08.05.2019 - 08:15 | Son Güncellenme:
Duygu Erdoğan
İstanbul’a yanaşan kruvaziyer gemilerinin uygun liman olmaması nedeniyle birkaç yıldır sekteye uğrayan yolculukları, gelecek sezondan itibaren artarak sürecek. 2020’de Galataport, 2021’de ise Yenikapı’da planlanan limanın hayata geçmesiyle Türkiye, kruvaziyer turizminde kaybettiği canlılığa yeniden kavuşacak.
Özellikle 2016’da Sultanahmet’teki saldırıda hayatını kaybeden gemi yolcusu turistlerin ardından sekteye uğrayan İstanbul kruvaziyer turizmi, aradaki sürede büyük gemilerin yanaşabileceği liman eksiğini tamamlayarak yeniden atağa geçiyor.
Aynı anda 6 gemiyi ağırlayabilecek Galataport 2020’de devreye giriyor.
Merkez olacak
Bu sayede, Galataport’a en yoğun zamanında yanaşabilecek 6 gemi, günlük 15 bin turist getirebilecek. Asıl canlılık ise 2021’de Yenikapı’daki liman ile gelecek. Buna göre başta kruvaziyer turizminin dev markası MSC ile bu limana pek çok geminin yanaşması bekleniyor.
Türk Hava Yolları (THY) ile yapılması muhtemel bir anlaşmayla İstanbul’un kruvaziyer merkezi olması ve Yenikapı’nın da bir ana hat haline gelmesi planlanıyor.
Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Başkanı Firuz Bağlıkaya, Türkiye için planlanacak bir kruvaziyer turunun sadece terör olayları değil, İstanbul’un fiziki eksikliklerden de kaynaklı sekteye uğradığına dikkat çekti.
Eksik kalmadı
Bu süreçte İstanbul’un eksikliklerini tamamladığını kaydeden Bağlıkaya, “Dünyanın en önemli turizm metropollerinden İstanbul, yeni havalimanı ile tamamladığı sisteme artık daha rekabetçi bir kruvaziyer hizmeti ekliyor” dedi.
Prontotour Gemi Departman Müdürü Bahadır Şaf ise, TÜRSAB bünyesinde kurulan kruvaziyer konseyinde her hafta büyük şirketlerle bir araya geldiklerini dile getirdi. Şaf, “Yapılan anlaşmaya göre Galataport 6 gemi aldıktan sonra diğer gemiler Yenikapı’ya gidecek.
Yenikapı limanıyla birlikte yıllık 50 bin kruvaziyer turistine çok rahat ulaşılır” dedi.
30 milyon turist
Kruvaziyer gemileriyle seyahat eden kişi sayısı dünyada her geçen gün artıyor. 2018’de 28 milyon kişiye yaklaşan bu oranın 2019’da 30 milyona dayanacağı hesaplanıyor. Bu gemi seyahatlerine katılan turistin neredeyse yarısını Kuzey Amerikalılar oluşturuyor. Ardından Avrupalı yolcular gelirken, Asyalı yolcu sayısı ise giderek artıyor. Yine Pasifik ve Avustralya bölgesinden yapılan yolculukların artışına devam ettiği görülürken, ardından Orta ve Güney Amerika bölgesi geliyor.
3 yıl sonra Kuşadası’nda
Hollanda ve Malta bandıralı iki kruvaziyer, 3 bin 560 yolcusuyla Aydın’ın Kuşadası ilçesine demirledi. Ege Port limanına yanaşan Malta bayraklı “Celestyal Crystal” ve Hollanda bandıralı “Koningsdam” isimli gemideki turistleri halk oyunları ekipleri karşıladı.
Çoğunluğu Amerikalı yolcuların bir kısmı tur otobüsleri ile Efes Antik kenti, Meryemana ve diğer ören yerlerine giderken, tur programına katılmayan yolcular ise şehir merkezini gezdi.
Dünyanın en büyük kruvaziyerlerinden biri olan “Koningsdam” ise daha önce seferlerini iptal ederken, 3 yıl sonra yeniden sefere başladı. Kruvaziyerin Kuşadası’na 5 sefer daha düzenlemesi planlanıyor.
Esnaf yol gözlüyor
Kruvaziyer turizminin kesintiye uğramasından dolayı kuşkusuz en büyük sorunlardan birini de Kapalıçarşı esnafı yaşadı. Karaköy’den gelen gemi turistleri öncelikle Tarihi Yarımada ve Kapalıçarşı bölgesini gezerek, buradan yüksek miktarlarda alışveriş yapıyordu. Kapalıçarşı Esnafları Derneği Genel Sekreteri Enis Zipak, limanların acilen tamamlanmasını beklediklerini söyleyerek, “Gemi turisti daha çok gelir bırakan turisttir. 2020’den itibaren güzel bir iyileşmeyle beraber işlerimizde büyük düzelmeler bekliyoruz” dedi.