09.11.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:
Aslı İzmirli
Sanatçı Ali Cabbar’ın geçmişten günümüze siyasi partilerin amblemlerini ve seçim sloganlarını değerlendirdiği sergisi ‘Tipsiz’, Tophane’deki Depo’da devam ediyor. Sergi, Cabbar’ın tuval üzerine akrilik çalıştığı 50 siyasi parti logosu ve kâsğıt üzerine pastelle gerçekleştirdiği seçim afişlerinin yer aldığı yerleştirmeden oluşuyor. Sergide sanatçının bu yerleştirmenin yanı sıra, arka planda 15 dakikalık bir ses yerleştirmesi bulunuyor. Bu ses yerleştirmesinde, radyo istasyonları değiştirildikçe duyuluyormuşçasına bir araya getirilen hayvan sesleri, Kenan Evren’in konuşması ve Emel Sayın’ın bir şarkısına yer veriyor. 27 Kasım’a dek sürecek sergiye dair sorularımızı Ali Cabbar’a yönelttik.
Serginin ismi nereden geliyor?
Afiş ve amblemlerin beceriksizliğinden. Figürlerin bazıları gerçekten gözü rahatsız ediyor. Partiler bazen kendi amblemlerine bile sadık kalmamış, mesela boşluğu doldurmak için şekli uzatmış. Çoğu elle çizilmiş gibi. Ama bu durum, nostaljik açıdan bakıldığında oldukça enteresan. Zaten benim bu sergideki çabam da tamamen grafiksel ve estetik.
Serginize tepkiler nasıl oldu? Beklenmedik tepkiler aldınız mı?
Etrafımdaki insanlara afişleri gösterdiğimde aldığım tepkiler, sergi açıldıktan sonra karşılaştığım tepkilerin göstergesi oldu. Beklenmedik, olumsuz bir tepkiyle karşılaşmadım.
Sergiyle bir farkındalık yaratmaya çalıştınız mı?
İşlerimi bir şey dikte etme kaygısıyla yapmadım. Parti seçiminde herhangi bir yöntem gözetmedim; internetten bulabildiğim her ambleme ve slogana yer verdim. Özellikle hiçbir partiyi iyi veya kötü göstermemeye özen gösterdim. O yüzden siyasi anlamda bir farkındalık yaratmaya çalıştığım söylenemez. Ben sanatsal açıdan yaklaştım, sosyolojik çıkarımları ise izleyiciye bıraktım.
Afişlerde ve sloganlarda bazı amblemleri çok sık görüyoruz. Sizce neden?
Belli bir dönemi yansıtıyorlar. Çiftçilikle geçinen bir halk olduğumuz dönemdeki afişlerde buğday başağı ve çiftlik hayvanları görmemiz çok normal. Aynı şekilde en çok kırmızı ve beyaz renk kullanılmış olmasının sebebi de büyük ihtimalle Türk bayrağının renkleri olması. Aydınlanma ve gelişmenin amaç edinildiği dönemde ise meşale benzeri figürlere rastlıyoruz.