EkonomiKarl Marx Türk markası oldu, gardıroba giriyor!

Karl Marx Türk markası oldu, gardıroba giriyor!

09.05.2009 - 00:22 | Son Güncellenme:

Türkiye’de belki 15 - 20 yıl önce düşünülemeyecek bir olay gerçekleşti: Fikirleri dünyada devrimlere yol açan, komünizmin fikir babası Karl Marx, artık bir Türk markası...

Karl Marx Türk markası oldu, gardıroba giriyor

Ünlü iç mimar Tayfun Mumcu ve tasarımcı eşi Banu Bora, geçen ay Karl Marx’ı marka yapmak için Türk Patent Enstitüsü’ne başvurdu. Enstitü, Karl Marx markasını Mumcu çifti için koruma altına aldı. Başvuruda bir eksiklik görülmezse, marka 6 ay içinde tescil edilecek.
Bu noktada tabii ki, Karl Marx’ın ne markası olacağı sorusu akla geliyor. Sol düşünceye gönül verenleri kızdırabilir ama Türkiye bir süre sonra Karl Marx marka erkek giysileriyle tanışacak. Daha sonra Karl Marx okul ve ofis gereçleri gelecek. Hatta bebekler için Karly Marky marka giysiler de yolda...

Midnight Express onların
Bu ilginç girişimin sahipleri Mumcu ve Bora, marka seçme konusunda genelde ‘farklı’ bir yaklaşım sergiliyor. Çift, iki yıl önce de ‘Midnight Express’ adının tescilini almış, bu isimde Taksim ve Bebek’te iki tasarım dükkânı açmıştı.
Bilindiği gibi, Midnight Express, Türkiye’nin imajını hayli zedeleyen bir filmin adı. Ancak çift, filmin gerçek dışı olduğunun herkesçe bilindiğini ve bu markayı kullanmanın kötü niyetlileri kendi silahıyla avlamak anlamına geleceğini düşünüyor. Mumcu, “Herkese mesafeli isimlerin marka olması bize çok enteresan geldi. Kimse yanlış anlamıyor. İroniyi görüyorlar” diyor. 

Bebeklere Karly Marky
Moda tasarımcısı Banu Bora, Altınyıldız’da 15 sene çalışmış. Tayfun Mumcu ise 20 senedir iç mimar. Nişantaşı ve Kahire Beymen onun elinden çıkmış. Mumcu, şunları söylüyor:
“Karl Marx, fantezi için seçilmiş bir marka değil. Markanın görevi dikkat çekmek. Ağırlıkla erkek giyimi yapacağız. Ayrıca defter - kalem gibi ofis gereçleri üreteceğiz. Politik hiçbir şey yok. Bunlar şehirli insanın gündelik hayatta tüketeceği ürünler. Bir de bebek markası düşündük. O da Karly Marky.”
Banu Bora da, “Karl Marx markasına âşık olduk. Bu markanın arkasında bir felsefe var. Krizle beraber değişen değerler, girdiğimiz dönemde yeni yaklaşımlar gibi” diyor. Bora ve Mumcu, marka için sene sonunda hazırlıklara başlayacaklarını ancak ürünlerin piyasaya çıkmasının iki seneyi bulabileceğini söylüyor. Markanın lansmanının 1 Mayıs’ta yapılıp yapılmayacağı ise merakla bekleniyor.

Haberin Devamı

‘Apolitiğiz, saygı duyuyoruz’
Tayfun Mumcu ve Banu Bora, Marx’ın politik yönüyle ise pek ilgilenmiyor. Mumcu, “Çok apolitik olmamız etrafımızdaki insanları rahatsız ediyor” derken Banu Bora, “Biz o dönemi çok bilmiyoruz. Birtakım abiler vardı. Oradaki heyecan, enerji, anladığımız buydu. Altını dolduramayız belki ama saygı duyuyoruz” diyor. Mumcu şöyle devam ediyor:
“Sol felsefenin taraftarı olsam bu marka hoşuma giderdi. Karl Marx da görse çok hoşuna giderdi. 1970’lerde ‘Bunu marka yapacağız, Taksim’de de satacağız’ desek herhalde başımıza fena şeyler gelirdi.”