22.06.2017 - 00:02 | Son Güncellenme:
Oskar Fischinger neden doodle oldu? Önemli tarihler ve kişiler için özel tasarımlar hazırlayan Google, tasarım dünyasının öemli isimlerinden Oskar Fischenger'ı da unutmadı.
OSKAR FİSCHİNGER KİMDİR?
22 Haziran 1900 Almanya'nın Gelnhausen doğumlu olan Oskar Fischinger, bir soyut animatör, film yapımcısı ve ressamdır. Özellikle daha bilgisayar animasyonlarının çıkmasından çok önce yarattığı grafik ve müzik videoları ile dikkat çekmiştir. Fritz Lang'ın Ay'daki Kadın adlı 1929 yapımı bilim kurgu filmi için özel efektleri tasarlamıştır ki bu ilk bilimkurgu roket filmlerindendir. Çektiği 50 kısa film ve resmettiği 800 tablo dünyanın çeşitli yerleirnde müzelerde sergilenmektedir.
Fischinger okulunu bitirdikten sonra bir org üreticisinde çıraklık yapmıştır. Daha sonra bir mimarlık ofisinde teknik ressam olarak çalışmış ta ki askere çağrılıncaya kadar. Sağlık durumunun askerlik için elverişli olmadığı anlaşılınca çürüğe ayrılmış ve ailesiyle Frankfurt'a taşınmıştır. Burada mühendislik diploması edinmiştir.
Oskar Fischinger kariyerinin başlangıcında soyut filmde önce bir isim olan Walter Ruttman'ın çalışmalarıyla tanışmış ve ondan ilham alarak renkli sıvılar ve mum ve kil gibi üç boyutlu model materyalleri üzerinde çalışmıştır. Bu çalışmaları sırasında kameranın deklanşörü ile eş zamanlı çalışan mum dilimleme makinesini icat etmiştir.
1924 yılında Oskar Fischinger yetişkin izleyicilere yönelik satirik çizgi filmler üzerinde çalışması için ABD'li girişimci Louis Seel tarafından işe alındı. Kendi de bu sırada farklı tekniklerle kendi soyut filmleri üzerinde çalışmaktaydı.
1928 yılında "Ay'daki Kadın" adlı filmin özel efektlerini tasarladı. Fischinger bir yandan kağıt üstüne kömür animasyonları üzerine çalıştı ve klasik müzik ile senkronize soyut animasyonlar yarattı. Çalışmaları sinemalarda ilgi gördü ve Studie Nr.5 adlı çalışmasının dağıtım haklarını Universal Stüdyoları satın aldı. Bu soyut animasyonların da yaptığı efektler Friedrichstraße Büyücüsü lakabını almasını sağladı.
Almanya'da Nazi döneminde Oskar Fischinger filmler yapmaya devam etti ve çeşitli reklamlarda da çalıştı. Nazi otoriteleri ile olan anlaşmazlıklarına rağmen 1935'te Komposition in Blau adlı soyut çalışmasını tamamlamayı başardı ve filmi Metro-Goldwyn-Mayer tarafından Hollywood'da bir sinemada gösterildi. Bunun üstüne Hollywood'da çalışmak üzere Paramaount Pictures'tan bir teklif aldı.
1936'da Hoolywood'a gelen Fischinger, Ralph Rainger'in bestesine senkronize ettiği Radio Dynamics adlı çalışması Paramount tarfından siyah beyaz olarak yayımlandı ki bu Fischinger'in arzu ettiği bir şey değildi. Paramount ile anlaşmazlık yaşayan Fischinger şirketten ayrıldı.
Fischinger'in ABD'de film yapım çabalarının çoğunluğu zorlu geçmiştir. 1937'de Franz Liszt'in 2. Macar Rapsodisi için "Optik Şiir" adlı çalışmasını hazırlamış ama stüdyo kesintileri nedeniyle bundan kâr edememiştir. Walt Disney'in meşhur animasyon filmi Fantazya için J. S. Bach Toccata ve Fugue D Minor kısımlarını tasarlamıştır. Ayrıca gene Disney'în Pinokyo filmindeki mavi perinin sihirli çıbuğunun animasyon efektini tasarlamıştır.
Film yapımında istediğini bulamayan Oskar Fischinger yağlı boyaya döndükten sonra Guggenheim Vakfı kendisinden her ne kadar bir animasyon filmi istemiş olsa da Fischinger, resim yapmanın belgeselleştirilmesi adına her bir fırça darbesi için tek kare çekim yaparak Bach müziği üstüne çok katmalı bir film oluşturmuştur. Motion Painting No.1 adlı bu çalışması 1949'da Bürüksel Uluslararası Film yarışması'nda birincilik ödülü kazanmıştır.