29.08.2019 - 13:02 | Son Güncellenme:
AA
Arslan, Gazprom Export ve Uniper sponsorluğunda düzenlenen "Mavi Koridor Doğal Gazlı Araçlar Rallisi" programında, dünyadaki 1,5 milyar aracın sadece yaklaşık yüzde 2'sine tekabül eden 28 milyonunun doğal gazlı olduğunu ve bu araçlara doğal gaz sağlayan 32 binin üzerinde istasyon bulunduğunu söyledi.
Doğal gazlı araç kullanımında en büyük paya sahip ülkelerin 6 milyonla Çin ve 4 milyonla İran olduğuna dikkati çeken Yaşar Arslan, İtalya'da ise 1 milyon doğal gazlı aracın kullanıldığını belirtti.
Arslan, Türkiye'de 2018 yılı sonu itibarıyla yaklaşık 22,5 milyon motorlu araç bulunduğunu ifade ederek, "Bunun 10 binde 2'si, yani yaklaşık 5 bini doğal gaz kullanıyor. Bunun temel sebebi, Türkiye'de istasyon sayısının yetersizliği. Türkiye'de doğal gazın yaygınlaşması son yıllarda hızlandı ve 81 ilde doğal gaza erişim var. Doğal gaz her ilde ulaşılabilir bir kaynak olacağı için bundan sonra doğal gazlı araç kullanımının da artacağını tahmin ediyorum." diye konuştu.
Doğal gazlı araçların büyükşehir belediyeleri tarafından daha yoğun kullanıldığını dile getiren Yaşar Arslan, şunları kaydetti:
"İstanbul ve Ankara en hızlı geçişi sağlamış belediyelerimiz. Kocaeli, Düzce ve Kayseri de bu yönde ciddi çalışmalar yapıyor ve geçişlere başladılar. Ankara da önümüzdeki 10 yılda alacağı araçların yüzde 87'sinin gazlı olacağını beyan etti. Sıkıştırılmış doğal gaz (CNG) tercih eden araçlarda karbon salınımı dizele göre yüzde 10 daha az. Gelecekte biyogazın CNG dönüşümlü araçlarda kullanımı da mümkün olacak. CNG ciddi tasarruflar sağlıyor. Dizele göre yaklaşık yüzde 39, benzine göre yarı yarıya, LPG'ye göre yüzde 14 fiyat avantajı var."
"İKLİM DOSTU BİR YAKITA DÖNÜŞTÜRÜLEBİLİR"
İstanbul Teknik Üniversitesi Öğretim Üyesi ve Sürdürülebilir Üretim ve Tüketim Derneği Başkanı Prof. Dr. Filiz Karaosmanoğlu da enerji sektörünün hidrokarbon olarak yoğun bir durumdan hidrojen ekonomisine doğru geçtiğini dile getirdi.
Doğal gazın elektrik üretim, ısınma, pişirme gibi alanlarda kullanıldığını hatırlatan Karaosmanoğlu, artık bu kaynağın toplu taşımada, trenlerde, ulusal parklarda ve feribotlarda da kullanılabileceğini anlattı.
Prof. Dr. Karaosmanoğlu, doğal gazın ulaşım sektöründe kullanımının artırılması için iklim dostu bir yakıta dönüştürülebileceğini ifade etti.
İstanbul Ticaret Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı ise toplu ulaşımın daha cazip hale getirilmesi gerektiğini belirterek, "Toplu ulaşımın mutlak surette bir kanunu olmalı. Trafik sıkışıklığı, hava kirliliğini önlemek ve verimlilik için doğal gaz kullanımı mutlaka gündeme gelecektir." şeklinde konuştu.
HOTOĞLU: TÜRKİYE İÇİN MÜKEMMEL BİR FIRSAT
Sıvılaştırılmış ve Sıkıştırılmış Doğal Gazcılar Derneği Başkanı Serkan Hotoğlu, Türkiye'nin coğrafi konumu, doğal gazın ekonomik ve çevreci özellikleri göz önünde bulundurulduğunda, doğal gazın Türkiye için karayolu taşımacılığında yakıt olarak en iyi seçim olduğunu belirterek, "Denizcilik sektörü de düşünüldüğünde doğal gazın ulaştırmada yakıt olarak Türkiye için mükemmel bir fırsat oluşturduğunu düşünüyorum." dedi.
Hotoğlu, Gazprom Export ve Uniper sponsorluğunda düzenlenen "Mavi Koridor Doğal Gazlı Araçlar Rallisi" programında, Türkiye'nin 2018'deki toplam doğal gaz ithalatında LNG'nin payının yüzde 22,4 olduğunu söyledi.
Türkiye'de sıkıştırılmış doğal gaz (CNG) satışının da 2018'de 208 milyon metreküpe ulaştığını ifade eden Hotoğlu, "Türkiye'nin coğrafi konumu, doğal gazın ekonomik ve çevreci özellikleri göz önünde bulundurulduğunda, doğal gaz Türkiye için karayolu taşımacılığında yakıt olarak en iyi seçim. Denizcilik sektörü de düşünüldüğünde doğal gazın ulaştırmada yakıt olarak Türkiye için mükemmel bir fırsat oluşturduğunu düşünüyorum." diye konuştu.
Hotoğlu, kara ulaşımında karbon emisyonlarının yüzde 65-70'inin ağır hizmet araçlarından kaynaklandığına dikkati çekerek, Avrupa kıtasında 2030'a kadar 300 bin LNG'li kamyon ve binden fazla dolum istasyonu olmasını beklediklerini ifade etti.
İTALYA'DA DOĞAL GAZLI ARAÇ SAYISI 1 MİLYONDAN FAZLA
Gazprom Gaz Motor Yakıtları CEO Yardımcısı Denis Komienko da, geçen yıl Mavi Koridor Rallisi'nin Çin'de düzenlendiğini ve bu ülkede herkesin doğal gazın yakıt olarak kullanılabileceğini gördüğünü söyledi.
Gazprom'un doğal gaz istasyonları için yatırımlara devam ettiğini anlatan Komienko, eski CNG istasyonlarının da yenilendiğini vurguladı.
Komienko, Rusya'da neredeyse bütün büyük ulaşım şirketlerinin Gazprom'un müşterisi olduğunu anımsatarak, CNG'ye dönüşüm yaptıranlara indirim yapıldığını belirtti.
CNG satışlarında bu yıl yüzde 23'ten fazla yükseliş beklediklerini kaydeden Komienko, istasyon sayısının da arttığını ve pazarın büyümesi için istasyonların daha da çoğalması gerektiğini vurguladı.
İtalya Doğal Gazlı Araçlar Derneği Başkanı Mariarosa Baroni de İtalya'da 1 milyondan fazla doğal gazlı araç olduğunu ve bin 350 dolum istasyonu bulunduğunu aktardı.
Baroni, her yıl ortalama 50 yeni istasyon açtıklarını da kaydetti.
Bu arada, 13'üncüsü düzenlenen Mavi Koridor Doğal Gazlı Araçlar Rallisi, TürkAkım Doğal Gaz Boru Hattı Projesi’nin yıl sonunda tamamlanacak olması nedeniyle tarihinde ilk kez bugün Türkiye’den başladı. Mavi Koridor Rallisi’ne katılan araçlar bu yıl tamamlanması beklenen bir diğer Gazprom projesi Kuzey Akım-2’nin bitiş noktası olan Almanya’nın Griefswald kentine yola çıktı.