15.02.2015 - 02:30 | Son Güncellenme:
Elif İpek Türer / ipek.turer@milliyet.com.tr
Matematik, edebiyat, coğrafya, kimya... İnternet üzerinden hem de ücretsiz olarak eğitim veren Tonguç Akademi ile bu dersler artık daha kolay. Bunu bu platformu kullanan öğrencileri söylüyor. “Sayenizde saatlerce anlamadığım konuyu 10 dakikada anladım” diyen de var, “Sizi ailece izliyoruz” diyen de. Farkları ne? Karakterleri Tonguç. Tonguç zeki ama pekde çalışkan olmayan karikatürize bir karakter. Öğretmeni anlatıyor, o sorular soruyor, bazen de “Hocam beynim yandı” diyebiliyor. Bu basit ve eğlenceli ders videolarının Youtube’da 100 bin takipçisi olmuş bile. Platformun yaratıcıları, aynı zamanda Tonguç’la öğretmenlerine ses veren Talha Doğan ile Mehmet Tuğutlu ve platformun proje koordinatörü Emre Öztemir, Tonguç Akademi’yi anlattı.
Tonguç kim?
Talha Doğan: Tonguç çocukların kafalarında hayal ettikleri saf ama zeki, yaramaz ama terbiyeli, karikatürize bir tip. Yalan olduğunu biliyorlar ama kendilerini koyuyorlar onun yerine. Çünkü aynı hataları onlar da yapıyor. Sayısal derslerde ben, sözel derslerde Mehmet Hoca Tonguç oluyor.
Sizi göremiyoruz ama videolarda... Merak etmiyorlar mı?
Mehmet Tuğutlu: Dersi dinlerken öğretmenin fiziksel özelliklerine takılabiliyorsunuz.
Biz onu dağıtmak istedik. Öğretmeni ve öğrenciyi görmemeleri, sadece kağıt üzerine odaklanmaları çok güzel bir şey. Bunun dünyada hiçbir örneği yok.
Nasıl bir sistem bu? Nasıl ortaya çıktı?
Talha D.: Birincisi; motivasyon ve odaklanmayı sağlayan bir kadrajımız var. İkincisi; o iki kişinin diyaloğu dediğimiz şey. Karagöz-Hacivat, orta oyunu gibi... Biri saf ama akıllı, diğeri akıllı ama aynı zamanda o da hata yapabilir imajı. Bu çocukların hoşuna gidiyor. Velilerden de “Hocam siz iyi anlatıyorsunuz, çocuğumuz Türkiye derecesi yaptı, şu liseyi kazandı” gibi cümleleri duyunca bu işe iyice odaklandık. Ücretsiz yaptığımız ve bir sosyal sorumluluk projesi kıvamında hareket ettiğimiz için öğrenciler de bizi motive ediyor.
Tonguç Akademi’nin öğretmenleri Doğan ve Tuğutlu görünmek istemiyorlar. Videolarda da sadece elleri ve sesleri var. “Tonguç’un büyüsü kaçmasın” diyorlar. Tonguç’a ilgi büyük. “Helal sana Tonguç”, “Öteki dünyada yeriniz cennet” diye mesajlar geliyor öğrencilerden...
“Dersin yüzde 20’sini kaynatıyoruz mutlaka”
Sosyal medya dikkat dağıtıcı bir mecra, bu dengeyi nasıl kuruyorsunuz?
Mehmet T.: Youtube kanalımızda 14 milyon izlenme, 100 bin takipçimiz var. Sınav dönemlerinde bu artıyor. Normalde izlenme oranlar yüzde 10’u geçmez bizde ise bu oran yüzde 49.
Talha D.: Mesela Mehmet Hoca “2 üzeri 3 kaç?” dediğinde 8 yerine 6 diyorum. İzleyenin yerine o hatayı yapınca, o da bana kızıp “Oğlum ne saf adamsın, al biraz ceviz ye!” gibi esprili bir cevap veriyor. Herkes bunu seviyor. Bir de biz dersin en az yüzde 20’sini kaynatıyoruz.
Mehmet T.: Bazen ciddi konularımız oluyor, yoğun bilgi gerektiren integral gibi... Onlarda Tonguç dahil olmadığında öğrencilerden tepki geliyor “Niye Tonguç yok! Öyle daha fazla aklımızda kalıyor” diyorlar.
En çok hangi dersin videosu izleniyor?
Mehmet T.: Matematik ve coğrafya videolarında yazılınca ilk sırada çıkıyoruz. Edebiyat videolarında özellikle geçen sene LYS’de çok büyük talep olmuştu.
Talha D.: Hatta şunu çok gördük; öğrenciler kendisiyle alakası olmadığı halde sırf Tonguç için yüksek seviyedeki sınıfların videolarını izliyorlar.
Mehmet T.: Bir kere 11’inci sınıf için logaritma yüklemiştik, biri “Hocam sekizinci sınıftayım ama izledim ve anladım” demişti. O kadar basit anlatıyoruz yani. Hatta şöyle bir esprimiz var: “Tonguç sen anladıysan herkes anlar.”
Rehberlik videolarınız da var.
Talha D.: Evet. Her öğrencinin sorunu olan ders çalışamama, anne baskısı gibi konuları samimi bir şekilde işliyoruz. Hatta biraz önceki sorunuza şu cevabı da verebilirim. Esasında en çok izlenen videolar öğrencilerin kendini bulabildiği videolar. Mesela “Matematik nasıl çalışılır?” isimli video, sınav taktikleri videoları... Bizim sitemizde hem akademik bir bilgi alıyorlar hem de sosyal bir hava var.
Her öğrencinin seviyesi farklıdır; sizin anlatım seviyeniz değişiyor mu?
Talha D.: Her dersi, ders çalışmayı sevmeyen, o saf, seviyesi düşük öğrencilere anlatır gibi anlatıyoruz.
“Eğitimin lüks değil ihtiyaç olduğunu anlatıyoruz”
Gelecekteki hedefleriniz, planlarınız nedir?
Emre Ö.: Hedefimiz Türkiye’nin her kesimine bu eğitimin bir lüks değil ihtiyaç olduğunu anlatıp herkese ulaşmak. Gerçekten sağlıklı, etkili şeyleri yenilikçi bir yöntemle aktarıyoruz. Domino etkisi gibi hiç reklam vermeden yayılmaya başladık. Amatabiiki masraflarımız da var. Bunuda reklamlarla karşılamaya çalışacağız. Planımız internet üzerindeki en farklı, eğlenceli ve etkin eğitim kanalı olmak.
Mehmet T.: Bizim isteğimiz, dershaneye verilen paralar verilmesin. Herkes rahat, online, ücretsiz bir şekilde alsın bu eğitimi. Online eğitimde bir numara olmak istiyoruz. İnsanların bütün derslere, ayrıntılı konulara ve soru çözümlerine ulaşabileceği mükemmel bir platform oluşturmak ve bu platformda da insanları sıkmamak, aynı çizgiyi korumak istiyoruz. Samimi, kendi el çizimlerimizle bütün müfredatı oluşturup Türkiye’den sonra globale geçmek hedefimiz.