GündemAğlatan sınav

Ağlatan sınav

03.06.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:

Liselere girişte bu yıl ilk kez uygulanan LGS’de, 1 milyon öğrenci, iyi bir okula girmek için yarıştı. 90 sorunun yer aldığı sınavda sözel soruları kolaydı, sayısal ise genel olarak zordu.Özellikle Matematik’te soruların tamamına yakını, zor ve çok zor sorulardan oluşuyordu. Sıralamaları Matematik belirleyecek; iyi lisenin kapılarını sayısal netleri açacak.

Ağlatan sınav

Milli Eğitim Bakanlığı’nca (MEB) TEOG yerine getirilen ve 8. sınıf öğrencilerinin isteğe bağlı olarak girdiği, Liselere Giriş Sınavı (LGS), dün gerçekleştirildi. Yaklaşık 1 milyon öğrencinin katıldığı sınavın sonuçları, Anadolu, fen, sosyal bilimler başta olmak üzere, sınavla öğrenci alan Türk ve yabancı kolejler ile Anadolu imam hatip ve mesleki ve teknik Anadolu liselerine girişte etkili olacak.

Haberin Devamı

LGS’de, Sözel’de, Türkçe, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Yabancı Dil; Sayısal’da Matematik ve Fen Bilimleri testleri yer aldı. Uzmanlardan ve öğrencilerden gelen yorumlara göre sözel bölümdeki sorular genel olarak kolaydı, ancak sayısal öğrencileri çok zorladı. Özellikle Matematik’te soruların tamamına yakını zor ve çok zordu. Öyle ki uzmanlar deneme sınavlarında soruların tamamını yapmaya alışan öğrencilerin, sınavdan ağlayarak çıktıklarını dile getirdiler. Sınavda hatalı soru iddiası bulunmuyor. Uzmanların derslere göre yorumları şöyle:

Yüzde 30’u çok zordu

- İrday Eğitim Kurumları Matematik Bölüm Başkanı Mehmet İrday: Matematik’teki 20 soru incelendiğinde iptali gerektirecek herhangi bir bilimsel hataya rastlanmadı. Sadece 12. soruda, yaş grubu düşünüldüğünde verilen şeklin ölçekli olmadığı vurgusunun soru içinde mutlaka yapılması gerekirdi. Çünkü bu durum adaylarda tereddüt ve zaman kaybına neden oldu. Ancak bu vurgunun olmayışı iptali gerektirecek bir durum değil.

Haberin Devamı

Sınavda, 5 matematik sorusu müfredattaki sadece kazanımı sorgulayan sorulardan oluşmuş. Ancak bu sorular dışında kalan diğer 15 soruda, en az 2 ya da 3 kazanımı birlikte sorgulayan ve bunların güncel hayata uyarlanmış problem sorusu şekline dönüştüğü görüldü. Özellikle bu sorularda birden fazla konu, tek bir soru içinde birlikte yer almış. Her ne kadar 6. ve 7. sınıf konuları doğrudan sorulmamış olsa da çok kez bu düzeye ait bilgiler de soruların içinde öğrencilere kullandırılmış.

Sınavda 6 tane çok zor soru var. Sınavın bir sıralama sınavı olduğu dikkate alınırsa bu durum herhangi bir problem teşkil etmemesine rağmen, son yıllarda sınavlarda Türkiye’de alışılagelen sınav bakış açısından dolayı adayların bu sınavı çok zor bulmaları normal. Ancak MEB’in daha önce açıkladığı örnek sorular da bu sorulara benzerdi. Sınavda üniversiteye giriş sınavlarında alışkın olduğumuz bir tane de sözel geometri sorusu problem içinde yer almış.

Matematik eleyecek

- Bilfen Ortaokulları Matematik Bölüm Başkanı Ali Keskin: Bu yılki sınavın yerleştirme değil, eleme sınavı olduğu gerçeğinden hareketle öğrencilerin matematik dersiyle sıralanacağını söyleyebiliriz. Sorular kazanımlara uygun, açık bir dille hazırlanmış. Birden fazla kazanımın birleşmesiyle oluşan sorular genel olarak öğrencilerin zorlanmasına sebep oldu.

Haberin Devamı

Fen’de sorular uzundu

Sevinç Eğitim Kurumları Uzmanları: Fen Bilimleri soruları müfredat ve konulara uygundu. Tüm ünitelerden soru vardı. Önceki yılların sınav sorularıyla karşılaştırıldığında çok daha uzun ve seçici soruların yer aldığı görüldü. Sorularda fen okur yazarlığı sorgulanarak deney, grafik ve bilgiyi yorumlama sorularına ağırlık verilmiş. Özellikle 4, 7, 13, 18 ve 19. sorularda öğrencilerin zorlandığı görülüyor.

- Doğa Koleji Fen Bilgisi Bölüm Başkanı Rezan Bozkurt: Biyoloji soruları bilgi hâkimiyeti ve yorum becerisini ölçen sorulardan oluşmakta. Fizik kısmındaki soruların deneysel düzeneklerin sorgulandığı, görsellerle ilişkili ve sayısal düşünme becerisini ölçtüğünü görülmekte. Elektroskop sorusu ile Dişli-Çıkrık düzeneğinin bulunduğu soru seçici ve eleyici. Kimya’da ise temel bilgileri içeren sorular vardı. Deneysel verileri değerlendirebilen, grafik ve bilgiyi yorumlama gücü yüksek olan öğrencilerin iyi sonuçlar alabilecek.

