OtomobilFrenlemede dozajın önemi

Frenlemede dozajın önemi

05.07.2006 - 14:37 | Son Güncellenme:

Kemal Merkit/MOTOSİKLET

Frenlemede dozajın önemi

Frenlemede dozajın önemi
Frenleri kullanırken uyguladığınız kuvvetin dozajı çok önemlidir. Sert ve ani fren sonucu ön amortisörler dibine vuracak ve yoldan gelecek darbeleri emecek mesafesi kalmayacaktır. Bu da ön tekerleği kilitleyip, düşmenize neden olabilir. Yavaşlarken önce vites küçültüp hızı azaltmak, sonra da fren manetini başlangıçta hafifçe sıkmak doğru olacaktır.
İlk başta uygulayacağınız hafif kuvvetle kaliperdeki pistonlar, fren balatalarını disklere doğru sıkıştırır ve motosiklet, ön süspansiyonun üzerine doğru yığılmaya başlar. Ön frenlere artırarak uygulayacağınız kuvvet, ani frene göre çok kontrollü ve yumuşak fren sağlayacak, iyi ön tekerleğin kaymasına ihtimal vermeyecektir. Aynı uygulama, arka fren için de geçerli. Ani ve sert fren yerine artırarak uygulanacak fren kuvveti, en iyi sonucu verecek, arka freni kitlemenizse yavaşlamanıza hiçbir katkıda bulunmayacaktır.
Güvenli ortamda deneme
Frenajı hissetmenin en güzel yolu, trafiğe kapalı, güvenli bir ortamda denemekle olur. Yalnızca ön, yalnızca arka, ikisi beraber, yavaş, sert gibi her şeklilde reaksiyonların ne olacağını görürseniz, yola çıktığınızda fren tepkilerine hazırlıklı olursunuz.
Motosikletin fren tepkilerini güvenle öğrenebileceğiniz metodlardan biri de, motokros veya endurodur.
Frenleri denerken başlangıçta düz bir çizgide giderken gaz kesin, vitesleri küçültürken, artırarak ön fren manetini sıkın. Ağırlığın öne doğru kaydığını ve arka tekerleğin kalktığını hissedeceksiniz. Frenajı her defasında biraz daha artırarak deneyin. Ön fren kitler gibi hissederseniz, baskıyı azaltın sonra tekrar uygulayın.
Ön freninizin limitlerini öğrenerek, içgüdüsel olarak hızlı ve kuvvetli uygulamaya başladığınızda, işin içine azar azar arka freni katmaya başlayın. Arka fren kolay kilitlenir. Ayağınızla artırarak uygulayacağınız kuvvet sonucunda arka tekerleğin ne zaman kilitlediğini hissedin. Arka tekerlek kaydığında, durana kadar pedala uygulayacağınız basınçla kontrol altında tutun. Acil bir durumda panik olmamak için arka tekerleği kaydırmayı çalışın. Yine güvenli bir alanda alçak hızlarda giderken arka frene basın. Arka tekerlek kayınca, gazı sabit tutup, frendeki baskıyı azaltarak motosikletin düzelmesini sağlayın. İşaretler veya kukalar koyarak belli süratlerden ve noktalardan tam durmaya kadar mesafenizi ölçün, bunu daha aşağı çekmeye çalışın.
Vücut duruşuna dikkat!
Fren yaparken vücudunuzun pozisyonuna da dikkat edin. Fren yaptıkça daha iyi yol tutuş için poponuzu selede geriye doğru kaydırın. Kollarınızı kasmayın, motosikletinizi bacaklarınızın arasında sarın, kollarınız gevşek ve rahat kalsın.
Vites düşürerek motor freni kullanmaya çalışın, böylece arka tekeri kitlemeden ve motoru aşırı devirlendirmeden vitesleri hızla düşürmeyi öğrenebilirsiniz. Bu metodlar gelişmiş motosiklet sürüş eğitim kurslarında benzer şekilde uygulanarak sürücülerin motosikletlerini güvenle sürmelerini sağlamak üzere kullanılmaktadır. (2004)