sabaha kadar size dua ettim çünkü şu anda hukuk fakültesinde okuyorum” gibi yorumlar da geliyor.

Daha önce bire bir ders veriyordunuz değil mi?
Talha D.: Evet, gruplar halinde eğitim veriyorduk.
Mehmet T.: Ama artık tamamen buna odaklandık. Burada da en önemli nokta şu; evet, sosyal bir proje başlattık ama bunun duyulması insandan insana oluyor. Siz arkadaşınıza söylediğiniz zaman çok büyük bir referans oluyor. Emre orada devreye giriyor. Bu işin yönetimi onda.
Emre Öztemir: Bu, yönetiminin de olması gereken bir oluşum olduğu için işi ilerletme ve yönetme konusunda eksikleri tamamlıyorum. Mesela sosyal medya ve interneti kullanarak Türkiye’deki her kesime ulaşmaya çalışıyoruz.

Haberin Devamı

“Tonguç anladıysa herkes anlar”


Size kolay ulaşabiliyorlar mı?
Mehmet T.: Tüm sosyal mecralarda ve kendi sitemizde varız. Bize hem mesaj hem yorum atabiliyorlar.
Emre Ö.: Ve bunlara cevap veriliyor. İnteraktif bir ders anlatımı olduğu için öğrencilerle iletişime mutlaka geçiliyor.
Talha D.: Her sorunun altına bir tane de ödüllü soru koyuyoruz, altına yorum atıyorlar. Soru çözdürme de yapıyoruz, dolayısıyla bir etkileşim oluşuyor. Günlük yaklaşık bine yakın belki daha fazla mesaj geliyor.

“Tonguç anladıysa herkes anlar”

Tonguç Akademi’nin öğretmenleri Doğan ve Tuğutlu görünmek istemiyorlar. Videolarda da sadece elleri ve sesleri var. “Tonguç’un büyüsü kaçmasın” diyorlar. Tonguç’a ilgi büyük. “Helal sana Tonguç”, “Öteki dünyada yeriniz cennet” diye mesajlar geliyor öğrencilerden...

“Dersin yüzde 20’sini kaynatıyoruz mutlaka”

Sosyal medya dikkat dağıtıcı bir mecra, bu dengeyi nasıl kuruyorsunuz?

Mehmet T.: Youtube kanalımızda 14 milyon izlenme, 100 bin takipçimiz var. Sınav dönemlerinde bu artıyor. Normalde izlenme oranlar yüzde 10’u geçmez bizde ise bu oran yüzde 49.
Talha D.: Mesela Mehmet Hoca “2 üzeri 3 kaç?” dediğinde 8 yerine 6 diyorum. İzleyenin yerine o hatayı yapınca, o da bana kızıp “Oğlum ne saf adamsın, al biraz ceviz ye!” gibi esprili bir cevap veriyor. Herkes bunu seviyor. Bir de biz dersin en az yüzde 20’sini kaynatıyoruz.
Mehmet T.: Bazen ciddi konularımız oluyor, yoğun bilgi gerektiren integral gibi... Onlarda Tonguç dahil olmadığında öğrencilerden tepki geliyor “Niye Tonguç yok! Öyle daha fazla aklımızda kalıyor” diyorlar.

En çok hangi dersin videosu izleniyor?
Mehmet T.: Matematik ve coğrafya videolarında yazılınca ilk sırada çıkıyoruz. Edebiyat videolarında özellikle geçen sene LYS’de çok büyük talep olmuştu.
Talha D.: Hatta şunu çok gördük; öğrenciler kendisiyle alakası olmadığı halde sırf Tonguç için yüksek seviyedeki sınıfların videolarını izliyorlar.
Mehmet T.: Bir kere 11’inci sınıf için logaritma yüklemiştik, biri “Hocam sekizinci sınıftayım ama izledim ve anladım” demişti. O kadar basit anlatıyoruz yani. Hatta şöyle bir esprimiz var: “Tonguç sen anladıysan herkes anlar.”

Rehberlik videolarınız da var.
Talha D.: Evet. Her öğrencinin sorunu olan ders çalışamama, anne baskısı gibi konuları samimi bir şekilde işliyoruz. Hatta biraz önceki sorunuza şu cevabı da verebilirim. Esasında en çok izlenen videolar öğrencilerin kendini bulabildiği videolar. Mesela “Matematik nasıl çalışılır?” isimli video, sınav taktikleri videoları... Bizim sitemizde hem akademik bir bilgi alıyorlar hem de sosyal bir hava var.

Her öğrencinin seviyesi farklıdır; sizin anlatım seviyeniz değişiyor mu?
Talha D.: Her dersi, ders çalışmayı sevmeyen, o saf, seviyesi düşük öğrencilere anlatır gibi anlatıyoruz.

Haberin Devamı

“Eğitimin lüks değil ihtiyaç olduğunu anlatıyoruz”

Haberin Devamı

Gelecekteki hedefleriniz, planlarınız nedir?
Emre Ö.: Hedefimiz Türkiye’nin her kesimine bu eğitimin bir lüks değil ihtiyaç olduğunu anlatıp herkese ulaşmak. Gerçekten sağlıklı, etkili şeyleri yenilikçi bir yöntemle aktarıyoruz. Domino etkisi gibi hiç reklam vermeden yayılmaya başladık. Amatabiiki masraflarımız da var. Bunuda reklamlarla karşılamaya çalışacağız. Planımız internet üzerindeki en farklı, eğlenceli ve etkin eğitim kanalı olmak.
Mehmet T.: Bizim isteğimiz, dershaneye verilen paralar verilmesin. Herkes rahat, online, ücretsiz bir şekilde alsın bu eğitimi. Online eğitimde bir numara olmak istiyoruz. İnsanların bütün derslere, ayrıntılı konulara ve soru çözümlerine ulaşabileceği mükemmel bir platform oluşturmak ve bu platformda da insanları sıkmamak, aynı çizgiyi korumak istiyoruz. Samimi, kendi el çizimlerimizle bütün müfredatı oluşturup Türkiye’den sonra globale geçmek hedefimiz.