Haberin Devamı

Sonuçlar 22 Haziran'da

Merkezi sınavın sonuçları 22 Haziran’da açıklanacak. Sınavla ve sınavsız öğrenci alan okullara tercih ve yerleştirmeye ilişkin işlemler, 2018 Tercih ve Yerleştirme Kılavuzu’nda yer alacak. Sınavın soru ve cevaplarının bugün yayınlanması bekleniyor.

Türkçe, yorum ağırlıklı

Bahçeşehir Koleji, Bilfen Ortaokulları, Doğa Koleji, Fen Bilimleri Eğitim Kurumları, Oğuzkaan Koleji, Kayı Okulları, Sevinç Eğitim Kurumları ve Uğur Okulları bölüm başkanlarının Sözel bölüme yönelik yorumları ise şöyle:

Türkçe soruları kazanımlara uygundu. Soruların dili oldukça sade, anlaşılırdı; sınav öğrencilerin düzeyine uygundu. Cevaplarda öğrencileri ikileme düşürecek, çeldiriciliği yüksek soru yoktu. Okuma, anlama ve yorumlama becerisi ile sözel mantık ve ortak metin üzerinden çoklu sorulara yer verilerek akıl yürütme becerisi ölçüldü. Sınavda, yazım kuralları, noktalama işaretleri, cümle türleri ve fiilimsi konularının yanı sıra anlatım bozuklukları konusundan da bir soru soruldu. Öğrencilerden TEOG’dan farklı olarak ilk defa bir metne bağlı, birden çok soruya cevap vermeleri istendi.

Haberin Devamı

Ağlatan sınav

Tarih’te çeldirici sorular

T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersine ait sorular açık anlaşılır, kazanımlara uygun, kolay ve orta zorluktaydı. Sorular, doğrudan bilgiyi ölçen değil, öğrencilerin muhakeme gücünü, anlama ve yorumlama becerisini ölçmeye yönelik, kavramsal ifadelerin de vurgulandığı ve kazanım odaklı.

Bahçeşehir Koleji Sosyal Bilgiler Bölüm Başkanı Ferda Gençel, sınavda TBMM ile ilgili soruda “teslimiyetçi politikalar, fedakârlık” gibi kavramların anlamını bilmeyen öğrencilerin zorlandığına dikkat çekti. Gençel ayrıca Atatürk’ün spora verdiği önemi sorgulatan soruda hükümetin para sıkıntısı çektiği bilgisi yer aldığını kaydederek, “Bu bilgi öğrencileri spor yerine ekonomi seçeneğine yönelterek yanlış seçeneğe gitmesine neden olabilir” dedi.

Din, günlük hayattan çıktı

Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi’nde, sorular açık, anlaşılır ve netti. Sınavda sorular tamamen öğrencinin algısını ve yorum kabiliyetini ölçecek nitelikteydi. Ayet, hadis ve gündemi oluşturan haberler, metinlerin ana gövdesini oluşturdu. Sınavda yardımlaşma ve dayanışma, kötü alışkanlıklardan korunma, yanlış kader anlayışı gibi konular, günlük hayatla ilişkilendirilerek sorulmuş.

İngilizce’de sürpriz yoktu

İngilizce’de sorular açık, anlaşılır ve kazanımlarına uygundu. Daha önce yayımlanan örnek sorularda ortak yönergeler Türkçe olarak verilirken bu sınavda, tüm yönergelerin İngilizce verildiği görüldü. Ünite 1-8 sınavda dengeli şekilde test edilirken bu yıl sınava eklenen 9 ve 10. ünitelerden soru çıkmadı. Öğrencileri zorlayan sürpriz soru yoktu.

Rakamlarla LGS

- Sınav 976 merkezde, 3 bin 612 binada gerçekleşti. Sınavda öğrencilere çoktan seçmeli 90 soru yöneltildi.

- Sınavın birinci bölümü saat 09.30’da, ikinci bölümü 11.30’da başladı.

- 50 soruluk Sözel alandan oluşan birinci bölümü 75 dakika, 40 soruluk Sayısal alandan oluşan ikinci bölümü de 60 dakika sürdü.

- Sözel bölümde, Türkçe’den 20, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Yabancı Dil derslerinden 10’ar soru, sayısal bölümde ise Matematik ve Fen Bilimleri’nden 20’şer soru yöneltildi.

- Türkiye genelinde 303’ü fen lisesi, 89’u sosyal bilimler lisesi, 228’i Anadolu lisesi, 297’si imam hatip lisesi, 26’sı mesleki ve teknik Anadolu lisesi olmak üzere 943 proje okulu ile alan bazlı program uygulayan 423 mesleki ve teknik lise olmak üzere toplam bin 366 ortaöğretim kurumu merkezi sınavla öğrenci alacak.

Yazarlar